Begin april lanceerde Google hun gratis versie van Google Stadia. Een ideaal moment, aangezien door de coronacrisis meer mensen gamen dan ooit. Door die strategische zet, wordt de dienst aanzienlijk meer gebruikt. Dat vertaalt zich ook in de hoeveelheid app-downloads.
GamesIndustry.biz meldt – op basis van gegevens van Sensor Tower – dat het begin van april de meest succesvolle periode ooit was voor de streamingdienst van Google. In de week van 6 april werd de Stadia-app 225.000 keer geïnstalleerd op iOS en Android. Dat is 50% hoger dan de 150.000 installaties die gebeurden tijdens de lancering van Google Stadia in november. De grotere interesse in Google Stadia is er sinds de introductie van de gratis versie van de dienst en een vrijgevige trial van twee maanden voor de Pro-versie. Het aantal dagelijkse ‘first-time installs' ligt sinds de introductie van die gratis proefperiode zo'n 326% hoger dan in de maand voor de introductie van de gratis proefperiode.
De Google Stadia-app werd zo in totaal reeds op 1 miljoen apparaten geïnstalleerd. Daar moet wel meteen een kanttekening bij worden geplaatst, want het is niet geweten om hoeveel betalende leden het hier gaat. Google Stadia biedt namelijk ook een gratis plan aan en bovendien gaf het bedrijf iedereen twee maanden gratis Stadia Pro.
Met de gratis versie van Google Stadia kan je via de store een game kopen die je vervolgens onbeperkt kan spelen in 1080p. Betaal je voor Stadia Pro, dan kan je speler in 4K, HDR en 5.1 surround sound en bovendien krijg je ook toegang tot een bibliotheek aan games (waaronder Destiny 2). In het verleden hebben diverse streamingdiensten (zoals Netflix en YouTube) stappen ondernomen om de last op netwerken te verlagen door de kwaliteit terug te schroeven, maar voorlopig werden nog geen dergelijke maatregelen getroffen voor Google Stadia. Toch overweegt het bedrijf om ook voor Pro-leden de beeldkwaliteit tijdelijk te verlagen moest dit nodig blijken te zijn.