Van co-op games kunnen we nooit genoeg krijgen toch? Daarom probeerde ik een nieuwe game uit genaamd: We are screwed! Met een vaste co-op partner maakte ik me klaar voor een ruimteavontuur! Maar de echte vraag die we kunnen stellen is: was deze game het waard, of werd ik gescrewed?
Scherm in twee
Ik speelde de game enkel met twee spelers aangezien ik maar zeer weinig vrienden heb. In onze thuisbasis maken we ons klaar om in ons schip te duiken. Ons scherm wordt opgedeeld in twee helften. Links wordt ons schip getoond met een mini-map. Rechts zien we de binnenkant van het schip.
Elk level bestaat uit een aantal sub levels. De bedoeling daarbij is om de sleutel naar het portaal te vinden. Uiteraard is dit niet zonder gevaar. Terwijl we ons tussen de rotsblokken moeten navigeren komen er ook robots achter ons aan. Ons verdedigingsmechanisme bestaat uit turrets. In het schip zijn er vier plaatsen om een turret neer te plaatsen.

Pew pew en klop klop
Aangezien er maar plaats is voor één iemand in de cockpit moet deze persoon dus het schip besturen. Geen makkelijke opdracht, want er zijn tal van zwarte gaten die het schip naar de rotsblokken trekken waardoor het schip schade oploopt.
De andere persoon heeft de taak om de turret te bemannen. Goed communiceren is hierbij belangrijk, want bij het afvuren van de krachtige turrets krijgt het schip een duw naar de andere kant. De piloot van het schip zal het schip in goede banen moeten leiden om een innige knuffel met de rotsblokken te vermijden.
Wanneer je wat schade hebt moeten incasseren kan je het schip gelukkig herstellen, maar daarvoor moet iemand zijn bemanningspost verlaten. Door met een moersleutel op een muur te slaan herstel je wat schade aan het schip.
Soms kan er echter ook een brand ontstaan. We weten allemaal wat we dan moeten doen, toch? Ramen en deuren dicht, alles laten liggen, en naar buiten gaan!
In dit spel zijn onze pakken gelukkig bullet fireproof. Hierdoor kunnen we zonder zorgen het vuurtje doven met een brandblusser.
Meestal was ik degene die uit mijn comfy turret stapte om het schip te herstellen. De moersleutel die je daarbij gebruikt kan kapot gaan, maar je kan deze altijd terugzetten op zijn plaats. Wanneer hij teruggeplaatst wordt kan je hem weer volledig gebruiken. In principe zorgt dit er dus voor dat je een oneindig aantal keer je schip kan vermaken.
Daarnaast vind je ook af en toe wat items die je kunnen genezen. Doordat er niet echt een grens zit op de manier waarop je kan genezen, bracht dit weinig voldoening. M'n partner werd wat slordiger met het vliegen en ik met het schieten, aangezien het niet veel uitmaakte of we wat schade kregen. We hadden toch onbeperkte geneeskrachtige mogelijkheden!

Spacedoggo
In het midden van je schip vind je een ruimtehond die afval – vol vitaminen – eet. Dit afval vind je door vijanden te verslaan of door kisten te vinden. Door deze good boy wat afval te geven, krijg je munten. Met deze munten kan je upgrades kopen van handen die je in het level kan terug vinden. Het schuddend handje verschijnt uit de mond van de spacedoggo. Op dat moment wisten we beiden dat we niet al te veel vragen moesten stellen. Echter is de muntwaarde van het afval-opgegeten-cash enkel nuttig tijdens het spelen van het (sub)level. Wanneer je terug in je schip komt, heb je niets meer aan deze munten.
De upgrades die je koopt zijn modules of verschillende soorten turrets. Deze kan je ontgrendelen door ze te kopen in shops in de verschillende levels of door ze vrij te spelen met ruimtekaas. De ruimtekaas kan je vinden door ze te halen uit kristallen of door turrets en modules te voeren aan je spacedoggo. Deze ruimtekaas is een soort muntwaarde die wel wordt behouden wanneer je terugkeert naar je ruimtebasis. Hiermee kan je je bestaande turrets upgraden door ze bijvoorbeeld groter te maken. Daarnaast kan je ook je schild of schade upgraden.

Toch wat uitdaging
Aangezien we maar weinig afgestraft werden door tegen een rots aan te vliegen of geraakt te worden door een vijand konden we wel iets meer uitdaging gebruiken. Dit konden we een beetje terugvinden in de verschillende uitdagingen en boss battles. Uitdagingen kwamen voor om upgrades te krijgen of om een nieuw personage vrij te spelen. Boss battles kwamen voor wanneer we op het einde waren van een volledig level.
Maar zelfs deze challenges en boss battles waren niet genoeg om het lege gevoel te compenseren dat ik overhield na het afronden van een level.

Samenvatting
De co-op game We Are Screwed laat je een ruimteschip besturen en vijanden bekogelen. Schade oplopen wordt afgestraft, maar door de vele mogelijkheden om je schip te herstellen misten we toch vooral wat uitdaging. Ook het vliegen van punt tot punt bracht weinig interessante momenten met zich mee, waardoor we toch met een leeg gevoel achterbleven.
PRO
- Je kan de hond aaien
- Leuke splitscreen verdeling tussen navigatie en de binnenkant van het schip
CON
- Repetitief
- Weinig uitdaging
- Controls kan je niet aanpassen