Stel: je bent een alleenstaande moeder en de dokter vertelt je dat je nog een maand hebt te leven. Dat is exact de vreselijke situatie waar je in “Best Month Ever!” in belandt. Vier korte weken om een nieuwe thuis te vinden voor je zoon Mitch, maar ook te genieten van de tijd die jullie nog rest.
Wie een wholesome spel verwacht dat de laatste momenten tussen moeder en kind schetst, zal schrikken van hoe heftig hun verhaal is. De trigger warning aan de start van de game was helemaal niet overbodig.
Hak levensbepalende knopen door
Best Month Ever! is een gedurfde verhaalgedreven point-and-click game, ontwikkeld door studenten, afgestudeerden en medewerkers van de Warsaw Film School. De game brengt ons naar Amerika, begin jaren ’70. We komen terecht in het leven van mama Louise en haar gekleurde zoon Mitch. Voor haar loert het onvermijdelijke om de hoek en ze wil haar kind nog enkele waardevolle levenslessen en een handvol mooie herinneringen meegeven.
Dit is het startschot van een kort, maar intens avontuur waar elke beslissing telt. Iedere keuze die je maakt, heeft een impact op het karakter van Mitch en zal ook bepalen hoe de game eindigt. Jullie beste maand ooit kan namelijk op meerdere manieren aflopen.

Trop is te veel
Over het verhaal geef ik liever zo weinig mogelijk prijs, maar ik wil wel nog eens extra benadrukken dat er veel gevoelige onderwerpen worden aangesneden, zoals racisme, kindermisbruik, ontvoering, moord en ziekte. Dit spel zou wel eens hard kunnen binnenkomen.
Telkens als ik dacht dat het niet erger kon, dook er weer een nieuwe onaangename verrassing op. Wanneer ik terugkijk is dat precies waarom de game me niet wist te grijpen. De geloofwaardigheid van het verhaal zakte helemaal weg onder de berg trauma’s die alleen maar hoger werd. Het zoveelste bewijs dat less echt wel more is.

Mogen we wel écht kiezen?
Je merkt aan alles dat het verhaal de game moet dragen, want de graphics zijn niet opvallend fraai en de animaties zien er eerder houterig uit. Misschien hebben ze net daarom het laatste hoofdstuk van Louise in zoveel bochten gewrongen? Fijn is wel dat de keuzes die je krijgt ver uit elkaar liggen. Het geeft je het gevoel echt invloed te hebben op hoe het verhaal loopt en vooral op hoe het personage van Mitch wordt gevormd.
Die vrijheid is helaas ook niet meer dan een korte illusie. Zo wou ik de auto van mijn vervelende ex-werkgever bijvoorbeeld helemaal niet in brand steken of de banden van de politiewagen die me achtervolgde lek schieten, maar de game gaf me geen enkele keuze. Dit is iets wat doorheen het spel vaker voorkwam. De gebeurtenissen lijken vast te liggen, enkel hoe jij reageert tijdens de dialogen en wat Mitch daaruit leert varieert.

Conclusie
Bij een onverhoopte wending roept Mitch regelmatig dat dit de beste maand ooit is, terwijl ik alleen maar een aaneenschakeling van pech en onrecht zie. Misschien zit in die tegenstelling wel een boodschap die voor mij helemaal verborgen bleef. Jammer! Want “Best Month Ever!” heeft alle ingrediënten om een memorabele game te zijn, maar slaagt er niet in om ze samen te voegen.
Hoe we het product in bezit kregen | We kregen een code voor de game van de uitgever. |
Betrokkenheid | De review werd gepubliceerd zonder goedkeuring van het PR-bureau, de ontwikkelaar of de uitgever. Geen enkele andere partij heeft invloed gehad op de inhoud van dit stuk. |
Affiliate | Dit artikel kan affiliate links bevatten. Gamerverse ontvangt een commissie wanneer er een product wordt gekocht via de link. |
Compensatie van fabrikant | We werden niet vergoed voor deze review. |