Ben je een echte fan van The Last of Us, dan weet je vast wel dat het gisteren (op 26 september) Outbreak Day was, een jaarlijkse dag waarop Naughty Dog de The Last of Us community viert. En wat werden we verwend, met tal van sappige details over de nieuwste telg in de franchise en fonkelnieuwe gameplaybeelden.
Geen multiplayer
The Last of Us Part II wordt de langste game die de ontwikkelaar ooit heeft gemaakt. De game wordt zelfs zodanig lang, dat je twee fysieke schijfjes nodig hebt om de game te installeren. En dat terwijl we dachten dat games die bestonden uit meerdere schijfjes allang verleden tijd waren. Die omvang heeft alles te maken met het verhaal, want Naughty Dog bevestigde via sociale media dat het team ervoor heeft gekozen om geen multiplayer te voorzien.
Althans, voorlopig nog niet. De ontwikkelaar meldt wel dat ze een grote fan zijn van de Factions multiplayermode en dat we hier uiteindelijk wel de vruchten van zullen zien, maar het is voorlopig nog niet geweten in welke hoedanigheid dat precies zal zijn. Wordt het DLC? Wordt het een standalone multiplayergame? Wordt het een totaal andere game? We hebben er voorlopig het gissen naar.
Gameplay Galore!
Gisteren was eveneens de dag waarop de media voor het eerst aan de slag kon met de game. Zij konden twee missies spelen, goed voor een speelduur van ongeveer 2.5 uur. Het eerste deel van de demo richtte zijn focus vooral op een veelbesproken moment in de gaming geschiedenis: de kus tussen Ellie en Dina zoals je die kon zien tijdens de gameplay trailer van E3 2018. In het eerste deel van de demo kon je dan ook vooral de romantische spanning tussen Ellie en Dina voelen. Op deze momenten zie je Ellie op haar kwetsbaarst, een volledig ander beeld dan wanneer ze haar mes in mensen hun nek plant.

Die andere kant van haar kreeg dan weer de aandacht in het tweede deel van de demo. Ze komt oog in oog te staan met een kwaadwillende groep overlevers die Tommy (de broer van Joel) gevangen hebben genomen. Vooral in dit deel werd het duidelijk dat er behoorlijk wat interessante gameplay tweaks werden toegevoegd aan de game.
Helaas hebben we geen twee uur gameplaybeelden voor jou, maar gelukkig is er wel een video waarin de ontwikkelaars wat uitleg geven over hun visie en eveneens wat gameplay delen.
Enkele nieuwigheden
Visuele upgrade
Het lijkt vanzelfsprekend dat een nieuwe game er altijd goed uitziet, maar vooral bij het spelen van The Last of Us Part II zal je met eigen ogen kunnen aanschouwen hoe ver de technologie ondertussen is gevorderd. Details zijn tot in de puntjes uitgewerkt, gaande van natuurelementen (planten en dieren) tot de gezichtsanimaties.
Op grafisch vlak perst The Last of Us Part II werkelijk alles uit je console.
Een mobielere Ellie
Ellie heeft in haar afwezigheid (The Last of Us verscheen in juni 2013) duidelijk niet stilgezeten, want ze heeft enkele nieuwe vaardigheden geleerd die de gameplay wat wijzigen. Zo kan ze bijvoorbeeld springen om hoger gelegen gebieden te bereiken en close-quarteraanvallen ontwijken. Wie liever wat op de achtergrond blijft in plaats van rond te springen, zal vast blij zijn om te horen dat Ellie nu ook kan kruipen.

Slimmere, persoonlijkere vijanden
Terwijl je in een game zoals Call of Duty talloze mensen neerknalt zonder erbij na te denken (en er zelfs trots op bent), wil The Last of Us je menselijkheid aanspreken. In deel 2 wil ontwikkelaar Naughty Dog die menselijkheid nog naar een hoger niveau tillen. Alle vijanden kennen elkaar bij naam en je voelt zelfs dat ze een persoonlijke band hebben. Dood je iemand, dan dood je geen vijand. Je doodt een mens van vlees en bloed die iemands vader of partner is. Ben je zo koelbloedig of opteer je voor de stealth-aanpak om zo weinig mogelijk bloed aan je handen te krijgen?
Net zoals bij zijn voorganger, speelt Part II opnieuw in op de menselijkheid van de speler.
De vijanden zijn bovendien een stuk slimmer geworden. Wanneer vijanden naar je op zoek zijn, zullen ze niet langer in een rechte lijn zoeken. Ze zullen zichzelf opsplitsen om je in te sluiten. The Last of Us Part II wordt dus duidelijk geen hersenloze activiteit.

Doggo's!
Als je het al lastig had om mensen te vermoorden, bereid je dan maar voor om van je hart een steen te maken wanneer je waakhonden het zwijgen moet opleggen. Part II introduceert namelijk waakhonden die je geurspoor kunnen volgen. Dat spoor kan je trouwens ook zelf zien, door de Listen Mode te activeren (weet je nog, die modus waarmee Joel zelfs doorheen muren Clickers kon spotten in de eerste game). Wanneer je steeds je best doet om de honden te ontwijken, zal je ze gelukkig niet hoeven te vermoorden. Oef!
Een eigen speelstijl
Net zoals in zijn voorganger, kan je in Part II opnieuw items verzamelen om je vaardigheden te upgraden. Nieuw is echter dat je Ellie haar vaardigheden nu kan uitbouwen in een bepaald pad. Zo heb je bijvoorbeeld een survival-pad dat zich focust op health, werpafstand en het verbeteren van je luistervaardigheden. Of kies je ervoor om je meer te richten op crafting? Door in te zetten op stealth, kan je bijvoorbeeld sneller kruipen en sneller vijanden doden zonder gespot te worden.
Wie vooral ongezien wil blijven, kijkt trouwens ook best uit naar blikjes die je in de omgeving kan vinden. Hiermee kan je namelijk een silencer maken zodat je volgende drie schoten muisstil zijn.

The Last of Us Part II belooft dus een kanjer van een vervolg te worden. Eentje die trouw blijft aan de gesmaakte fundamenten van de originele game en de gameplay een stuk tactischer maakt zodat je nog meer feeling krijgt met de speelwereld. Helaas moeten we nog geduldig afwachten alvorens we ons kunnen onderdompelen in die speelwereld, want de game verschijnt pas op 21 februari 2020 op PlayStation 4 (Pro), zoals aangekondigd tijdens PlayStation's State of Play.