Hoe meer indie kan het worden dan dit?

Zoals het wel al geweten is, ben ik wel een fan van indie games. Aan mijn reviews te zien kan je het al merken dat ik me meer beperk tot games die onder de radar van velen vliegen. Indiegames zorgen vaak voor heel erg unieke gameplay en – laten we niet rond de pot draaien – zijn ook goedkoper. Bounty Battle neemt verschillende personages uit populaire indiegames, werpt ze samen en laat ze strijden tot de dood!

Bounty Battle?

Bounty Battle is een 2D fighter game van Dark Screen games. Eén van de bekendste in dit genre is Super Smash, Nintendo’s hitgame die je in een mash-up van verschillende personages laat vechten met elkaar. PlayStation heeft iets soortgelijks gedaan met PlayStation All-Stars Battle Royale. Een veel te lange titel, dus daar doet Bounty Battle het wel beter.

Wat een rooster!

Het rooster en de glitch-stijl van de game

Er zijn dertig speelbare personages in Bounty Battle. Vijf daarvan zijn uniek aan de game zelf, de andere 25 komen uit de indie wereld. Bekende personages zoals Prisoner van Dead Cells, Owlboy van… Owlboy, Rusty van SteamWorld Dig en zelf een personage van Darkest Dungeon (één van mijn favoriete games ever). Qua personages kan er zeker niet geklaagd worden! Maar qua gameplay…

Gameplay

Ik die de tutorial speel

De standaard gameplay is aanwezig. Onmiddellijk zijn alle personages al ontgrendeld wat ervoor zorgt dat je volledig aan de slag kunt. Lokaal kan je spelen tot vier spelers. Er zijn drie verschillende modes beschikbaar om lokaal je vrienden in te maken (of samen te spelen in teams). Het gebruikelijke zoals tijdslimieten, levens en punten zijn aanwezig.

Er zijn zo’n twintig maps om op te spelen die gebaseerd zijn verschillende indiegames. Sommige maps hebben zelfs een andere vorm zoals van nacht naar dag of dergelijke. Zo heb je ook nog een open of gesloten map. Bij een open map kan je van de map gegooid worden, in een gesloten map niet.

Naast lokaal spelen kan je enkel nog de Challenge Mode spelen, de Training Room gebruiken of Tournament Mode spelen.

Eén van de skins die je krijgt na succes (en niet dood te gaan) in een Tournament gevecht.
  • Tournament mode: Vechten in verschillende situaties. Er zijn vijf “Missies” per personage. Wanneer je ze voltooit zonder te sterven, krijg je een skin.
  • Challenge mode: De standaard 1v1 gevechten tot de dood.
  • Training room: Combo’s uittesten of gewoon oefenen tegen een AI.

In de gevechten zelf zijn er een aantal unieke dingen aanwezig. Het eerste unieke is het bounty-systeem (vandaar de naam). Wanneer je personages verslaat krijg je een bounty. Met die bounty kan je een companion kopen. Deze companion is uniek voor elk personage en stamt uiteraard ook uit van hun game.

Ook weerhoudt de game je om moves te spammen. Zo wordt je gestunned wanneer je teveel knoppen indrukt. Op die manier gaan de ontwikkelaars dus de meest gebruikte ‘tactiek’ in brawlers tegen: button mashen.

Speelt niet smooth

Zo’n twee maanden geleden zag ik twee mensen live op Steam Bounty Battle spelen. Toen ik het zag dacht ik: “Amai, dat ziet er helemaal niet goed uit. Maar het zal nog maar de beta zijn.” Dat was het misschien wel, maar ik heb niet het gevoel dat er iets veranderd is. De animaties lijken heel erg statisch en framedrops zijn geen uitzondering. Daarnaast gebeurt het soms dat ik heen en weer word gegooid in de arena waar ik zelf onmogelijk iets aan kan doen.

Elk personage speelt wat anders en heeft zijn eigen moveset. Maar qua snelheid of gewicht verandert er niets. Zo zou je denken dat een groot personage misschien wat zwaarder zal aanvoelen zoals bijvoorbeeld Bowser in Super Smash. Dat is hier dus niet het geval. Een personage met een volledig pantser kan net zo smooth bewegen als Owlboy.

