Niet alleen pc componenten en technologieën evolueren, maar ook de gamer zelf. Lenovo Legion onderzocht hoe de next-gen gamer eruitziet en wat deze verlangt van een gaming systeem.
Als fabrikant van gaming pc's, wou Lenovo in eerste instantie weten wat de huidige gamer verwacht van zijn huidige en volgende computer. Tijdens het bevragen van 7800 consumenten (zowel gamers als niet-gamers) kon Lenovo zo achterhalen wie die gamers precies zijn en waar hun interesses en voorkeuren liggen.
Voorbij de stereotiep
Het is duidelijk dat gamers niet enkel meer tienerjongens zijn. Gaming is ondertussen verzadigd binnen elke generatie. Lenovo kon vijf verschillende groepen gamers destilleren. Bij het onderzoek werden vooral de pc-gamers geviseerd. Volgende groepen werden geconcretiseerd:
Hardcore gamers
Dit zijn heel gepassioneerde gamers die gemiddeld reeds 10 jaar gamen. Het is de jongste groep en hun focus ligt vooral op online multiplayer games. Gaming is voor hen dé vorm van entertainment. Wanneer je Gamerverse regelmatig leest, dan behoor je wellicht tot deze groep. Samen met de avid gamers worden ze gezien als influencers die precies weten welke games en hardware de aanschaf waard zijn.
Avid gamers
De zogenaamde avid gamers vertonen veel gelijkenissen met de hardcore gamers. Maar, ze spelen meer singleplayer games en kijken graag video game streams. Ze tillen wat minder zwaar aan graphics en ze gamen gemiddeld reeds 9 jaar.
Moderate gamers
Deze doelgroep speelt reeds 15 jaar lang games en is dus wat ouder. Ze houden van gamen, maar hebben minder feeling met het kijken van streamers.
Casual gamers
Deze groep gamet reeds meer dan 16 jaar. Het gaat dan vooral om singleplayer games die ze inzetten als aanvulling op hun leven. In tegenstelling tot de meer gepassioneerde gamers, houden ze gaming dus niet in het achterhoofd bij het maken van (levens)keuzes.
Casual Customizers
Deze groep speelt reeds 24 jaar lang games, maar komt tegenwoordig amper toe aan het spelen van games. Ze houden de laatste nieuwe componenten goed in de gaten en halen veel plezier uit het bouwen en upgraden van hun gaming pc.
Gamers zitten bovendien niet “vast” in een bepaalde groep. Wanneer hun leven evolueert en ze meer verantwoordelijkheden krijgen, verandert ook de manier waarop ze gamen. Een echte hardcore gamer kan zo een moderate gamer gamer worden door veranderingen in zijn of haar leven of werk.
Graphics staan voorop
Volgens de studie zijn graphics het belangrijkste aspect van pc gaming. Toen de groepen gevraagd werden om hun voorkeuren in pc-gaming aan te geven, stond het belang van graphics steeds bovenaan.
Wat betreft de voorkeuren van computers, vinden vooral de avid gamers het belangrijk om hun gaming pc makkelijk te kunnen verplaatsen. Samen met de hardcore gamers vinden ze het ook belangrijk dat hun pc in staat is tot Augmented Reality en Virtual Reality.
Gamegedrag
Maar hoe verschilt het gedrag van deze gamers precies? Hoe investeren ze hun gametijd?
De avid en hardcore gamers spelen doorgaans het liefst online. Niet alleen omwille van het entertainment, maar ook als een manier om tijd door te brengen met vrienden. Hardcore gamers tonen een lage interesse in singleplayer games of offline games (in tegenstelling tot avid gamers). Avid gamers gaan ook veel sneller een avondje streams kijken dan een hardcore gamer.
Hardcore gamers spelen liever online, ze vertonen een lage interesse in singleplayer games
De moderate gamer verkiest team-based online games, maar dan gaat het eerder om games waar je kan samenwerken in plaats van competitieve games.
De twee casual groepen vertonen een lage interesse in competitieve online games, en een sterke interesse in singleplayer games.
Wanneer spelen gamers?
De gemiddelde gamer speelt reeds 14 jaar lang games, met een gemiddelde van 7,5 uur gamen per week. 28% van de ondervraagden gamet wekelijks meer dan 10 uur. 69 procent (hihi) speelt nadat de zon onder is gegaan, waarvan 46 procent 's avonds speelt en 23% 's nachts. Dit wil niet per se zeggen dat gamers nachtdieren zijn, want in de praktijk hebben ze gewoon te veel andere verantwoordelijkheden in de ochtend en namiddag om te kunnen gamen. De meeste gamers gaven dan ook aan dat werk en familie ervoor zorgen dat ze minder kunnen gamen dan gewenst.
Het zijn vooral de avid en hardcore gamers die effectief plaats vrijmaken in hun agenda om te kunnen gamen. De andere groepen spelen simpelweg wanneer het leven het toelaat.
Kijken van gaming video's en streams
YouTube en Twitch zijn niet meer weg te denken uit het gaming landschap. Volgens de studie kijkt 45% van de gamers naar andere mensen die gamen. De meeste kijkers gaan daarvoor naar YouTube (63%), terwijl 44% daarvoor naar Twitch gaat. Opvallend genoeg gebruikt een derde Ustream, al moet er wel een kanttekening worden gemaakt dat de studie in 2018 gebeurde. Zo zit ook nog het ter ziele gegane Mixer verwerkt in de studie (al staat die helemaal onderaan). Ustream is ondertussen overgenomen door IBM en heet nu IBM Cloud Video, een platform dat exclusief wordt gebruikt door zakelijke klanten.
Een tiende van de gamers maakt ook zelf gaming video's om te delen op YouTube (54%), Twitter (45%) en Facebook (41%).
Een tiende van de gamers maakt ook actief gaming video's.
Hoe tweaket de next-gen gamer zijn gaming pc?
Het is duidelijk dat de next-gen gamer hoge eisen stelt aan de performance van zijn of haar computer. Gamers maken dan ook graag gebruik van de talloze wijzigingen in software en hardware om de game-ervaring te verbeteren. Zo geeft een groot deel van de ondervraagden aan dat ze al eens een GPU hebben vervangen, om ze de levensduur van hun gaming pc te verlengen. Verder worden zaken zoals ‘Touch Pad Sensitivity” (al kunnen we ons niet voorstellen dat er iemand gamet met een touchpad), lichteffecten en het gedrag van het toetsenbord graag aangepast.
Als je iets kon veranderen aan jouw gaming setup, wat zou dat dan zijn? Dat is een vraag die Lenovo voorlegde aan de ondervraagden. De grootste groep zou het RAM-geheugen een upgrade geven, maar de CPU en GPU zijn de overige twee koplopers. Vervolgens gaat het respectievelijk om de monitor, koeling, meer mogelijkheden tot overklokken, gaming muis, toetsenbord en touchpad (wat doet dat touchpad hier nu weer?). Verlichting staat helemaal onderaan in de lijst, verrassend gezien de grote focus van fabrikanten op RGB-verlichting.
Wat zoekt de next-gen gamer in een gaming systeem?
Als fabrikant van gaming pc's is Lenovo uiteraard vooral geïnteresseerd in de belangrijkste aspecten van een gaming computer. Helemaal bovenaan staat de schermresolutie, gevolgd door de refresh rate. Opnieuw blijken graphics dus een van de belangrijkste punten te zijn. Op de derde plaats staat de werking van het toetsenbord en trackpad, gevolgd door de look van de laptop, de grootte van het frame, de dikte van de laptop en terug helemaal onderstaan staat systeemverlichting.