Lees deze review voor deze wordt opgerold!

Katamari Damacy is een game die mensen doen fronsen wanneer je het hen uitlegt en waardoor ze je aankijken alsof je net gezegd hebt dat je een vreemde fetisj hebt. De REROLL remaster verscheen in 2018 al voor Windows en Switch, maar is nu ook beschikbaar voor PS4 en Xbox One. Geweldig toch, of niet?

Katamari Damacy (letterlijk vertaald: spirituele klomp) zit best wel simpel in elkaar. Je vader, de koning van de kosmos vernielde een aantal sterren “per ongeluk”. Een accidentje als het ware. Jij, als kleine prins, moet de Katamari in handen nemen en de sterren opnieuw maken. Dit doe je door de Katamari te rollen. Je gaat naar de wereld en begint van kleins af aan. In de eerste levels rol je gummetjes, potloden en muizen tot misschien zelfs een boek. Naar het einde van de game toe rol je regenbogen en flatgebouwen.

Katamari Damacy Controls
Controls van de katamari

In elk level heb je een bepaalde tijdslimiet (in sommige is er een twist) waar je je katamari moet rollen tot een bepaalde grootte. De bedoeling is om, uiteindelijk, alles in het level te kunnen rollen. Geleidelijk aan wordt je katamari groter. In het begin kan je bijna niets rollen. Het is aan jouw om bepaalde dingen te zoeken in het gebied dat je wel kan rollen in de katamari.

Wanneer je ergens te hard tegenaan botst verlies je echter wel wat opgerolde dingen uit je katamari. Deze kan je gewoon opnieuw oprollen maar dat zorgt er wel voor dat je wat moet opletten.

Wanneer je een level echt goed hebt gespeeld, komt de “eternal” mode. In deze mode is er geen tijdslimiet en kan je op deze manier dus écht alles gaan rollen.

Katamari Damacy Gameplay
Ik die vrolijk aan het rollen ben op de japanse muziek.

Remastered

Katamari Damacy King of Cosmos
De koning van de kosmos zegt hoe groot je katamari is.

Katamari Damacy Reroll is een remaster van de 2004 classic op PS2. Na 14 jaar kwam de remaster uit op Switch. Twee jaar later komt het naar PS4 en Xbox One. De remaster komt met geremasterde cutscenes en bijgewerkte graphics.

In 14 jaar is er natuurlijk wel wat veranderd aan de game. Zo hebben ze een aantal controls herzien. Het rollen en bewegen van de katamari kan soms wat onhandig zijn. Daarom kan je makkelijk over de katamari springen en zo de andere kant opdraaien. Je hebt ook een “charge” die je kan gebruiken. Dit moet het wat makkelijker maken om de levels tot een goed einde te brengen.

Japanese authenticiteit

De game komt – zoals je wellicht had verwacht – uit Japan. Initieel vonden de ontwikkelaars het zelfs de moeite niet om de game buiten Japan uit te brengen. De makers dachten dat het wat te niche was voor mensen buiten Japan. Dit komt omdat de game ook heel veel Japanse elementen heeft. De dingen die je oprolt zijn vaak Sushi, Teriyaki, lucky cats of dergelijke items uit het verre Japan.

De muziek zelf is ook in het Japans. Dit is niet aanpasbaar. Je zal ervan houden, of het volledig haten.

Verdict

Qua gameplay is de game enorm simpel. Je moet rollen en… dat is het. Er zijn levels met een twist waar je bijvoorbeeld je katamari zo dicht mogelijk naar een diameter van 10 meter moet brengen, of het rollen van zoveel mogelijk items die te maken hebben met vissen.

In een bepaald level moet je zelfs 25 minuten lang rollen, dat is best wel lang om gewoon wat te rollen. De game had ik uitgespeeld in zo’n 7 uur. Natuurlijk is er nog meer dan die 7 uur “story” die je te spelen hebt. Zo kan je de volledige collectie aanvullen door elk mogelijk item in de game eens op te rollen. Er zijn ook cadeautjes verspreid onder de verschillende levels. Deze bevatten een item die de prins kan dragen.

Katamari Damacy Cosmetics
Een hoedje voor de kleine prins.

De controls zijn wat onhandig soms, en de “charge” zorgt soms voor wat bugs. Mijn katamari heeft een aantal keer toch vast komen te zitten omdat ik ergens probeerde door te gaan waar ik niet meer door kon. Hij was te groot… Zo verloor ik een hele hoop dingen die ik had opgerold en heb ik zelfs eens een level volledig opnieuw moeten starten omdat ik vast kwam te zitten.

Het lijkt misschien wat moeilijk om te geloven dat 25 minuten rollen leuk kan zijn, maar je moet ervan houden. Katmari is een game die ik geweldig vind en ik was ontzettend blij toen de remaster ook naar PS4 en Xbox One kwam.

ProCon
Gameplay is simpelLange levels
Authentieke Japanse stijlSoms komt de Katamari vast te zitten
Goede remasterMocht meer content zijn

Review disclosure

Hoe we het product in bezit kregenWe kregen een code van de uitgever.
Betrokkenheid De review werd gepubliceerd zonder goedkeuring van het persbureau, de ontwikkelaar of de uitgever. Geen enkele andere partij heeft invloed gehad op de inhoud van dit stuk.
AffiliateDit artikel kan affiliate links bevatten. Gamerverse ontvangt een commissie wanneer er een product wordt gekocht via de link.
Compensatie van fabrikantWe werden niet vergoed voor deze review.

Zal jij rollen in deze nieuwe game? Vind je het toch te vreemd om ervan te houden? Laat het weten in de comments!

Timon

Ik kijk graag verder dan de grote titels en laat me graag verrassen door de fijne dingen in het leven, zoals een goede wijn en een indiegame die onder de radar leeft. Triple-A games vind ik vaak nogal inspiratieloos en daarom volg ik de indiewereld met een arendsoog. Tot mijn wilde dromen behoort dan ook de wens om ooit zelf een indie game te maken. Naast mijn drukke planning als Trophy Hunter, kan je me vaak vinden op TeamFight Tactics. Verder kan je me steeds plezieren met een Monster Collector, Roguelike of een tactische cardgame.