Het FMV-genre heeft de afgelopen jaren een serieuze opleving gekend. Je kent ze wel: de games waarbij je (conversatie)keuzes maakt die helpen het strak geregisseerde verhaal te sturen, een beetje als een interactieve film. The Centennial Case: A Shijima Story, dat in mei vorig jaar verscheen, is een verrassende release van Square Enix binnen dat FMW-genre. Wij hebben met enig uitstel de PlayStation-versie gespeeld en ontdekten een intrigerend live-action mysterie.

De Shijima-familie
Het verhaal dat de achtergrond vormt van The Centennial Case: A Shijima Story vertelt over een oude en respectabele familie die, zoals alle dynastieën, enkele skeletten in de kast verbergt. Jij bent Haruka Kagami, een jonge schrijfster van detectiveverhalen, die de familie Shijima onderzoekt. Zij staan bekend om een reeks tragische gebeurtenissen die hen in de loop van de vorige eeuw zijn overkomen, en je probeert erachter te komen wat er precies is gebeurd en wat heeft geleid tot de moorden die hebben plaatsgevonden. Voeg een bovennatuurlijk element toe aan de mix en je hebt een intrigerend uitgangspunt voor een boeiend verhaal.
The Centennial Case is verdeeld over verschillende tijdsperioden en hoofdstukken. Haruka en de rest van de cast van dit interactieve avontuur worden gespeeld door echte acteurs. Je ziet ze hier in meerdere rollen: hun eigen personage in de hedendaagse tijd, maar ze spelen ook een personage in de scènes uit een andere tijdsperiode. Je ziet ze dan uitgedost in kleding van toen en met andere kapsels. Het verhaal in The Centennial Case wordt ook volledig in het Japans verteld, wat meteen de juiste vibe aan de ervaring geeft. Tenzij je Japans on-point is moet je vertrouwen op de ondertitels, maar degenen die van buitenlandse films houden, zullen het goede acteerwerk en het degelijke script dat ze hier vertolken zeker waarderen.

Redeneren
Je onderzoekt de gebeurtenissen in elk afzonderlijk verhaal. Je praat met mogelijke verdachten en getuigen en ontgrendelt zo steeds meer aanwijzingen. En hoewel deze interactieve video-elementen enorm interessant zijn, ook door de hoge productiewaarden, is de hypothese maken door alle gevonden informatie samen te voegen verreweg het leukste en tevens meest interactieve aspect van het spel.
Dit aspect wordt de redeneerfase genoemd, waar je geconfronteerd wordt met een raster en vragen beantwoordt met behulp van de juiste aanwijzingen die je onderweg hebt verzameld. In sommige gevallen krijg je ook vervolgvragen, maar het kiezen van de verkeerde aanwijzingen kan je ook in de verkeerde richting sturen. Dit is erg leuk omdat de gedachten die je vormt van invloed zijn op de videoscènes die volgen wanneer je een nieuwe lijn van vragen begint, en je kan/mag ook falen. In het ergste geval moet je dan een fase opnieuw doorlopen.

Lijkt omslachtig, maar is het niet
De werking van dit systeem is vrij eenvoudig, zelfs als het in eerste instantie wat omslachtig lijkt en enige verwarring zou kunnen veroorzaken. Wanneer je het helemaal door hebt, zul je je in plaats daarvan realiseren hoe eenvoudig het is (misschien zelfs te eenvoudig) en kom je gemakkelijk in de meest interessante fase, degene die leidt tot de oplossing en dus tot de voortzetting of conclusie van het verhaal. Ook gedaan door middel van vragen die je moet beantwoorden op basis van aanwijzingen en gedachten die je hebt gevormd. Wie de oplossing écht niet ziet, kan een inzicht-functie gebruiken die je vertelt waar aanwijzingen moeten worden gebruikt, maar dat verpest de leuke speurervaring.
Door de langgerekte tijdlijn die zich parallel afspeelt in verschillende tijdperken duurt één volledige playthrough een stuk langer dan de norm in het genre. Je krijgt dus zeker waar voor je geld. Voor mij volstond een enkel rondje detectivewerk, maar wie dat wil kan zoals gewoonlijk voor verschillende resultaten gaan, om zo geen seconde videomateriaal te missen.

Conclusie
Zoals gezegd is het FMV-genre al even aan een serieuze opmars bezig. De kwaliteit van die titels varieert enorm: het gaat van middelmatig (‘Who Pressed Mute on Uncle Marcus?‘ schiet mij meteen te binnen) tot heel goed (al het werk van Sam Barlow, bijvoorbeeld). The Centennial Case: A Shijima Story plaatst zich in ieder geval makkelijk bij de betere titels in het genre. De game slaagt er immers in om de speler in een intrigerend en goed vertolkt verhaal te betrekken, terwijl de speelse elementen zorgen voor tof speurwerk.
Samenvatting
The Centennial Case: A Shijima Story plaatst zich met een boeiend en mysterieus verhaal, verdeeld over verschillende tijdsperiodes, en interactief detectivewerk makkelijk bij de betere titels in het FMV-genre.
PRO
- De cinematografie is top
- Sterke cast
- Intrigerend verhaal
CON
- Bij momenten te eenvoudig