Guerilla, de studio gevestigd bij onze Noorderburen, brengt het langverwachte vervolg van Horizon: Zero Dawn. Ik trok, samen met bae en een trouwe mount aan men zijde, naar het Westen. De eerste game zette een setting voor een verbluffend verhaal. Kan de sequel het succes overtreffen? Was mijn reis naar het verre westen de moeite waard?
[snowcloud gameid=71]
Bigger, better, stronger!
Horizon: Forbidden West brengt een hele hoop “upgrades” mee in vergelijking met zijn voorganger. Ik lijst hieronder de belangrijkste verschillen op.
Gigantische skill tree
In de eerste game konden we onze Skill points spenderen in een skill tree bestaande uit 3 takken. In Horizon: Forbidden West krijgen we een immense skill tree van dubbel zoveel takken voor de kiezen. Skill Points verdienen gaat best wel vlot: na het voltooien van side quests zijn er meestal wel twee te verdienen. Ook bij het stijgen in level krijg je een skill point. Toch is het in het begin vooral wikken en wegen hoe je je skill points zal inzetten.
Te land, ter zee en in de lucht
In de trailer van Forbidden West waren twee upgrades te zien: de glider en de pullcaster.
Met behulp van de glider ga je al zwevend van de top van een berg weer veilig naar de grond. Heel handig wanneer je plots van een klif af moet en geen zin hebt om een veilige manier naar beneden te zoeken. Voor mensen zoals ik, zou het een trial & error zijn om een plekje te vinden waar je geleidelijk aan van kan springen. Nu haal ik mijn geprogrammeerde paraplu boven en glide ik simpelweg naar beneden.
De pullcaster doet eigenlijk wat de naam al zegt. Deze zorgt ervoor dat je objecten naar je toe kan trekken. Rotsen lostrekken om zo een baan te creëren in een berg, een kist naar je toetrekken om hogerop te geraken, enzovoort. Dit zien we wel vaker in 3D platformers. Een leukere feature van de pullcaster is jezelf omhoog katapulteren om sneller hogerop geraken. Hoewel het klimmen wel goed uitgewerkt is en vlot gaat ben ik blij dat de optie er is om een shortcut te nemen.
Last but not least kan je nu ook duiken in Forbidden West. De physics van het water zijn verbluffend. De golven, de bewegingen, het zwemmen… Rob van PlayStation Access heeft vast zijn handen vol hiermee. Nu we kunnen duiken kunnen we ook onder water gelopen gebieden gaan ontdekken. Maar wel opletten voor een nieuw soort machine die in het Westen leeft: deze is nogal agressief. Guerilla Games houdt trouwens vast aan de stoere look van Aloy en voorziet haar niet van een badpak of bikini in de kledingkeuzes.
De stash
Ken je het gevoel? Je bent een grote openwereldgame aan het spelen en je draagt een aanzienlijk kleine backpack waar verrassend veel in kan: potions, eten, verzamelvoorwerpen en materiaal om wapens mee te maken of zelf te upgraden. Na een hele hoop takken en stenen in je rugzak te stoppen kom je tot de conclusie dat je backpack plots vol zit en het super zeldzame item dat je net wil oprapen er niet meer in past. Tijd om iets weg te gooien… Maar niet hier! Aloy heeft namelijk een stash die op plaatsen over de hele wereld toegankelijk is. Mocht ze iets verzamelen wanneer haar rugzak vol zit, gaat het item vlotjes naar de stash. De post-apocalyptische wereld is een gekke wereld.
Story
Geen zorgen, ik houd dit stukje spoilervrij. Horizon: Zero Dawn bracht een verbluffend verhaal met zich mee. Voor mij was het al even geleden dat ik een game speelde met een verhaal die me oprecht interesseerde. Eentje waarin ik het leuk vond om logs van vroeger te lezen en te weten te komen wat aan de aanleiding lag van deze post-apocalyptische setting. Het enige wat ik me nog kon herinneren was het einde van de eerste game. Die zorgde voor meer vragen dan antwoorden en zette de setting voor Forbidden West.
Opnieuw wordt het verhaal hier op een boeiende manier verteld. Ik had ook de drang om verder te spelen omdat ik op zoek was naar die antwoorden. Te vergelijken met een goede serie die je aan het kijken bent. Alhoewel de story boeiend en interessant is, had ik toch moeite met het verder spelen van de main quests.
Main Side quests
In een open-wereld game weten we allemaal dat de map reusachtig is en gevuld wordt met collectibles, minigames en een Mount Everest aan side quests. Deze quests zijn altijd optioneel en hoef je niet te spelen om de game “uit” te spelen. In alle eerlijkheid heb ik geen idee of je de side quests moet voltooien om de platinum trophy te behalen, maar los daarvan zou het een schande zijn mocht je ze overslaan.
