• The Xbox Files
  • Tip de redactie
  • Join de Gamerverse community!
Nieuwsbrief
Gamerverse
  • Nieuws
  • Features
  • Opinie
  • Reviews
  • Gidsen
  • Hardware
  • Films
  • Koopgidsen
No Result
View All Result
  • Nieuws
  • Features
  • Opinie
  • Reviews
  • Gidsen
  • Hardware
  • Films
  • Koopgidsen
No Result
View All Result
Gamerverse
No Result
View All Result
Home Review

Review The Kids We Were – Een groots avontuur in een knusse Japanse buitenwijk

Een groots avontuur in een knusse Japanse buitenwijk

Aaike Geusens door Aaike Geusens
11/12/2021 - 11:36 - Bijgewerkt op 26/04/2022
in Review
0
the kids we were logo

De vijfkoppige Japanse studio Gagex brengt The Kids We Were, hun succesvolle en geprezen mobiele game naar PC en Nintendo Switch. Voor die releases op nieuwe platformen voegen ze trouwens extra hoofdstukken toe die aansluiten op het originele spel. The Kids We Were is een verhaalgedreven avonturengame die zich afspeelt in de rand van Tokio, ergens in de late jaren ’80. De uitgesproken voxel art springt meteen in het oog, maar vergis je niet: onder die blokjes schuilt een gelaagd en universeel verhaal.

In The Kids We Were reizen we naar het alom geliefde Japan, specifieker naar Kagami: een charmante buitenwijk van Tokio. Minato komt, samen met zijn moeder en zus Mirai, aan op het kleine perron. Op dat moment doet nog niets vermoeden wat er de volgende uren te gebeuren staat. Ze zijn naar Kagami gekomen, omdat zijn moeder een herdenkingsplechtigheid van een aardbeving wil bijwonen. Ondertussen mogen broer en zus de buurt verkennen. Perfect, want Minato heeft een geheim doel in Kagami: hij wil zijn afwezige vader vinden.

Zoektocht met onvoorzien veel bochten

Op een recente postkaart heeft Minato namelijk ontdekt dat zijn onbekende vader in Kagami woont. Hij is vastbesloten om hem die dag te ontmoeten. Samen met Mirai spreekt hij onbekenden aan op straat. Al snel vinden ze een eerste aanknopingspunt. Meteen blijkt dat het geen eenvoudige speurtocht zal worden. Maar Minato is geen opgever. Zo leren we hem kennen en dat bewijst hij telkens weer doorheen het hele avontuur. En dat avontuur begint nu pas écht.

TheKidsWeWere01

Dolen in een kleine Japanse buitenwijk

In een game als The Kids We Were staat of valt alles met de sterkte van het verhaal en de onverwachte wendingen. Het is veel leuker om er blind in te stappen en je te laten verrassen. Daarom focus ik me liever op een andere troef van de game: de omgeving en de sfeerschepping. Het overgrote deel brengen we door in Kagami, een buurt die amper een paar straten telt. Knusse straten die vrijwel meteen vertrouwd aanvoelen. Zo bewijst The Kids We Were ook dat je geen open wereld nodig hebt om een groots avontuur te laten ontvouwen.


Is het eentonig om ongeveer zes uur lang op zo’n piepkleine kaart door te brengen? Neen. Je mag je dan niet vaak verplaatsen in de ruimte, in The Kids We Were reis je in de tijd. Dat is de enige tip van de sluier die ik wil oplichten. In het verhaal zie je een voorzichtige knipoog naar de klassieker Back to the Future. Toch is Minato helemaal niet te vergelijken met Marty McFly. Hij heeft zijn unieke drijfveer om precies drieëndertig jaar terug te keren en de toekomst te veranderen. Aan jou om te ontdekken waarom!

Al lerend verzamelen

Het zoeken naar items zorgt voor een leuke zijsprong van de algemene verhaallijn. Die items kunnen verborgen zitten achter elk hoekje in de buurt of in de typerende gachaponmachines. Het gaat dan over typische Japanse spullen, van vroeger en nu. Denk aan een bento box of een fris blikje Ramune. Het is een leuke uitdaging om je cataloog te vervolledigen met de meer dan negentig verborgen items en zo al spelenderwijs bij te leren over de Japanse cultuur.

TheKidsWeWere03

Fijne vriendengroep waarbij je je meteen welkom voelt

In het verhaal staat niet alleen Minato centraal. Gaandeweg sluit hij zich aan bij een vriendengroep: twee jongens de stoere Wataru en goedhartige Kotetsu en twee meisjes de gevatte Akko en de mysterieuze Nozomi. Je kan niet alleen op hun rekenen om je doel te bereiken, maar het viertal geeft ook meer diepgang aan de game met hun eigen persoonlijkheden en achtergrondverhalen.

Want waar het in The Kids We Were over gaat is volwassen worden en het verschil tussen wie je als kind wou zijn en wie je bent geworden. Het mag een game lijken voor jongere kinderen, maar niets is minder waar. Het universele verhaal van Minato beroert jong, maar oud nog meer.

TheKidsWeWere02

Weinig impact als speler

The Kids We Were is een verhaal met impact voor wie het speelt, maar dat geldt omgekeerd niet. Als speler kan je weinig doen. Enkel rondlopen of mensen aanspreken. Je gluurt mee over de schouder van Minato, maar kan niet meebeslissen wat hij wel of niet doet. Een gemiste kans, want meer dialoogopties zouden het spel minder passief en aantrekkelijker maken. En zo zijn er nog wel een paar voorbeelden: NPC’s die vaak niet geanimeerd zijn of de zeer beperkte soundtrack. Gelukkig zijn dit eerder verbeterpunten, dan zaken die bepalend zijn voor de ervaring van het spel.

