Kirby gaat al jaren mee als één van de meest bekende Nintendo-mascottes, maar toch heeft de roze kauwgombal nooit een volwaardig 3D-avontuur gekregen. Tot nu! In Kirby en de Vergeten Wereld wordt onze stuiterende veelvraat ironisch genoeg zelf opgezogen en komt hij terecht in een post-apocalyptische wereld vol gevaren maar ook nieuwe krachten.
[snowcloud gameid=75]
Het verhaal
Kirby wordt aan het begin van het verhaal voor de verandering zelf eens opgezogen en komt in een verloren wereld terecht waar de gevangen Waddle-Dees aan het werk worden gezet om een mysterieuze kracht terug te herstellen tot zijn vergane glorie. Onze roze held gaat meteen op verkenning uit om zijn gevangen vrienden te redden van hun nare lot.
Veel plot moet je in een game zoals dit niet verwachten, maar je ontmoet wel enkele interessante figuren die je meer over de wereld vertellen en naargelang het einde nadert, komt er ineens wel heel veel op het spel te staan en rust zelf het lot van deze wereld op de niet-bestaande schouders van de roze stuiterbal met ledematen. Kan jij alle Waddle-Dees vinden en redden?
De wereld ziet er redelijk verlaten uit en enkel de wilde dieren lopen er nog vrij rond. Gebouwen zijn overgroeid met mos, en op andere plaatsen hebben lava, zand of sneeuw vrij spel gekregen. Het geeft een ietwat unieke sfeer aan een serie waar we toch vooral vrolijke omgevingen gewoon zijn.
Dit spel zuigt
Kirby zou Kirby niet zijn als hij deze uitdaging niet kon aangaan met zijn unieke kracht: net zoals in alle voorgaande games kan hij vijanden opzuigen en uitspuwen, maar ook inslikken om hun krachten te bekomen. (Het is best om niet te lang stil te staan bij het noodlot van die arme maaltijden want dat zou de toon van dit luchthartige spel een draai geven dat het niet meer voor alle leeftijden maakt.)
Aan de basis van dit spelelement is helemaal niets verkeerd want het geeft de speler wel heel wat vrijheid. Je kiest vaak zelf met welke van je favoriete krachten je de vijanden te lijf gaat en bij de baasgevechten kan dat een wereld van verschil maken. Bovendien kan je ze ook upgraden in het stadje en zelf kiezen welke variatie het beste past bij jouw speelstijl: ga je voor snel en mobiel of wil je liever rake klappen uitdelen? Aan jou de keuze.
De krachten zelf zijn heel erg leuk om mee te experimenteren. Ik geef je een selectie:
- Vuurkracht: vuur spuwen of kort veranderen in een gevleugelde draak die de omgeving in vuur en vlam zet
- IJskracht: schaats over gevaarlijke ondergrond en bevries zelf de bazen ter plekke
- Tijd-kaboem: stop de tijd en kwets vijanden die met je in aanraking komen, een superkrachtige favoriet.
- Slapen: herstel je levenspunten en krijg een tijdelijke bonus in snelheid, verdediging of aanvalskracht
- Stormkracht: verander in een tornado en zweef over de spelwereld
Er zijn nog veel meer krachten te ontdekken en ze hebben elk gevarieerde speciale aanvallen, afhankelijk van hoe lang je de actieknop ingedrukt houdt. Ik was na tien uur spelen nog steeds nieuwe dingen aan het ontdekken. Als je de bazen zonder zelf geraakt te worden wil verslaan, zul je hier zeker mee moeten experimenteren!
Een mondvol
Wat Kirby en de Vergeten Wereld zo speciaal maakt, is de mondvol-modus. Een nieuwe vaardigheid waarbij Kirby zijn kaakspieren extra werk geeft en grote objecten opzuigt om er controle over te krijgen. Je hebt in de trailers of reclame vast de wagen gezien die hij volledig kan besturen:
Maar je kan ook een ring opzuigen die je extra blaaskracht geeft of een automaat die blikjes spuwt. Je kan het zo gek niet bedenken!
