Rainbow Six gaat over meer dan regenbogen. Ubisoft startte met de serie in 1998. Elke versie van de game is een shooter die zowel pvp als pve is. Rainbow Six Extraction – die voorheen Rainbow Six Quarantine heette en zelfs eventjes door het leven ging als Rainbow Six Parasite – is een game die je met je driekoppige team tegenover de computer zet. Voor dat team brachten we een deel van de Gamerverse crew samen om zo onze mening te delen over de game. Robby, Davy en Timon bundelden hun krachten samen en geven hun mening over deze nieuwe Tom Clancy-game.
Outbreak event
Als je Rainbow Six: Siege hebt gespeeld, ben je misschien wel bekend met het Outbreak event uit 2018. Het idee voor Extraction werd daar eigenlijk al geboren. Extraction is immers een spin-off titel van Siege. Bijgevolg zijn de operators ook hier opnieuw terug te vinden. Zo heb je onder meer IQ, Finka, Hibana en Lion die weer van de partij zijn. Hun skills blijven ook dezelfde. Zo heeft IQ opnieuw een scanner, Hibana haar granaatwerper en Finka haar adrenalinestoot. De game werd eigenlijk inhoudelijk al gemaakt voor het evenement. Het principe blijft hetzelfde. Net zoals operators komen ook de vijanden van het evenement terug opduiken. De exploderende Bloaters en de klassieke Grunts staan te popelen om je te vermoorden.
Als je dus Outbreak hebt gespeeld, weet je al een beetje waaraan je je kan verwachten. Voor degene die Outbreak niet hebben gespeeld, heb ik gelukkig een uitgebreide uitleg van de game.
Story
Extraction komt met een hedendaags probleem. Er is een virus. Een buitenaards virus, maar eentje die nog iets dodelijker is dan het virus dat al enkele jaren ons leven op zijn kop zet. Dit virus bracht parasieten met zich mee. Een zwarte gelei die gebouwen en grond bedekt. Dit virus is nieuw. Voor jou, voor mij, voor de wereld. In vier verschillende locaties (New York, Alaska, San Francisco en een gebied met de naam Truth or Consequence) kunnen we op missie gaan in afgesloten zones om meer te weten te komen over deze alieninvasie. Hoe meer progressie je maakt met je operatoren, hoe meer milestones je bereikt. Bij elke milestone hoort er een stukje verhaal waarbij je meer te weten komt over het buitenaards virus.
Meningen Gamerverse crew over het verhaal
Timon| Persoonlijk had ik weinig interesse in het verhaal. Ik werd er niet in meegesleurd en zat niet echt te wachten op het nieuwste deeltje info over de Venom-achtige wezens. De game speelde ik nu ook niet echt voor het verhaal. Het zit erbij, maar het voelt niet aan als een echte meerwaarde.
Robby | Ik vond het verhaal nogal mager gepresenteerd, je krijgt wat cutscenes die je een beetje achtergrond geven en verder zijn er hier en daar objecten (minstens 100 volgens de achievement) waar je een lijn of twee dialoog krijgt. Blijkbaar zit er ook nog een stuk uitleg in de “studies” die je kan doen, maar aangezien je hiervoor speciale uitrusting moet gebruiken tegen specifieke vijanden, heb ik er mijn tijd niet ingestoken. Voor het boeiende verhaal moet je deze dus zeker niet in huis halen.
Davy | Mag ik daar wel aan toevoegen dat die cutscenes wel voortreffelijk geanimeerd zijn? Voorts is het verhaal inderdaad alleen aanwezig als kapstok om de coöperatieve gameplay aan op te hangen. Stukjes intel worden onderweg opgepikt, je ontgrendelt uitgebreide codexpagina’s voor inzage en ja, ook die sporadische tussenfilmpjes zorgen voor een verhalend kader. Er is alleszins wel moeite gedaan om het spel van genoeg lore te voorzien.
Gotta go, gotta go, gotta go, gotta go – I know, I know, I know, I know!
