“Hé, Joachim! Anders moet jij deze game reviewen voor Gamerverse? Bootje varen, zwarte smurrie verwijderen (alweer) en een wereld verkennen. De gameplay is niet zo goed als Wavetale en er is geen combat, maar het ziet er wel prachtig uit!”. Zo overtuigde Robby aka BloodyGoodReviews mij om Submerged: Hidden Depths te spelen. En dat is meteen ook de perfecte samenvatting van deze game. Wie zich na het lezen van deze intro niet aangesproken voelt, kan rustig verder met zijn of haar dag. Alle anderen verwelkom ik aan boord van mijn schip – euh – sloep!
Beter dan zijn voorganger
Laten we er geen doekjes om winden: ontwikkelaar Uppercut Games heeft niet de beste reputatie onder de Gamerverse medewerkers. Zowel Davy als Thibault hadden de eerste game uit de Submerged-reeks in 2015 gespeeld en ze vielen toen nét niet in slaap van verveling. Niemand op de redactie was dus op deze opvolger aan het wachten en ze waren maar wat blij dat ik Submerged: Hidden Depts wou oppikken en coveren. Ikzelf heb de eerste Submerged game niet gespeeld en afgaande op mijn collega’s hun commentaren ben ik daar niet rouwig om. Des te meer omdat ik anders deze aangename sequel geen kans had gegeven. En dat had toch jammer geweest!

Bootje varen
In Submerged: Hidden Depths speel je met Miku en Taku. De broer en zus zijn verzeild geraakt in een verzonken wereld die geteisterd wordt door ‘The Black Hand’. Ze hebben enkel een boot ter beschikking die hen naar de 9 ‘besmette’ locaties kan brengen. Het concept is heel simpel: je haalt je telescoop uit je zak en tuurt over de horizon naar interessante plaatsen of objecten die zichtbaar worden op je kaart. Vervolgens vaar je ernaartoe en pik je de collectable op of zoek je de ingang van één van de negen ruïnes. De leukste momenten bestaan echter uit het ontdekken van een diersoort onderweg: wanneer er plots een orka of een school dolfijnen naast je bootje opduiken, sta je even verbaasd te kijken en kan je plaatjes schieten in de ‘postcard mode’.

(Alweer) zwarte smurrie
The Gunk, Wavetale en nu dus Submerged. De zwarte smurrie blijft me maar achtervolgen. Al kom je er hier niet echt mee in aanraking: het zwarte goedje zijn eigenlijk wortels die de hele locatie overwoekeren. Het is je taak om een magische groene bol te vinden in de ruïne en die dan op de juiste plek te planten waardoor de zwarte wortels weer hun originele, groene, gezonde kleur aannemen. Easy, peasy!

Prachtige wereld met eenvoudige puzzels
Van in het begin van het spel ben je vrij om eender welke locatie te bezoeken. Zo kan de ervaring dus voor elke beginnende spelers anders zijn. De puzzels die je dient op te lossen zijn evenwichtig: eenvoudig genoeg om frustraties te voorkomen en uitdagend genoeg om je toch telkens even te laten zoeken naar de juiste oplossing. Ontwikkelaar Uppercut Games wil je met dit spel vooral een wereld laten ontdekken en je tot rust laten komen en slaagt daar ook in. In die mate dat we kunnen spreken van een ‘relaxploration game’, heb je hem?

Niet zo goed als Wavetale
Er zijn dus een heleboel vergelijkingen met Wavetale, de indietopper die voorlopig enkel op Google Stadia beschikbaar is. Maar waar Wavetale hoog scoorde op alle vlakken, moet Submerged: Hidden Depths op al die vlakken het onderspit delven: de graphics en de kleuren zijn prachtig, maar de draw distance stelt teleur. Er is geen combat en dus ook weinig uitdaging en misschien wel het grootste minpunt: het hele spel kabbelt voort op hetzelfde (trage) tempo. Je kan letterlijk niet eens sprinten, waardoor je soms geënerveerd aan het rondwandelen bent. Je boot kan ook zonder boost vallen, waardoor je tijdelijk tergend traag moet verder varen. Ook vervelend: soms loop je je vast op de rand van een trap of sta je plompverloren aan de verkeerde kant van een platform. In Wavetale had je dan de bewegingsvrijheid om alles in een wip recht te zetten, hier niet.

Verzamelwoede
Negen locaties, even veel outfits, 56 dagboekfragmenten, 26 upgrades voor je boot, 20 diersoorten, 20 oude relieken, 10 landmarks, 10 uitkijktorens en 9 wilde bloemen. Na het uitspelen van de game ben je nog wel even zoet met het verzamelen van alle collectibles. Niet alleen de explorers, maar ook de completionists komen dus aan hun trekken in dit spel. En dat moet wel, want na een vijftal uur had ik de verhaallijn uitgespeeld en amper twee trofeeën verzameld. Ik zal dit spel dus nog een aantal keer opstarten om de hele kaart te clearen. En ook al zal dat niet met tegenzin zijn, vind ik het aantal te verzamelen items toch net iets te hoog liggen. Volgens collega Robby ga ik er nog een uurtje of drie zoet mee zijn, wat bijna even lang duurt als het uitspelen van de hoofdgame.

Verdict
In mijn ogen zijn er twee soorten videogames: de grote titels met torenhoge budgetten die je met verstomming slaan door het ene grootse moment na het andere op je af te vuren en de kleine indiegames die het moeten hebben van hun inventiviteit of hun charme. Submerged: Hidden Depths zit duidelijk in die laatste categorie. Binnen die categorie leunt hij zowel qua lengte, stijl en thematiek dicht aan bij games als The Gunk en Wavetale, maar Submerged moet wel het onderspit delven tegenover die games omwille van de eentonigheid en wat gebrek aan afwerking. Al wil ik nogmaals benadrukken dat ik de ontspannen insteek zeker kon appreciëren.

Samenvatting
Submerged: Hidden Depths
Submerged: Hidden Depths is een ontspannend 'third person'-avonturenspel zonder gevechten, dat zich afspeelt in de verzonken ruïnes van een prachtige wereld. In dit spel zal je bootje varen, puzzels oplossen en een uitgebreid allegaartje aan collecties verzamelen. Het spel blinkt vooral uit dankzij zijn ontspannende insteek en biedt verder weinig verrassingen, maar ook weinig frustraties.
PRO
- Ontspannend
- Evenwichtige, eenvoudige puzzels
- Mooie stijl en kleuren
- Veel collectables
CON
- Repetitief en traag
- Besperkte draw distance
- Geen bijster origineel verhaal
- Geen vernieuwende gameplay, die bovendien af en toe mank loopt