Hieronder zie je een verkeerspion die hem toelaat om op te stijgen boven een straal water, of neer te vallen met de punt om de grond te doorboren of een vijand te raken op hun zwakke plek.
Mijn persoonlijke favoriet was de achtbaan, iets wat maar tweemaal voorkwam in de game, maar ik zat wel met een brede glimlach van oor tot oor te genieten van dit korte ritje. Als je hier geen “feel good” gevoel van krijgt, dan weet ik het ook niet meer:
Het ziet er geweldig uit
Screenshots doen de game geen eer aan, want als ik ze op mijn computerscherm bekijk, dan zie ik wel de gekartelde randen (gebrek aan anti-aliasing) en de onscherpe details. Maar terwijl ik de game aan het spelen was in handheld mode, viel me dat zelden op.
Enig minpuntje dat voor velen wel een doorn in het oog kan zijn: vijanden en objecten in de verte hebben een vertraagde animatie. Soms lijkt het wel alsof er een GIF met te weinig frames loopt te draaien en pas als je dichterbij komt, hervatten ze hun verwachte snelheid. Het is iets wat me bij Pokémon Legends: Arceus ook soms stoorde en een duidelijke teken dat de Nintendo Switch-hardware misschien toch aan een update toe is als het wil meedraaien met de steeds hogere visuele verwachtingen van games.
Maar toch vond ik Kirby en de Vergeten Wereld een van de mooiste games op de Nintendo Switch en dat is vooral te danken aan de aandacht die werd besteed aan de gedetailleerde levels. Een tropisch eiland met blauw water, een bevroren stad of een vervallen pretpark: stuk voor stuk wisten deze omgevingen mij te verrassen met hoe levendig ze aanvoelen en hoeveel leuke aandachtspunten er waren als je er op lette.



Optionele opdrachten
De levels zelf zitten vol geheimen die je enkel met een specifieke kracht kan ontdekken. Ik sloeg er zelden in om alles te vinden in een eerste poging en je wordt ook pas na het uitspelen verteld welke optionele dingen je hebt gemist. Een verborgen zijgang hier, een vliegend doel raken met de scherpschutter vaardigheid daar, maar de beloning is steeds de moeite.
Je kan blauwdrukken vinden die nodig zijn voor je vaardigheden uit te bouwen, geld dat voor allerlei dingen nodig is en ook Waddle-Dees die verstopt zijn wil je zoveel mogelijk ontdekken want die helpen je een dorpje te herstellen.
Verder zijn er ook Schattenpaden verscholen op de wereldkaart die je speciale vaardigheden testen. Het doel is om steeds de uitgang te bereiken binnen de tijd, maar je moet eerst bewijzen dat je heer en meester bent van de specifieke kracht in dat level. Dit is natuurlijk ook goed meegenomen, want zo leer je bijvoorbeeld hoe je de boemerang beter kan gebruiken of dat je met de rollende prikker ook vijanden kan vastprikken en lanceren.
Elke opdracht heeft een doeltijd die je een extra beloning geeft, maar dit is gewoon 50 extra munten en niet echt de moeite om je tijd in te stoppen. Gewoon het einde halen binnen de basistijd is voldoende om die zeldzame stenen te verdienen die nodig zijn om je krachten te evolueren.
Start de heropbouw
En dat alles doe je in het Waddle-Dee dorpje: elke vriend die Kirby weet te redden, wordt meteen naar hier gestuurd en helpt dat mee uitbouwen. Zo komt er een wapenwinkel, maar ook een Colosseum waar je pas echt je gevechtsvaardigheden kan testen.
Per zoveel geredde vriendjes speel je ook extra minigames vrij die op hun beurt beloond worden met zeldzame items of extra geld om te besteden. Je kan vlug dorpsbewoners serveren, een balansspel spelen (dat knap lastig is, zelf met de bewegingssensors op de Nintendo Switch) en een vis-minigame.



Er is zoveel te doen en de activiteiten zijn best leuk. Ik was steeds blij om iets nieuw te kunnen doen en steeds loonde het de moeite. Zo zijn er in de levels ook capsules te vinden met beeldjes die je kan tentoonstellen in je verzameling, maar je kan ze ook gewoon kopen in het dorpje. Het voegt iets extra toe voor verzamelaars en completionists zoals ikzelf.
