• Opinie
  • Indieverse
  • Gamerverse International
Gamerverse
  • Nieuws
  • Features
  • Video’s
  • Reviews
  • Deals
  • Gidsen
  • Hardware
  • Films
  • TV
  • Koopgidsen
No Result
View All Result
  • Nieuws
  • Features
  • Video’s
  • Reviews
  • Deals
  • Gidsen
  • Hardware
  • Films
  • TV
  • Koopgidsen
No Result
View All Result
Gamerverse
No Result
View All Result
Home Review

Voice of Cards: The Isle of Dragon Roars

Gewoon een RPG.

TimondoorTimon
14/11/2021
in Review
0
voice of cards screenshot

Een D&D-esque avontuur in een game die volledig bestaat uit kaarten. Iets vernieuwends, wat tegenwoordig niet meer zo vanzelfsprekend is. Alim ontwikkelde deze game onder de vlag van Square Enix. De game landde samen met Marvel's Guardians of the Galaxy op consoles. Kan de game zich ondanks zijn drukke releaseperiode toch in de kijker werpen?

Avonturiers in witte kleding

In het begin van de game speel je als een groep van drie avonturiers die witte kleding dragen. De game legt je even uit hoe alles werkt. Je merkt nogal snel dat je met gemak de monsters verlaat en je eigenlijk speelt met een groep die al heel wat ervaring heeft. Na hun avontuur in de dungeon keren ze terug naar het paleis.

In het paleis wordt er opgeroepen om een draak te vinden en te verslaan. Een heleboel avonturiers gaan in op deze opdracht en zoeken een groep. De controle slaat over op je personage: een man die samen met een monster, Mar, uit is op de beloning door de draak te verslaan. Je zoekt naar een partner die je kan vergezellen op je pad, maar door je attitude en het feit dat je samen op pad gaat met een monster blijven de andere personages liever uit je buurt.

Toevallig kom je toch iemand tegen en begin je zo aan je avontuur om een echte dragonslayer te worden.

Voice of cards path
Ik die op weg ben om een echte dragon slayer te worden.

Niet alles is wat het lijkt

In de game komen nogal vaak kleine plottwists voor. Zo begint de game met drie overpowered helden terwijl je uiteindelijk speelt met een beginnende avonturier. Later in de game komen meer en meer van deze plottwists voor. Zo is er ook telkens een verhaal te ontgrendelen van elke NPC (of monster) dat je tegenkomt. Dit verhaal bestaat uit twee delen: als je aan een bepaalde conditie voldoet, speel je de ommezijde van het verhaal vrij. Deze verhalen zijn nogal vaak duister en zorgen dat je op een andere manier naar de NPC's en monsters kijkt. Soms ook met medelijden voor die arme Goblins.

Voice of cards flipstory
Story time!

Standaard RPG met random factor

De gevechten zitten simpel in elkaar. Elke vijand heeft een bepaald element als zwakte. Een hoop elementen zijn aanwezig in de game zoals wind, bolt, fire en light. Deze kennen we wel van in andere RPG-games. De gevechten bestaan uit turn-based combat waarbij je elke beurt een mana steen krijgt om bepaalde speciale aanvallen te kunnen verwezenlijken.

Daarnaast heb je de aanvalskracht van je personage en de verdedigingskracht van je vijanden. Met nog een kans om critical hits te scoren wordt er nog een random element in de gevechten gegooid. Bij bepaalde aanvallen moet je ook met een dobbelsteen werpen en kan je aanval zo meer schade aanrichten of iets speciaals doen.

Over de combat valt dus weinig spectaculairs te vertellen. Wat ik voornamelijk spijtig vind, is dat de schade niet altijd hetzelfde is. Hiermee heb ik het niet over de dobbelstenen maar als je personage bijvoorbeeld een aanvalskracht van 10 heeft en de vijand een verdedigingskracht van 8 dan kan je soms 1 schade doen, soms 2, soms zelf 3 of soms simpelweg 0. Je weet het nooit zeker.

Voice of cards weakness
Zwaktes en sterktes. Maar welke? Geen idee…

Daarnaast vond ik het ook verrassend dat je de zwaktes van de monsters nergens in de game terugvindt. We zien het meer en meer in de moderne RPG's zoals Pokémon en Octopath Traveler dat, wanneer je de zwakte kent van een vijand, deze er permanent bij komt te staan. Bij Pokémon kunnen we nog discussiëren omdat elke Pokémon een type heeft (of meerdere) en deze standaard zwaktes hebben. Hier moet je ze gewoon van buiten kennen en blijven experimenteren. Dit geeft me nogal een ouderwets gevoel. Alsof de game niet echt mee is met zijn tijd.