De game is op zo'n manier gemaakt dat deze idealiter wordt ervaren met een squad van drie spelers. Met minder is mogelijk, maar zo wordt het iets minder leuk. Zéker solo. Voor de hardcore fans kan dit dan weer gezien worden als een uitdaging. Maar het is echter niet de bedoeling om de game volledig solo te spelen. Daar zou ik andere games voor aanraden.
De squad is online! Geweldig. Tijd om te vertrekken richting de afgesloten zones. In deze zones krijg je telkens drie missies en in deze missies krijg je telkens een bepaald objective. Voorbeelden hiervan zijn bommen plaatsen en verdedigen, een gebied scannen en verkennen in een soort van domination-systeem of iemand die je moet redden en begeleiden naar de dichtstbijzijnde uitgang.
Elke missie wordt iets moeilijker. Gelukkig heb je altijd de optie om weg te gaan uit een missie of door te gaan. Stel, twee teammaten zijn ‘down'. Dan is het misschien niet zo'n slecht idee om de missie vroegtijdig af te blazen. Of misschien ben je eerder een persoon zoals Gamerverse-opperhoofd Thibault, die het op safe wil spelen en na de eerste missie onmiddellijk wil ontsnappen. Je hebt per objective 15 minuten de tijd om in je opzet te slagen. Wat voegt die tijdsdruk toe aan de spanning?
Meningen Gamerverse crew over tijdsdruk
Timon | Ik voelde tijdens het spelen weinig druk van de tikkende klok. Buiten één missie die op het nippertje was had ik nooit het gevoel dat we erdoor moesten rushen. Het is op zich wel leuk dat er een limiet staat op elke objective, anders zou je gewoon XP kunnen farmen.
Robby | De 15 minuten per objective heeft me nooit verhinderd, buiten misschien in het vlug nog wat experience verdienen door vijanden te clearen. Maar het is wel degelijk een soort van wikken en wegen of je de volgende objective nog kan halen versus nu al extracten en in leven blijven, want neergaan heeft zware gevolgen op hoe je xp-punten verdient.
Davy | Rainbow Six Extraction stuurt zijn operators naar steden die grotendeels verwoest zijn door een verraderlijke buitenaardse parasiet en geeft je 15 minuten om je doel te voltooien, voordat je doorgaat naar de volgende van drie gebieden. Een kwartier per doelstelling is zeker genoeg. Het geeft je ruim de tijd om de omgeving langzaam te verkennen en de opdracht te volbrengen. Het houdt de vaart er ook wat in. Dan vind ik het risico-versus-beloning aspect van de game bijvoorbeeld véél interessanter.
Het spel laat toe om op elk moment tijdens een missie te vertrekken om de XP die je tot dan hebt verzameld te verzilveren. Of ga je toch verder met het risico die te verliezen, maar ook met de kans om nog meer XP te vergaren? Dat is een keuze die je als team voortdurend maakt. Je wordt beloond voor het nemen van meer risico’s. Je verzamelt meer XP en boekt dus ook sneller vooruitgang. Een doel proberen te voltooien wanneer jouw levensbalk en die van je teammaten bijna leeg is, dat is echt zenuwslopend.
Stealth > go loud
In deze game wordt het sneaky en stil zijn meer beloond dan gewoon luid naar binnenstormen en beginnen knallen. Het verschil wordt hier gemaakt door telkens wat bonus XP toe te kennen wanneer je succesvol een vijand ongemerkt uitschakelt. Hierbij heb je ook nog eens het voordeel dat niet de volledige map op je afstormt. Bij elke objective die je succesvol afrondt krijg je ook een hoop XP. Al deze XP wordt na de missie verzameld en helpt je bij het ontgrendelen van de eerder besproken milestones. Zo ontgrendel je nieuwe verhaalfragmenten, nieuwe items of operatoren.
Er zijn ook gameplay mechanics aanwezig in de game die je helpen bij het sluipen. Zo kan je de voetstappen horen (of zien) van je vijanden. “Loud” gaan kan risicovol zijn. Want als je neergaat, en je team redt je niet, gaat je operator MIA (Missing in Action).