De zijmissies in Forbidden West zouden moeten niet onderdoen voor de missies uit het hoofdverhaal. In veel games zijn zijmissies maar losse taakjes, maar in dit spel heb ik écht het gevoel dat ik ze moet spelen. De side quests zitten ook vol met cinematics, wat ervoor zorgt dat je aandacht niet verslapt. De zijmissies voelen niet als opvulling van de map of het rekken van de gametime. Dat is wel een gevoel dat ik had bij Ghost of Tsushima bijvoorbeeld.
Combat
De combat kreeg ook een hele upgrade. Zo kan je je focus (je radar om items te scannen) nuttiger gebruiken tegen machines. Wanneer je ze scant kan je zoals vanouds hun zwaktes zien en welke ledematen afbreekbaar zijn. Maar wat nieuw is, is de mogelijkheid om de delen van de machines gemakkelijk te selecteren in plaats van deze te zoeken. Je kan ze ook taggen om tijdens het gevecht te weten waar je je pijlen op moet mikken.
De combat tegen mensen wordt ook wat gecompliceerder aangezien ook zij nu machines kunnen temmen. Een voorbeeld hiervan is de Tremmortusk die te zien is in de trailer van de game en die ook de figurine is bij de collectors edition van de game.
Met behulp van werpbare speren en een gauntlet heb je meer mogelijkheden tot variatie in je combat. Door zorgvuldig je skill points te spenderen, kan je je personage volledig rond je eigen gewenste speelstijl uitbouwen. In de skill tree zijn ook nieuwe combo's terug te vinden die je kan gebruiken tegen machines en mensen.
Valor Surge
Nog één van de nieuwe upgrades in de game waar ik, bewust, nog niet over heb gepraat is de Valor Surge. De Valor Surge is een vaardigheid die je kan vrijspelen wanneer je een aantal skills in een skill tree hebt vrijgespeeld. Je kan één Valor Surge per keer gebruiken. In elke skill tree zijn er twee terug te vinden wat dus neerkomt op zo'n 12 verschillende Valor Surges. Om deze te gebruiken moet je punten verzamelen tijdens de gevechten. Vergelijkbaar met ultimates in andere games. Deze punten verzamel je door machines neer te halen of ze te raken op hun zwakke plekken. Nogal een zicht wanneer Aloy op een epische manier haar speer in de grond steekt en daarbij een schokgolf naar haar vijanden stuurt. Wat dus één van de twaalf Valor Surges is.
Zoveel beter op PS5
Door de PS4 versie te spelen kon ik gebruik maken van “Trophy stacking”. Kort gezegd: twee Platinum trophies verdienen voor één game. Hoewel ik een trophy hunter ben en het stacking systeem me heel aanlokkelijk leek, koos ik er toch voor om de game te spelen op de PS5.
Waarom? De adaptive triggers en de kleine details in de nieuwe controller. De trillingen van zoveel dingen die rondom je gebeuren en het galopperen van je mount voegen een extra dimensie aan de ervaring toe. De adaptive triggers werken ook geweldig goed bij het gebruiken van een boog, en laat dat nu net Aloy's favoriete wapen zijn. De game maakt trouwens ook heel leuk gebruik van de optie om geluid uit je controller te laten komen.
Constant scannen
Het enige negatieve wat me te binnen schiet is het feit dat je telkens op L3 moet drukken om in een kleine radius het gebied te scannen. Dit moet je doen om planten te vinden, “points of interest” bij puzzels te vinden en om afgeknalde machine onderdelen terug te vinden. Bijgevolg moet je dit dus eigenlijk wel frequent doen. En bij mijn gevoel, meer dan nodig. Na een tijdje gamen ben ik het wel moe om telkens te moeten scannen om alles te vinden in mijn kleine straal. Ik had liever een optie gehad dat dit permanent kon blijven, of toch op z'n minst iets langer.
Conclusie
Het Verboden Westen brengt heel wat avontuur met zich mee. En we doorkruisen dit land om de wereld te redden. Dat doen we al zwemmend, al rijdend op één van onze geherprogrammeerde robots en al glidend van een Tallneck. Dit verhaal wordt op een ontzettend goede manier verteld en het zoeken naar antwoorden is verslavend. De talloze extra skills en de twee nieuwe sets wapens zorgen voor meer variatie en de vrijheid om te kiezen hoe jij wil spelen.
De side quests zijn evenwaardig aan de hoofdmissies, de map is gevuld met tal van collectibles en daarbovenop ook nog eens een aantal minigames (zoals racen en Machine Strike).
Aloy ziet er nog zoveel mooier uit dan voorheen, zeker in de PS5-versie. Als ik iemand moet overtuigen om een PlayStation 5 te kopen, start ik even Horizon: Forbidden West op. Na een demonstratie van 5 minuten, zit mijn taak er ongetwijfeld al op. Gedaan met cowboys en indianen, dit is het westen waar je moet zijn!
Samenvatting
PRO
- Prachtige graphics
- Zijmissies evenwaardig aan het hoofdverhaal
- Creatief gebruik van de snufjes aan je controller
- Heel veel variatie voor eigen gameplay stijl
CON
- Continu scannen door op een knop te drukken wordt vervelend