Ontwikkelaar Codemasters gooit het stuur om voor DIRT 5. Ze keren terug naar de stevige arcade-basis van de franchise. Pakt die beslissing goed uit? Ik maakte mijn handen vuil met DIRT 5.
Vergeet alles wat je weet over DIRT. Vergeet het vakjargon van je copiloot en de urenlange training. DIRT 5 offert al die diepgang op, om op die manier een uitstekende off-road arcade racing game af te leveren die zich puur focust op fun. Daarmee staat de game haaks op DIRT 4 en leunt hij een pak meer aan bij DIRT 2. Dat kan je misschien teleurstellen, maar dan hoor je simpelweg niet bij de (nieuwe) doelgroep. Ontwikkelaar Codemasters zal zich met DIRT Rally blijven richten tot de doelgroep die op zoek is naar realisme.
Een verhaal met weinig om het lijf
Beginnen doe je ongetwijfeld bij de career-modus. Je krijgt tal van events voorgeschoteld die je moet vervolledigen om tot het volgende hoofdstuk te komen. Daarmee is in feite alles gezegd. De voorgeschotelde missies zijn leuk en bieden veel variatie, maar veel meer dan een “playlist” is de carrièremodus niet. Het indrukwekkendste is de voice-acting. Je mentor Alex “AJ” Janiček werd namelijk door Troy Baker van een stem voorzien. Je grote vijand Bruno Durand wordt dan weer vertolkt door dat andere voice acting icoon: Nolan North. Ook krijg je een podcast te horen van Donut Media's James Pumphrey en Nolan Sykes.
Als de career-modus wel iets goed doet, dan is het uitpakken met het dynamische weersysteem en de seizoenen. Een race kan beginnen in volle zon, maar na een ronde kan het weer bijvoorbeeld omslaan in de indrukwekkendste storm die je ooit hebt gezien. Op sommige momenten zag ik door een sneeuwstorm of zandstorm amper nog wat voor mijn ogen, waardoor je in feite blind doorheen de map rijdt. Het voegt een extra moeilijkheidsgraad toe die ervoor zorgt dat een race helemaal kan omkantelen (net zoals je wagen). Bovendien ziet een track er zo nooit identiek hetzelfde uit. Vaak had ik pas op het laatste deel van de track door dat ik een halfuur geleden al eens deze identieke race had gedaan, maar dan in totaal andere weersomstandigheden.
Driften over de hele wereld
Tijd om wat dieper in te gaan op de variatie die de game biedt. Buiten de dynamische weersomstandigheden, wordt de game ook fris gehouden door de grote variatie aan locaties. Zo brengt de game je bijvoorbeeld naar Arizona, Roosevelt Island, Nepal, Brazilië, Marokko, China, Italië, Griekenland, New York City en Noorwegen. Je beleeft de breedste variatie aan omgevingen: van de parking van het Kaapstad-stadion tot de rotsgebieden van de Dadès Gorge in Marokko.
Ook qua racetypes hoeft de game zich niet te schamen. Met 7 verschillende game modes kan je je helemaal uitleven. Ultra Cross is bijvoorbeeld de meest klassieke modus, met een grote variatie aan terrein. Bij de nieuwe modus Ice Breaker begeef je je letterlijk op glad ijs. Het vraagt wat gewenning, maar al snel glijd je je een weg naar de overwinning. Een andere nieuwe modus is Path Finder. Hier gaat het om hardcore off-road omgevingen. De kunst is om het rustig aan te pakken, want vooraleer je het weet donder je van de berg af. Een volledig overzicht van alle speelmodi vind je hieronder:
- Landrush: circuitgebaseerde races over ruig terrein. Tijdens de race veranderen de weersomstandigheden en baanomstandigheden, dus je moet steeds scherp blijven.
- Rally Raid: een race van punt tot punt met extreme off-road wagens.
- Ice Breaker: spelers racen geheel op het ijs in korte circuits.
- Stampede: je racet met robuuste wagens over veeleisende natuurlijke ondergronden.
- Path Finder: race over off-road-terrein met steile hellingen en rotsachtige wegen.
- Sprint: Race met 900 pk, vleugels en wielen in vier verschillende formaten. De meest gestoord gamemodus.
- Ultra Cross: klassieke rallycross, maar je racet over afwisselend terrein met onvoorspelbare circuits.
Gelukkig moet je niet elk event te spelen om verder te komen in het spel, je kan gerust bepaalde races overslaan. Daar maakte ik bijvoorbeeld dankbaar gebruik van bij de sprint races. Hier krijg je een wagen onder de knoppen die speciaal gebouwd werd om naar links te sliden. Een interessant concept, maar absoluut een gedrocht om onder de knie te krijgen (als je het überhaupt ooit onder de knie kán krijgen). De eerste persoon die van deze races kan genieten, moet ik nog ontmoeten. Ben jij die persoon, laat het dan zeker weten in de comments!
Ook qua wagenkeuze kan DIRT 5 elke petrolhead plezieren. Er zijn namelijk maar liefst 13 verschillende klasses, elk met hun eigen wagens. In de “Classic Rally” klasse vind je bijvoorbeeld iconische wagens terug zoals de Fiat 131 Abarth Rally en de Porsche 924 GTS Rallye. Of wat dacht je bijvoorbeeld van golden oldies zoals de Ford RS200 in de “80s Rally” klasse. Mag het wat moderner, dan vind je je gading in de “Modern Rally” klasse. Het gaat dan bijvoorbeeld om de Citroen C3 R5.