Meningen Gamerverse crew over stealth vs loud
Timon | Normaal ben ik eerder een speler die de deur intrapt en met een shotgun hoofden begint af te knallen. Los van het feit dat rondsluipen je meer XP geeft, geeft het je ook een beter gevoel bij de missie. Als je de missie afrondt zonder gespot te worden heb je wel het gevoel van “wauw, dat ging smooth“. Door de mechanics en de aard van het spel ben ik eerder geneigd om stealth te spelen dan “loud” te gaan.
Robby | Het is inderdaad echt geen run & gun game, die aanpak is eerder het plan C voor als alles in de soep loopt. Je kan dus maar beter hopen dat je teamgenoten ook van de slow & steady aanpak zijn want anders heb je binnen de kortste keren alle vijanden op je dak. Verder is het gewoon super-satisfying om takedown na takedown te doen zonder gespot te worden.
Davy | Een beredeneerde aanpak wordt inderdaad flink aangemoedigd. Dat was, ook bij mijn solopogingen, meestal mijn plan A. Vijanden geruisloos omleggen of simpelweg ontwijken, met Pulse (met voorsprong mijn favoriete operator) de omgeving scannen om de verschillende nesten te traceren en ook die te verwijderen, is echt de beste strategie. En al helemaal als je het Threat Level wat opvoert en de game uitdagender maakt. Toch ging dit heel vaak flink fout en probeerde ik guns blazing mijn kostbare leven te redden. Want zelfs de simpelste vijanden, de zogenaamde Grunts, kunnen in één klap aanzienlijk veel HP van je levensbalk meppen, waardoor tactisch blijven toch de boodschap is. Een slecht geplande manoeuvre levert dikwijls ook een gefaalde missie op.
MIA heeft het licht gezien
Zoals we al eerder schreven, zijn de operatoren van Rainbow Six: Siege terug. Op dit moment zijn er 18 verschillende operatoren, waarvan je er 9 moet vrijspelen aan de hand van milestones. Als je het spel opstart, heb je dus negen van de 18 operatoren tot je beschikking. Wanneer je operator ‘Missing In Action' gaat, is deze niet meer speelbaar. Tenminste, tot het moment dat je deze weer gered hebt.
Dit proces wordt ook gedetailleerd uitgelegd in de VR training (of tutorial) van de game. Je zoekt een boom en trekt je operator uit deze boom. Daarbij moet je schieten op bloemen die bloeien. Ik kan me inbeelden dat dit wat vreemd klinkt. Gelukkig hebben we hier wat gameplay van tijdens onze avonturen.
Mocht het je niet lukken om je operator onmiddellijk te redden hoef je niet meteen aan de alarmbel te trekken. In het scherm van je operatoren kan je zien hoeveel kansen je nog hebt om je operator te redden. Als alle kansen op zijn, komt je operator toch terug, maar daar hangt wel een bepaalde straf aan vast. Je verliest namelijk een deel van de verdiende XP waar je operator zo hard voor gewerkt heeft. Door XP te verliezen, verlies je ook progressie van je milestones. Zo kan het misschien slim zijn om de meest risicovolle missies eens te proberen met een level 1 operator. Hier heb je echter weinig mee te verliezen. Je geraakt liever geen level 8 operator kwijt, want deze heeft al een hoop XP voor je verzameld.
De vijanden in het spel meppen best wel hard. Eén melee-aanval doet al een kwart van je HP weg. Je ogen zullen alle kanten op moeten kijken zodat de parasieten je geen backstab kunnen verkopen. Toen we streamden met het Gamerverse-team schrokken we verschillende keren van de schade die ze toebrachten. Binnen de kortste keren lagen we op de grond schreeuwend om hulp.
Je gezondheid is belangrijk. Zeker in deze tijden. Maar ook zeker in Extraction. Als je operator onder een bepaald percentage van hun HP zit, of ze waren down en zijn gered door je teammates, dan moeten ze zich even terugtrekken om te genezen. Om HP terug te krijgen voor je operators, moet je XP verdienen. De XP die je verdient wordt omgezet in HP. Deze HP krijgen alle operators in je rooster terug. Hoe meer XP je verdient, hoe meer HP je terugkrijgt.