It's in the cards

De game is volledig gemaakt in kaarten. En dan bedoel ik echt álles. Opties die je kiest in je dialogen, steden, NPC's, gesprekken, items. Echt alles. Aangezien de game een simpele standaard RPG is vind ik het wat een gemiste kans. Oké, het is origineel om alles af te beelden in kaarten. Als een echte fan van cardgames was ik dan ook door dit aspect meteen verkocht, maar ze doen er niets mee. Je moet geen kaarten verzamelen en deze gebruiken in een deck of dergelijke. Je vindt een zwaard en je moet deze verwisselen met het zwaard in je uitrusting. Niets bijzonders dus.

Voice of cards fight
Voor ik dragon slayer wordt, moet ik eerst goblin slayer worden.

Storytelling

Het verhaal wordt volledig verteld door de “Game master”. Dit is een persoon die eigenlijk voor je zit. De keuzes die je maakt in random events of in conversaties hebben telkens een gevolg. Het is vergelijkbaar met een D&D avontuur. Je speelt op een bord met personages en moet tijdens een bepaalde gebeurtenis, om iets te doen slagen, een bepaald aantal ogen gooien van een dobbelsteen of een natural 20. De voice-acting is goed en je wordt altijd door dezelfde persoon te woord gestaan, zoals een echt D&D avontuur dus.

Je hebt altijd de optie om terug te keren naar vorige dialogen in het gesprek. De storyteller blijft echter doorpraten tot zijn dialoog afgelopen is, wat nogal vreemd is en niet erg goed uitgewerkt.

Cardgame in een cardgame?

Om het nog wat absurder te maken is er ook nog eens een cardgame die je kan spelen in deze game, die volledig gemaakt is door kaarten. In de game moet je paren van monsterkaarten verzamelen die een numerieke waarde hebben van 1-10 en ook telkens een teken, zoals een normaal kaartspel. Je kan de regels wat aanpassen zodat je met krachten van monsters speelt of zonder en met een bepaald aantal spelers.

Van deze minigame is er ook een optie om deze online tegen andere te spelen. Buiten dit is de game anders een volledig singleplayer.

Voice of cards minigame
Waar is die piekezot?

Conclusie

Het verhaal is een standaard fantasy avontuur met humor in verwerkt, wat goed is voor een RPG. De game liet echter uitschijnen dat het iets unieks was aan de buitenkant, door gebruik te maken van enkel kaarten, maar aan de binnenkant is de game qua gameplay gewoon een normale RPG zoals een ander. En van deze RPG bestaan er een heleboel die het veel beter doen dan Voice of Cards. Deze RPG voelt ouderwets aan door kleine – maar belangrijke – elementen die missen, die moderne RPG dan wel hebben.

Het feit dat de game ook een RPG is en niets meer deed met het volledig bestaan uit kaarten zorgde dan ook voor een teleurstelling. Als standaard RPG doet de game het wel goed, maar de game mist echter een aantal zaken om zich te onderscheiden van andere RPG's.

Voice of cards fight random element
Natural 20?
Hoe we het product in bezit kregenWe kregen een code voor de game van de uitgever.
BetrokkenheidDe review werd gepubliceerd zonder goedkeuring van het PR-bureau, de ontwikkelaar of de uitgever. Geen enkele andere partij heeft invloed gehad op de inhoud van dit stuk.
AffiliateDit artikel kan affiliate links bevatten. Gamerverse ontvangt een commissie wanneer er een product wordt gekocht via de link.
Compensatie van fabrikantWe werden niet vergoed voor deze review.

Samenvatting

6 Score

PRO

  • Humor en kleine plottwists
  • Minigame voor meer content
  • Voice acting en storytelling

CON

  • Niet mee met zijn tijd
  • Niets unieks om zich te onderscheiden

Score

  • Gewoon een RPG 0
Tags: Alimrpgsquare enixVoice of Cards
Vorig verhaal

Review Forza Horizon 5: Mexicool

Volgend verhaal

Waarom je als PlayStation-gamer een Xbox moet kopen

Gerelateerde Verhalen

Review: Pokémon Scarlet/Violet: The Teal Mask – Tussen betovering en gebreken

Review: Pokémon Scarlet/Violet: The Teal Mask – Tussen betovering en gebreken

doorAaike

Als enthousiaste Pokémon-trainer is er niets dat mijn hart sneller doet kloppen dan het begin van een nieuw avontuur. Iets...