Dan wil ik ook het nog even hebben over de stijl die game uitstraalt. Aangezien de indie personages naar deze wereld (?) kwamen door een Glitch behoudt Bounty Battle het “Glitch” effect. Het startscherm lijkt af en toe eens te glitchen. De loading screens doen dat ook regelmatig. Natuurlijk is het de bedoeling dat dit gebeurt, maar het lijkt als een heel slecht idee. Ik vind het namelijk juist storend als er plots glitches komen op het scherm.

Mocht je je afvragen wat ik precies bedoel met de animaties kan je het bezichtigen in de Roster Trailer van Bounty Battle.

Heel weinig content

Naast de drie verschillende modes (waar ik de training room niet bij meereken) is er eigenlijk niet zoveel te doen. Buiten de Tournament mode is er niet echt iets qua story. Waarom vechten de personages? Keren ze ooit terug naar hun wereld? Niemand zal het weten. In een goede twee uur had ik eigenlijk alles al gezien van de game.

Wat de companions betreft is er ook geen variatie. Elke companion doet zijn eigen ding en ze zijn voor ieder personage verschillend. Maar je kan geen keuze maken welke companion je gebruikt. Zo hadden ze bijvoorbeeld meerdere niveaus in companion kunnen voorzien of toch verschillende keuzes per personage.

Geen plannen voor de toekomst

We vroegen aan de ontwikkelaar of ze nog plannen hadden voor de toekomst. Daarmee hoopte ik te horen dat multiplayer eraan kwam of tenminste nieuwe personages. Misschien zelfs een patch om de game smoother te maken.

Het antwoord dat we echter kregen was “We hebben geen plannen voor de toekomst”. Dit is het dus. Dé volledige game.

Een teleurstelling

Very artsy

Ik vond het een heel leuk idee om bekende indiepersonages samen te werpen en een brawler / 2D-fighter ervan te maken. Super Smash is ook één van mijn favoriete games dus je kan je misschien al inbeelden dat ik erg uitkeek naar de release van de game. Helaas is er qua content dus zeer weinig terug te vinden en voelt de gameplay totaal niet smooth, wat het wel hoort te zijn in zo’n type game.

Oké, het is een indie. Aan het niveau van Super Smash zal het niet kunnen tillen. Maar om legendes zoals Darkest Dungeon, Dead Cells en Owlboy te gebruiken in een game die slechter aanvoelt dan de games waar ze vandaan komen… Dat kan niet door de beugel. Het voelt een beetje alsof ze de naam van de personages gebruiken om de game te kunnen verkopen.

ProCon
Beschikbare personagesGeen vlotte gameplay
MuziekGlitch effect in laadschermen
Leuke concepten (companions & button mashing tegen gaan)Weinig content
Geen multiplayer
Geen extra content meer

Review disclosure

Hoe we het product in bezit kregenWe kregen een code van de uitgever.
Betrokkenheid De review werd gepubliceerd zonder goedkeuring van het persbureau, de ontwikkelaar of de uitgever. Geen enkele andere partij heeft invloed gehad op de inhoud van dit stuk.
AffiliateDit artikel kan affiliate links bevatten. Gamerverse ontvangt een commissie wanneer er een product wordt gekocht via de link.
Compensatie van fabrikantWe werden niet vergoed voor deze review.

In dit artikel

bounty battle boxart

Bounty Battle

Ontwikkelaar: Dark Screen Games

Uitgever: Merge Games

Platformen: PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / Windows

Releasedatum: 10/09/2020

Volg Gamerverse

Volg ons op sociale media en blijf op de hoogte van alles wat speelt in het gaming universum!

Dit artikel kan links bevatten waarbij Gamerverse een commissie krijgt bij een verkoop (affiliate links). Meer informatie over onze verdienmodellen vind je op onze beleidspagina

Timon
Author

Ik kijk graag verder dan de grote titels en laat me graag verrassen door de fijne dingen in het leven, zoals een goede wijn en een indiegame die onder de radar leeft. Triple-A games vind ik vaak nogal inspiratieloos en daarom volg ik de indiewereld met een arendsoog. Tot mijn wilde dromen behoort dan ook de wens om ooit zelf een indie game te maken. Naast mijn drukke planning als Trophy Hunter, kan je me vaak vinden op TeamFight Tactics. Verder kan je me steeds plezieren met een Monster Collector, Roguelike of een tactische cardgame.

Deel je mening!

Pin It on Pinterest

Share This

Deel dit artikel

Deel dit artikel met je vrienden!