Mocht je de game niet moeilijk genoeg vinden is er natuurlijk nog de optie om een moeilijkheidsgraad te kiezen. Daarbij komen ook extra mutaties. Deze mutaties resulteren in speciale vaardigheden die je vijanden krijgen.
Gamerverse crew mening over MIA en HP terugverdienen
Timon | Zelf vond ik het hele gebeuren met operators die MIA gaan en het terugverdienen van HP de leukste mechanic in deze game. Aangezien je ook XP kan verliezen zorgt het voor een bepaalde risico-versus-beloning balans. Dat maakte de missies allemaal veel intenser dan ze al waren. Anders kon ik pakweg gewoon beginnen knallen van zodra ik de map binnenwandelde.
Robby | Het hele systeem was me niet meteen duidelijk; hoe snel herstelt je HP en wat zijn de risico's aan MIA te gaan? Komt er bovenop nog eens bij dat er een soort algemeen progressiesysteem is waar je op bestraft wordt als je te vaak MIA valt. Je kan zelfs levels achteruit gaan hier, dus voorzichtig wezen is de boodschap en misschien toch eens sneller overwegen om na 1 of 2 objectives al te extracten.
Davy | Sneuvelen heeft inderdaad grote gevolgen. Dat je jouw favoriete operator niet meer kan selecteren tot je hem/haar gaat redden in een MIA-missie die automatisch wordt georganiseerd, terwijl anderen moeten herstellen na een missie, zorgt er eigenlijk voor dat je voortdurend moet jongleren tussen de beschikbare operators. Op die manier leer je wel met meerdere personages en hun unieke vaardigheden spelen. De reddingsactie zelf, waarbij één teammaat de gesneuvelde operator uit het slijm rukt, terwijl de andere twee de ‘bloemen' kapot knallen is ook één van de leukste opdrachten in de game.
Cross-play
Je kan er zelf voor kiezen om Crossplay aan of uit te zetten in de game. Ik heb met meerdere vrienden gespeeld die zowel op PC als op Xbox speelden terwijl ik op de PlayStation 5 bezig was. Alles werkte perfect en de in-game chat werkte ook goed. De party chat van PlayStation doet het wel iets beter maar als je crossplay speelt is dat natuurlijk iets moeilijker.
Timon| Zelf ben ik erg blij dat crossplay aanwezig is in de game. Aangezien de game ook onmiddellijk beschikbaar is op Xbox Game Pass kan ik met die vrienden ook samenspelen en rustig trophies blijven verdienen.
Robby | Zelf heb ik heel wat crossplay potjes erop zitten, meestal speelde ik op mijn Xbox Series X samen met een PC- en een PS5-gamer en dat verliep allemaal zonder enige problemen aan mijn kant. Ik ben dan ook grote voorstander van de crossplay opties (en maar goed ook, want anders zouden vooral de Google Stadia-spelers op hun honger blijven zitten)
Davy |Met uitzondering van een avondje waarin ik erg veel last had van input lag (iets wat wellicht aan mijn netwerk lag en niet zozeer aan de game), heb ik altijd zonder problemen kunnen spelen. De combinatie Xbox Series X en PlayStation 5 verliep alleszins vlekkeloos. Cross-platform en in dit geval ook cross-progressie (je neemt je voortgang mee van het ene platform naar het andere) zou stilaan een standaard feature moeten zijn in elke online game.
Graphics
Timon |In vergelijking met de gameplay van het Outbreak event ziet er alles in Extraction wel verfijnder uit. Wat uiteraard ook wel mag aangezien het evenement dateert van zo'n 4 jaar geleden. Ik kwam geen bugs tegen en de game draaide perfect zonder haperingen op mijn PlayStation 5.
Robby | Rainbow Six Siege is ondertussen al een game van 2015 dus die was grafisch zeker ook aan een update toe. Op dat vlak stelt Rainbow Six Extraction zeker niet teleur: de graphics zijn scherp, de textures gedetailleerd en er zitten best wat aardige effecten in. Zo kan je bijna ieder object breken en is er een unieke animatie voor, dat soort aandacht voor detail kan ik toch steeds smaken. Met voorsprong is de Sprawl het meest indrukwekkend: het zwarte goedje dat de grond, muren en meubilair bedekt en dat je ook kan wegschieten, dat effect ziet er zeer knap uit!