Ad Infinitum review: een horrorspel waar geen einde aan lijkt te komen

Ad Infinitum review: een horrorspel waar geen einde aan lijkt te komen

doorFreek

Het allereerste spel van ontwikkelaar Hekate lijkt op het eerste gezicht een beloftevolle premisse te hebben, maar weet de studio...

immortals of aveum header

Review: Immortals of Aveum – entertainend, maar allesbehalve magisch

doorJoachim

Ik heb Immortals of Aveum op anderhalve week uitgespeeld. En dat is meteen ook het beste aan de game: je...

Verses of Enchantment deck

Verses of Enchantment Review: met kaarten spelen terwijl een AI gedichten schrijft

doorTimon

Als fan van deckbuilders ben ik steeds op zoek naar nieuwe games binnen dit genre. Als er dan eentje bij...

teenage mutant ninja turtles mutant mayhem

Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem filmreview – Into the turtleverse!

doorThibault

Na jarenlang de Ninja Turtles niet "te snappen", heeft Mutant Mayhem me eindelijk het licht laten zien: de Teenage Mutant...

Meer laden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Shop en steun Gamerverse!

Steun de onafhankelijke gaming journalistiek van Gamerverse en maak gebruik van onze affiliate linkjes wanneer je online shopt. Zo houden we deze site advertentievrij!

  • Bol.com
  • Coolblue
  • Amazon.com.be
  • Amazon.de
  • Amazon.nl
  • Amazon.fr
  • Amazon.co.uk
  • MediaMarkt
  • Nedgame
  • Allyourgames
  • Azerty.nl
  • Humble Bundle
  • Fanatical
  • Dreamland
  • Fnac
  • Fun
  • Vanden Borre

Nieuw op Gamerverse

Epic Games schrapt 830 banen

Epic Games schrapt 830 banen

28/09/2023
high on knife gus spooked

High on Life DLC ‘High on Knife’ verschijnt op 3 oktober

28/09/2023
Key art voor de Cities Skyline II

Cities: Skylines II komt later naar PS5 en Xbox Series X|S

28/09/2023
Valve lanceert Counter-Strike 2, de langverwachte opvolger van CS:GO

Valve lanceert Counter-Strike 2, de langverwachte opvolger van CS:GO

28/09/2023
ConcernedApe deelt meer informatie over Stardew Valley 1.6-update

ConcernedApe deelt meer informatie over Stardew Valley 1.6-update

28/09/2023
Cuphead viert Xbox-community met exclusieve verjaardagsupdate

Cuphead viert Xbox-community met exclusieve verjaardagsupdate

28/09/2023
Jim Ryan, hoofd van PlayStation, kondigt verrassend zijn pensioen aan

Jim Ryan, hoofd van PlayStation, kondigt verrassend zijn pensioen aan

28/09/2023
fifa 23 header

EA verwijdert alle digitale FIFA-games uit online winkels

28/09/2023
gamerverse logo footer







Met een focus op persoonlijkheid en nieuwe media gaat Gamerverse verder waar de andere gaming media stopt. Gamerverse is jouw gids in het gaming universum.

Categorieën

  • Advertorial
  • Babblefield
  • Disneyverse
  • Feature
  • Gamerverse deals
  • Gids
  • GratisGames.gg
  • Koopgids
  • Lezersopinie
  • Nieuws
  • Ongecategoriseerd
  • Opinie
  • Podcast
  • Preview
  • Review
  • The Xbox Files
  • Video
  • Wedstrijd
  • Home
  • Over Gamerverse
  • Beleid & transparantie
  • Contacteer ons
  • Beam Me Up

Team: Thibault Seynaeve, Davy De Rauw, Robby Bisschop, Timon Vermeulen, Aaike Geusens, Alain Wolfs, Joachim Lootens

Kept cool by Yeti Media & Teebow

No Result
View All Result
  • Nieuws
  • Reviews
  • Gidsen
  • Features
  • Hardware
  • Contacteer ons