Samenspel
Heb je een vriend of familielid waar je graag mee samen speelt? Dan heb ik goed nieuws voor jou: je kan Kirby en de Vergeten Wereld met z’n twee spelen! Geef de andere JoyCon of de extra controller aan je Speler Twee en verken samen de wereld. Doordat de game een vaste camerahoek heeft, zorgt dit zelden voor problemen en is alle nodige actie steeds in beeld.

Wel jammer is dat de tweede speler als Bandana Waddle-Dee te werk moet en die kan geen andere krachten vergaren. Je hebt enkel je speer om je mee te verweren. Ikzelf heb er niet erg veel tijd mee doorgebracht, maar mijn dochtertje vond het natuurlijk wel super om mee te spelen. (Ik was gewoon aan het balen omdat zij natuurlijk Kirby wou zijn)
Aan de makkelijke kant
Kirby en de Vergeten Wereld is niet het meest uitdagende spel. Als je doel gewoon is om het uit te spelen, dan lukt je dat zonder al te veel weerstand. Er zijn twee moeilijkheidsgraden: Groen als Gras, en Wild. De eerste geeft je meer levenspunten en de bazen gaan iets makkelijker neer, en de tweede is iets lastiger, maar beloont je met extra munten. Normaal speel ik games in “easy” maar hier vond ik de extra centjes toch moeilijk om te weerstaan en ik ben zelden dood gegaan.
De uitdaging zit hem vooral in die optionele content: een Schattenpad uitspelen in de recordtijd of een baas verslaan zonder ook maar één keer geraakt te worden, dat lukte mij toch niet altijd meteen. Ik heb er zelf nog een paar die ik opnieuw moet proberen om die gegeerde 100% te zien op mijn savefile.
En dan is er nog deze vriend:
Vond je Sephiroth in Kingdom Hearts ook zo’n leuke uitdaging? Nou, ik niet! In Kirby krijg je na de eerste credits een heel nieuwe wereld om door te spelen (met jammer genoeg wel wat gerecycleerde content, maar toch uniek genoeg om leuk te zijn) en als je daar de optionele baas verslaat aan het einde, dan komt er een laatste Colosseumgevecht vrij met beperkte opties om je levenspunten te herstellen en een eindbaas die je reactievermogen pas echt op de proef stelt.
Langer dan verwacht
Kirby en de Vergeten Wereld uitspelen duurde langer dan ik origineel had verwacht, de basiscontent met de 6 gebieden en sublevels kan je vast uitspelen in om en bij de tien uur, maar alle optionele content brengt dit dichter naar de twintig. Al zeker als je voor een complete savefile gaat met alle verzamelde beeldjes!
Ik ga alvast niet rusten tot ik de game volledig heb uitgespeeld voor de volle 100% en ik zal me zeker geen seconde vervelen. Dit is in korte tijd een top vijf Nintendo Switch-titel geworden voor mij en ik zal mijn tijd ermee niet snel vergeten.
Samenvatting
Kirby en de Vergeten Wereld
Kirby en de Vergeten Wereld is één van de leukste spellen in zijn genre en wist me blij te verrassen. De spelwereld ziet er geweldig uit en biedt veel herspeelbaarheid door optionele taken die je moet volbrengen en alle extra moeite wordt steevast beloond. Ik kan alvast geen afscheid nemen van mijn Switch tot ik 100% zie staan bij de voltooiing.
PRO
- De spelwereld en personages zien er simpelweg fantasisch uit
- Superleuke levels vol geheimen en nieuwe gameplayelementen
- Mondvol-modus brengt wat nodige vernieuwing
- Co-op-modus laat je spelen met een vriend of familielid
- Veel extra post-game content om je mee bezig te houden
CON
- De Switch begint zijn leeftijd te tonen: 30fps en vertraagde animaties in de verte
- Baasgevechten worden iets te vaak gerecycleerd
- Klein beetje jammer dat de co-op speler beperkt is in krachten