Conclusie

Als je hart sneller klopt voor het verhalende genre, is The Kids We Were een absolute aanrader. Bij games als deze is het einde altijd doorslaggevend en dat stelde in dit geval helemaal niet teleur. Het is bijzonder ontspannend om uren door de straten van Kagami te wandelen. Velen hebben een haat-liefdeverhouding met voxel art – ik ook – maar bij The Kids We Were is het pure liefde.

Vergeet niet dat je in dit spel eerder een toeschouwer dan een actieve speler bent. Als een aaneenschakeling van dialogen, hoe grappig en vlot ook, je afschrikt, is het wellicht geen match. Los daarvan: The Kids We Were brengt een mooi en warm verhaal om even in te ontsnappen. Ideaal voor koude en donkere winterdagen!

Hoe we het product in bezit kregenWe kregen een code voor de game van de uitgever.
BetrokkenheidDe review werd gepubliceerd zonder goedkeuring van het PR-bureau, de ontwikkelaar of de uitgever. Geen enkele andere partij heeft invloed gehad op de inhoud van dit stuk.
AffiliateDit artikel kan affiliate links bevatten. Gamerverse ontvangt een commissie wanneer er een product wordt gekocht via de link.
Compensatie van fabrikantWe werden niet vergoed voor deze review.

Samenvatting

7 Score

PRO

  • Mooie stijl
  • Sterk en verrassend verhaal
  • Eerlijke aankoopprijs

CON

  • Weinig inbreng als speler
  • Aaneenschakeling van dialogen

Score

  • Score 0
Tags: gagexthe kids we were
Vorig verhaal

The Game Awards 2021 – Dit heb je vannacht gemist

Volgend verhaal

Thibault en zijn vriendin zetten hun relatie op het spel in Monopoly Madness

Gerelateerde Verhalen

After Us Review – Indie met een krachtige boodschap

After Us Review – Indie met een krachtige boodschap

door Davy De Rauw

After Us, het nieuwste avontuur van Arise: A Simple Story-ontwikkelaar Piccolo Studio en uitgever Private Division, gaat over de destructieve...

Advance Wars 1+2 Re-Boot Camp Review – Nog steeds een meesterwerk!

Advance Wars 1+2 Re-Boot Camp Review – Nog steeds een meesterwerk!

door Aaike Geusens

Advance Wars is een speelse en uitdagende turn-based strategy game uit het Game Boy Advance-tijdperk. Developer WayForward blaast de franchise...

we are screwed artwork

Review We are Screwed! – We zijn geschroefd

door Timon Vermeulen

Van co-op games kunnen we nooit genoeg krijgen toch? Daarom probeerde ik een nieuwe game uit genaamd: We are screwed!...

bayonetta origins: cereza and the lost demon

Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon Review – Een nieuwe tandem

door Timon Vermeulen

Bayonetta is wel gekend als een badass witch die met haar magische haarlokken demonische draken tevoorschijn tovert, maar er was...

Review Minecraft Legends – Bouw, verdedig, verover

Review Minecraft Legends – Bouw, verdedig, verover

door Aaike Geusens

Minecraft is uitgegroeid tot een iconisch universum waar creativiteit geen grenzen kent. Ondanks de immense populariteit bleef het speldoosje voor...

Meer laden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

join de gamerverse community
Currently Playing

Diablo IV – Intro Cinematic – 4K

diablo iv intro cinematic

Diablo IV – Intro Cinematic – 4K

Video
steam deck unboxing

Steam Deck Unboxing | 256 GB | 4K

Video
De 8 BESTE KERSTGAMES om te spelen tijdens de gezellige winterdagen

De 8 BESTE KERSTGAMES om te spelen tijdens de gezellige winterdagen

Video
3 dingen die je moet weten: Fortnite monsterboete, een goedkoper Game Pass abonnement en meer!

3 dingen die je moet weten: Fortnite monsterboete, een goedkoper Game Pass abonnement en meer!

Video
fifa 23 video review

FIFA 23 Video Review: Hard geschoten, maar zeker niet mis

Video
Gamerverse







Met een focus op persoonlijkheid en nieuwe media gaat Gamerverse verder waar de andere gaming media stopt. Gamerverse vormt de centrale hub voor alle gaming merken van Yeti Media: Gamerverse, Gamerverse Deals en The Xbox Files.

Categorieën

  • Babblefield
  • Community
  • Disneyverse
  • Feature
  • Gamerverse deals
  • Gids
  • GratisGames.gg
  • Koopgids
  • Lezersopinie
  • Nieuws
  • Ongecategoriseerd
  • Opinie
  • Podcast
  • Preview
  • Review
  • The Xbox Files
  • Video
  • Wedstrijd

Ontdek het gaming universum

The Xbox Files

Gamerverse Deals

Ontvang onze gratis nieuwsbrief

[mc4wp_form id="16830"]

  • Home
  • Over Gamerverse
  • Beleid & transparantie
  • Contacteer ons

Team: Thibault Seynaeve, Davy De Rauw, Robby Bisschop, Timon Vermeulen, Aaike Geusens, Alain Wolfs, Joachim Lootens

Kept cool by Yeti Media

No Result
View All Result
  • Nieuws
  • Reviews
  • Gidsen
  • Features
  • Hardware
  • Contacteer ons