Begin dit jaar werden we verrast door de aankondiging van een Live A Live remake. Een JRPG uit 1994 voor de Super Nintendo. Een game die toen enkel in Japan werd uitgebracht, maar Live A Live werd daar nooit echt populair. Toch wist de Engelse fanvertaling bij ons heel wat harten te veroveren. Tijdens het spelen ontdek je al snel waarom dat zo was. Want Live A Live zorgt voor een heel unieke en bijzondere ervaring.
Verwacht geen typische JRPG waar je eindeloos in kan verdwalen. Live A Live kiest voor losse, hapklare chapters die je meestal binnen de drie uur uitspeelt. Aan het begin van de game krijg je een overzicht van alle tijdsperiodes waar je in kan duiken. In welke volgorde je dat doet bepaal je helemaal zelf. Alle avonturen staan namelijk los van elkaar.
Blinkt uit in zijn variatie
Waar Live A Live vooral in uitblinkt is variatie. Je zou denken dat het aanvoelt als één game die verschillende tijdsperiodes doorkruist, maar zo is het niet. Elk hoofdstuk drukt een eigen stempel, legt originele accenten en vraagt om een andere aanpak. In de prehistorie heb je bijvoorbeeld een buitengewone reukzin om verborgen vijanden te onthullen, in near future krijg je telepathische krachten en in Japan haal je je stealth-skills boven.
De mechanics, moeilijkheidsgraad en stijlkeuzes gaan allerlei richtingen uit. Het smakenpallet dat je doorgaans in games krijgt voorgeschoteld is zelden zo divers als in Live A Live. Dit is een verrassingsmenu waar elke gang smaalkvol is, maar sommige gerechten meer dan 1 ster verdienen.
In al die diversiteit is de prachtige 2D-HD stijl de rode draad die het hele spel verbluffend mooi maakt. We kennen deze stijl al van games als Octopath Traveler of recenter Triangle Strategy, maar dit keer wordt de artistieke lat nog hoger gelegd. Daar kan je alleen maar enthousiast van worden.
Live A Live heeft dus een welverdiende makeover gekregen, maar het is vooral de ambitieuze basis die maar liefst 28 jaar geleden werd gelegd die ijzersterk overeind blijft. Ik kan me amper voorstellen wat een opgave het toen geweest moet zijn om een game uit te brengen die zelfs in 2022 nog experimenteel aanvoelt. Wat was ik graag een vlieg op de muur geweest.

Let trouwens ook zeker op de soundtrack, gecomponeerd door de toen nog onbekende Yoko Shimomura. Vandaag kennen we haar onder andere als de componiste van Kingdom Hearts. In het hoofdmenu vind je een jukebox die na elk uitgespeeld chapter een update krijgt met de laatste nieuwe nummers. Ik kan alleen maar aanraden om ze daar nog eens rustig te beluisteren.
Live A Live: conclusie
Net zoals de tijdssprongen in de game, springt Live A Live ook zelf moeiteloos een kleine 3 decennia vooruit in de tijd. Nog nooit speelde ik iets vergelijkbaar en net dat maakt het moeilijk om uit te leggen wat deze game zo speciaal maakt. Live A Live brengt voor ieder wat wils en de hoofdstukken die je misschien minder liggen zijn alsnog interessant en steeds verrassend. Er is trouwens een demo beschikbaar om voorzichtig te proeven van alles wat Live A Live in petto heeft. Geloof me, dit is een klassieker die je niet links wil laten liggen.
Hoe we het product in bezit kregen | We kregen een code voor de game van de uitgever. |
Betrokkenheid | De review werd gepubliceerd zonder goedkeuring van het PR-bureau, de ontwikkelaar of de uitgever. Geen enkele andere partij heeft invloed gehad op de inhoud van dit stuk. |
Affiliate | Dit artikel kan affiliate links bevatten. Gamerverse ontvangt een commissie wanneer er een product wordt gekocht via de link. |
Compensatie van fabrikant | We werden niet vergoed voor deze review. |
Samenvatting
PRO
- Variatie in verhaal en gameplay
- Prachtige 2D-HD stijl
- Goede soundtrack
- Unicum als game
CON
- Combat mag uitdagender
- Lange laadtijd na defeat
- Af en toe vreemde Engelse vertaling