Terugkeer van split-screen
Het is steeds een aangename verrassing wanneer je in een moderne racing game een split-screen modus terugvindt. In DIRT 5 kan je met drie vrienden (dus totaal vier spelers) op hetzelfde scherm spelen via de split-screen modus. Dat kan in de verhaalmodus of de Arcade-speelmodus. Hier kies je een locatie, klasse, weersomstandigheden, AI-moeilijkheidsgraad en meer. Speel je liever op jezelf, dan kan je via diezelfde Arcade-modus een Time Trial starten.
DIRT 5 speelt ook in op de trend van “user generated content”. Met “Playgrounds” reiken ze spelers de tools aan om zelf hun arena's te ontwikkelen. Spelers kunnen zelfs een bepaalde objective kiezen voor hun arena. Met Gate Crasher maak je bijvoorbeeld een time trial, terwijl je met een Gymkhana event spelers uitnodigt om zoveel mogelijk drifts en donuts uit te te voeren.
Geniet je van games zoals Mario Maker, dan zal je ongetwijfeld genieten van de creatieve playgrounds die je kan vinden. Ikzelf heb hier wat minder interesse is, en voor mij is er dan ook weinig reden om nog terug te keren naar DIRT 5 na het afronden van de verhaalmodus. Aan DIRT 5 werkten heel wat Driveclub-veteranen mee, en het is dan ook jammer om te zien dat het community-element van Driveclub hier niet terug te vinden is. Driveclub moedigde steeds aan om de game opnieuw op te pikken, omdat de score van iedere afzonderlijke speler bijdraagt aan de algemene score van je clan.
Uiteraard kan je wel een multiplayersessie starten om met je vrienden te racen, maar dan moet je in eerste instantie wel zelf die vrienden zoeken. Helaas is dat nooit mijn specialiteit geweest. Op dat vlak ontbreekt er dus wel wat een toegankelijke manier om eenvoudig samen te spelen met mensen die je niet noodzakelijk kent.
Graphics en performance
DIRT 5 ziet er grafisch werkelijk verbluffend uit. Ik speelde de game op mijn originele Xbox One uit 2013 (!) en werd omver geblazen door de details. Waterdruppels en stof die aan je wagen blijven kleven, het modder dat omhoog wordt geworpen, de sneeuweffecten en ga zo maar door. Wellicht zal je dus vaak grijpen naar de fotomodus om al die pracht en praal vast te leggen. Die performance komt echter met zijn prijs. Op mijn Xbox One liep de game meermaals vast, tot op het punt dat mijn console zichzelf soms uitschakelde. Meerdere keren had ik ook het probleem waar ik op de A-toets moest duwen om verder te gaan, maar dit niet lukte. Hoe vaak je ook op de A-toets duwt, je blijft op hetzelfde scherm. De game herstarten is dan de enige mogelijkheid.
Bij het starten van de game, krijg je de mogelijkheid om een prioriteit in te stellen: graphics of framerate. Neem je graag genoegen met wat minder grafische details om te genieten van een soepelere gameplay, dan kan je dit de voorkeur geven. Kies je om grafische kwaliteit voorrang te geven, dan merk je voornamelijk verschil in de schaduwen en het aantal toeschouwers. Op de nieuwe generatie consoles krijg je zelfs de modus om de game aan 120 fps te spelen. Welke modus je ook kiest: je kan je aan het begin van een race verwachten aan enkele drops (zowel in dynamische resolutie als framerate). Gelukkig stabiliseert alles al snel wanneer de wagens zich verspreiden.
Conclusie
DIRT 5 biedt je die heerlijke hersenloze arcadegameplay om lekker door de modder te gaan driften. Dankzij de grote variatie op vlak van locaties, speelmodi en wagens, voelt elke race uit de verhaalmodus anders aan. Voeg daar nog eens de indrukwekkende dynamische weersomstandigheden aan toe, en elke ervaring wordt uniek. Op zich stelt de verhaalmodus weinig voor, maar je haalt zodanig veel voldoening uit de gameplay dat je daar helemaal niet om maalt. De Playgrounds-modus geeft spelers de tools om zich creatief uit te leven, en als je het type bent dat geniet van user generated levels, dan haal je ongetwijfeld veel plezier uit de modus. Geef je niet om een dergelijke Mario Maker-achtige modus, dan is er helaas vrij weinig reden om terug te keren naar de game.
DIRT 5 is sinds 6 november verkrijgbaar voor PS4, Xbox One (X) en PC. Eigenaars krijgen een gratis next-gen upgrade voor PS5 en Xbox Series X. Begin 2021 komt de game uiteindelijk ook naar Google Stadia.
Review disclosure
Hoe we het product in bezit kregen | We kregen een code van de uitgever. |
Betrokkenheid | De review werd gepubliceerd zonder goedkeuring van het persbureau, de ontwikkelaar of de uitgever. Geen enkele andere partij heeft invloed gehad op de inhoud van dit stuk. |
Affiliate | Dit artikel kan affiliate links bevatten. Gamerverse ontvangt een commissie wanneer er een product wordt gekocht via de link. |
Compensatie van fabrikant | We werden niet vergoed voor deze review. |
Samenvatting
PRO
- Easy to learn, hard to master
- Split-screen multiplayer
- Dynamisch weersysteem
- Variatie
CON
- Career-modus heeft weinig om het lijf
- Vrij lage replay value wanneer de Playgrounds-modus je niet interesseert
Is er een beschrijving hoe je splitscreen insteld en een 2e speler toevoegd aan bet spel Dirt5.