Davy | Ik vertelde al dat de tussenfilmpjes – hoe sporadisch ze ook zijn – van een zeer hoge kwaliteit zijn. In-game had ik zelden een wow-moment, maar het ziet er allemaal zeer degelijk uit. De dreigende sfeer, de smurrie die het hele level overwoekert, de gedetailleerde textures … het is zeker geen lelijke game. Je ziet dat dit werkt met de inmiddels wat verouderde engine van Siege, maar het wordt ruimschoots gecompenseerd door de algehele sfeer.
Conclusie
Timon | Het hele MIA gebeuren en het HP verdienen blijven enkele van de leukste twists aan de game. Het zorgt ervoor dat alles intenser wordt. Misschien ook wat frustrerender als je met willekeurige mensen speelt online. De game is wel gemaakt om met een squad van drie te spelen. Mochten je vrienden op een andere console spelen of op pc, dan is er gelukkig een goed werkende crossplay voorzien. Als je bekend bent met Rainbow Six: Siege zal je heel veel elementen van de game hierin terugvinden. Het is dan ook een spin-off titel ervan. Hij is dan ook wat goedkoper. We hebben hier toch al een hele hoop vermakelijke uren ingestoken. Als je het even hebt gehad met het competitieve geschreeuw in PvP-games, dan is dit misschien de ideale game om met je squad op te pikken.
Robby | Als Game Pass-titel was dit een prima ervaring waar ik ongeveer 28 uur plezier aan beleefde. Er was steeds wel iets van vooruitgang te boeken, de basisgameplay was bevredigend en het hele teamaspect was een welkome afwisseling voor mijn doorgaans solo-ervaringen in games. Naar de endgame toe begon ik het gewoon steeds meer een sleur te vinden om enkel wat balkjes te vullen en niet echt nieuwe content voor de kiezen te krijgen. Leuke game ter afwisseling dus, maar enkel de die hards gaan blijven terugkomen. Ik heb alvast geen spijt van de uren die ik erin heb gestoken!
Davy | Rainbow Six: Extraction is inderdaad een leuke co-op-ervaring. Een team hebben waarmee je goed kunt samenwerken, maakt het plezier van elke speler. Communicatie is de sleutel tot succes en spelen met randoms kan een allegaartje zijn. Solospel is ook aanwezig, maar dat is vanzelfsprekend een pak minder plezierig. Het MIA-systeem en gewonde operators die tijdelijk onbeschikbaar zijn, is één van de sterkste punten van de game. Niet alleen dwingt het spel je om zo met meerdere operators te leren spelen, het motiveert je ook om het rustiger aan te doen en in leven te blijven. Ubisoft heeft mooie filmische video’s voorzien, maar verder is de plot hier zeker niet de drijfveer. De motivatie zit in het levelen om nieuwe gebieden, operators en gadgets te ontgrendelen. Mijn grootste zorg is echter dat het na een tiental uur allemaal wat repetitief dreigt te worden. Voor mij persoonlijk geeft Rainbow Six Extraction daarom misschien te weinig redenen om terug te blijven komen. Al geloof ik wel dat de blijvende support van Ubisoft – met gratis nieuwe content die al in de pijplijn zit – daar verandering in kan brengen.
Hoe we het product in bezit kregen | We kregen een code voor de game van de uitgever. |
Betrokkenheid | De review werd gepubliceerd zonder goedkeuring van het PR-bureau, de ontwikkelaar of de uitgever. Geen enkele andere partij heeft invloed gehad op de inhoud van dit stuk. |
Affiliate | Dit artikel kan affiliate links bevatten. Gamerverse ontvangt een commissie wanneer er een product wordt gekocht via de link. |
Compensatie van fabrikant | We werden niet vergoed voor deze review. |
Samenvatting
PRO
- Crossplay
- Uniek systeem met MIA's en HP terugverdienen
- Stealth geeft voldoening
CON
- Story is niet belangrijk