De PlayStation 5 wordt geleverd met een uitstekende 3D platformer in de vorm van Astro's Playroom, maar wie na dat (korte) avontuur naar meer snakt, kan perfect uit de voeten met Sackboy: A Big Adventure.
Kijk je naar Sackboy: A Big Adventure, dan wordt je hart meteen veroverd. De game moet het in eerste instantie grotendeels hebben van zijn charme, net zoals bij bijvoorbeeld Yoshi's Woolly World en Tearaway. Die laatste game is misschien de beste vergelijking, want net zoals Sackboy: A Big Adventure gaat het hier om een PlayStation-exclusive. Niet om een PS5-exclusive, want de game is er ook voor PS4. Toch is de next-gen console van Sony uiteraard de beste keuze, want de grafische stijl komt perfect tot zijn recht in combinatie met de krachtige hardware. De kleuren spatten van je scherm en de textures zijn zo levensecht dat je ze bijna kan aanraken. Ook maakt de game gebruik van de capaciteiten van de DualSense-controller, wat de ervaring nog een extra dimensie geeft.
Unieke spin-off
Het is je ondertussen ongetwijfeld al opgevallen: dit is geen LittleBigPlanet. Dit is een unieke spin-off binnen de LittleBigPlanet-reeks die een pak beter uitpakt dan pakweg LittleBigPlanet Karting. Er is dan ook geen level editor en de gehele ervaring is nogal ‘basic'. Dat merk je alvast in het klassieke redder-in-nood-versus-slechterikverhaal. Wanneer het dorpje Loom wordt verstoord door de komst van slechterik Vex, worden alle sackfolks meegenomen. Allemaal, behalve Sackboy uiteraard. Het is aan hem om zijn vrienden te redden uit de klauwen van Vex.
Dat doe je door een totaal van een 90-tal levels te voltooien, opgedeeld in verschillende werelden. Op het einde van een wereld neem je het op tegen Vex in een boss level. Uitdagend zijn die levels (ook de boss levels) echter nooit. Ik ben talloze keren gestorven, maar niet omwille van de moeilijkheidsgraad (zie verder).
De levels zijn werkelijk prachtig en enorm creatief vormgegeven. Je merkt dat het team van ontwikkelaar Sumo Digital zich volledig heeft uitgeleefd bij het bouwen van de levels. Er zit enorm veel variatie in. Zo zijn er bijvoorbeeld zelfs missies waar je schapen moet drijven, of een missie die je volledig doorbrengt op het dak van een trein of duikboot. Ook de muzieklevels met populaire muziek (zoals Upton Funk van Mark Ronson) zijn steeds een verademing.
Naast de main missions, heb je ook zijmissies zoals time trials en bepaalde levels die je enkel kan spelen met meerdere spelers. Die co-op is trouwens een van de sterktes van Sackboy: A Big Adventure, want wanneer je samen met anderen de game ervaart wordt het nog stukken leuker. Bij de release van de game werd er geen online samenspel ondersteund (nogal vreemd gezien de pandemische wereld waarin we momenteel leven), maar sinds medio december kan dat gelukkig wel. Het hele avontuur kan je van begin tot eind spelen met drie vrienden.
Frustrerende controls
Zoals eerder vermeld zitten de levels dus boordevol variatie, maar blijft de uitdaging grotendeels achterwege. Toch ga je ongetwijfeld een paar keer het loodje leggen in de game, en dat heeft dan vooral te maken met de controls die toch niet zo strak ineen zitten als een concurrerende game zoals bijvoorbeeld Super Mario 3D World. Nu verwacht ik niet dat een spin-off van Little Big Planet even goed ineen zit als een 3D platformer van een ontwikkelaar die al jarenlang ervaring heeft in het platforming genre, maar toch werd er geregeld gevloekt wanneer ik weer stierf omdat de grijp-mechanic niet goed werkte waardoor ik uit de lucht viel of door de sprong-mechanic die soms lastig te controleren is.
Op zoek naar droombollen
Om verder te kunnen naar de volgende wereld, is het niet voldoende om alle levels te spelen en het boss level te voltooien. Je hebt namelijk een bepaald aantal droombollen nodig om met je raket naar het volgende level te kunnen vliegen. Per level kan je 3 tot 5 bollen verzamelen. Sommigen liggen vrij zichtbaar en zijn dan ook eenvoudig te verzamelen, maar veelal zitten ze ook goed verstopt. Wanneer je geen extra moeite doet om droomballen te verzamelen (zoals ik), dan zal je dus alsnog moeten terugkeren naar eerder gespeelde levels om droombollen te verzamelen. Soms was ik langer bezig met deze ‘grind' dan met het effectief spelen van de levels. Het zorgt er absoluut voor dat de game langer wordt, maar persoonlijk vond ik dit systeem nogal een partypooper.
Gelukkig kan je beroep doen op de ingebouwde gamehulp van de PlayStation 5, waarbij je een overzicht krijgt van alle bollen die je nog niet hebt gevonden, en voor elke bol een korte video kan raadplegen die toont waar en hoe je de bol kan verzamelen. Tijdens mijn speelsessies werkte deze ingebouwde hulp echter vaker niet dan wel, waardoor ik alsnog het internet moest raadplegen voor guides. Het is geen geheim dat de PlayStation 5 op dit moment nog heel wat kinderziektes bevat en dit lijkt er dus een van te zijn.
Conclusie
Sackboy: A Big Adventure is nooit echt uitdagend, maar dankzij de verfrissende variatie in de levels en de betoverende artstyle, is het een ware verademing om te spelen (liefst op je PlayStation 5-console). Zeker in combinatie met wat vrienden ga je enorm veel speelplezier beleven met Sackboy & co. Het plezier overschaduwt dan wat meer de frustraties die je ervaart wanneer je voor de zoveelste keer sterft door de controls die toch niet zo lekker zijn afgesteld. Ook is het zonde dat je na het uitspelen van alle levels in een wereld, nog steeds genoopt wordt om droomballen te ‘grinden' in eerder gespeelde levels wanneer je er niet genoeg hebt verzameld in je eerste playthrough. Desondanks de kleine foutjes gaat het hier om een erg geslaagde spin-off van de LittleBigPlanet-reeks waarbij je absoluut geen kat in een zak koopt.
Review disclosure
Hoe we het product in bezit kregen | We kregen een code voor de game van de uitgever en kregen een PS5 in bruikleen om de game te testen. |
Betrokkenheid | De review werd gepubliceerd zonder goedkeuring van het persbureau, de ontwikkelaar of de uitgever. Geen enkele andere partij heeft invloed gehad op de inhoud van dit stuk. |
Affiliate | Dit artikel kan affiliate links bevatten. Gamerverse ontvangt een commissie wanneer er een product wordt gekocht via de link. |
Compensatie van fabrikant | We werden niet vergoed voor deze review. |