Commanderen doe ik graag.

Zo’n 8 jaar later krijgen fans van de franchise eindelijk weer een nieuwe game waar ze hun tanden in kunnen zetten. Alleen gaat het niet echt om een “nieuwe” game, maar om een remaster van de eerste twee games in de franchise.

Wat is C&C?

Command & Conquer (oftewel C&C) is een franchise die dateert uit de jaren 90. De games behoren tot het RTS genre (Real-Time Strategy). Dat wil dus zeggen dat je je eenheden verplaatst en commando’s geeft, maar op hetzelfde moment doet je tegenstander dat ook.

Remastered

Een remaster is niets nieuws tegenwoordig. De bedoeling is om deels een nieuw publiek te vinden door hen te introduceren met de eerste games. Kijk bijvoorbeeld naar de Crash Trilogy. Langs de andere kant wordt een remaster ook wel gemaakt om in te spelen op de nostalgie van fans. Meestal krijgen de oudere games een veeg van de HD graphics borstel en komen er een aantal extra’s bij.

In de Remastered edition zitten de twee games: C&C – Tiberian Dawn en C&C – Red Alert. Tot slot krijg je daarbij nog drie expansion packs: Covert Ops, Counterstrike, en The Aftermath.

Graphics

Het eerste puntje om aan te kaarten zijn de graphics. De games krijgen volledige 4K-ondersteuning. Alle units en gebouwen werden opnieuw gemaakt om een vernieuwd gevoel te geven aan de games. Wanneer je aan het spelen bent kan je simpelweg door de spatiebalk in te drukken eventjes tijdreizen. Je verspringt dan namelijk van de originele graphics naar de geremasterde graphics. Er is een duidelijk verschil te zien en gelukkig maar, want we zijn nu al een decennium verder. Zeker qua graphics staat de wereld niet stil!

In de video is te zien hoe de graphics zijn veranderd. Je ziet dat ze heel erg dicht bij het origineel zijn gebleven en daar is ook helemaal niets mis mee. Het is een risico om zo’n dingen uit te proberen. Sommige zullen tevreden zijn, anderen weer niet. Je kan natuurlijk nooit iedereen tevreden stellen. Ze bleven zo dicht bij het origineel dat ik zelf dacht dat ik eerst met de oude graphics aan het spelen was, tot ik dan eens op de spatiebalk drukte. Dan zie je dat de ontwikkelaar zeker zijn best heeft gedaan. Een deel van de cutscenes werden ook geremastered.

Music Maestro

De soundtrack van de game is werkelijk fantastisch. Je kan vrij kiezen welke muziek er gespeeld wordt. Ook kan je ervoor kiezen enkel de originele muziek te horen of de 7 uur lange playlist van volledig geremasterde muziek. “I’M A MECHANICAL MAN”

Gameplay

Om eerlijk te zijn was het de eerste keer dat ik een RTS speelde (al zijn MOBA’s geen vreemde voor mij, maar de twee genres zijn behoorlijk verschillend). Het dichtste waar ik C&C mee kan vergelijken is Advance Wars, maar dat is dan weer turn-based. Toen ik de game de eerste speelde vond ik er niet echt iets aan, maar dat kwam omdat ik misschien iets te zelfzeker was over mijn vaardigheden. Eenmaal ik de moeilijkheid een niveau lager plaatste begon ik het veel leuker te vinden. Wat me ook erg motiveerde was het feit dat ik niet echt wist welke units er nog zouden komen.

Als de commander is het jouw taak om je units commando’s te geven en de missies tot een goed einde te brengen. Alleen vrees ik dat deze units niet echt iets in hun hoofd hebben. Soms doen ze hele rare dingen of lopen ze gewoon hun dood in. Je moet dus elke unit in de gaten houden wanneer je deze verplaatst. Je weet nooit wanneer er een vijandelijk voertuig passeert die ze simpelweg platrijdt. Meerdere malen heb ik een game mogen herstarten hierdoor… Uit wraak ben ik dan maar eens in hun kamp gaan cruisen!

De loyaliteit van je units is bewonderenswaardig aangezien ze, zelf als het hun dood betekent, de plaats willen bereiken die jij hebt aangeduid. Soms zal een groepje ook plotseling afsplitsen en een volledige omweg maken, door vijandig gebied, om er te komen. Iets anders wat ik heb meegemaakt was bijvoorbeeld dat een voertuig steeds heen en weer aan het bewegen was omdat hij niet kon staan op de plaats dat ik had aangeduid. Waarom gaat hij dan niet gewoon naast die plaats gaan staan?

Het leukste aan de gameplay is dan toch wel wanneer je een basis hebt en units kan maken. Als er dan vijf worden omver gereden is dat geen drama. Om die te maken moet je resources verzamelen. Er zijn ook tal van verschillende units en gebouwen om zo een strategisch voordeel te krijgen. Zo zijn sommige voertuigen sterk tegen anderen en andere voertuigen enkel sterk tegen infantry.

Story

Twee games, dus twee verhalen. De eerste game speelt zich af iets verder naar rechts in de tijdlijn dan wanneer de game is uitgebracht (ongeveer 1997). Een meteoriet brengt een nieuw kristal (Tiberium) naar de wereld waarbij de mogelijkheden grenzeloos blijken te zijn. In de game kan je spelen als Nod of als de GDI. In de campaign van Nod zal je Afrika overnemen en de campaign van de GDI zal zich afspelen in Europa, om daar alle Nod-troepen te vernietigen.

De tweede game speelt zich af voor de Tiberium War. De tweede wereldoorlog werd ongedaan gemaakt door Adolf Hitler uit de tijdlijn te verwijderen. Hier kan je spelen als de geallieerden of als de Sovjet Unie. Beide verhaallijnen spelen zich af in Europa.

Je hebt dus telkens twee kanten van het verhaal, wat de drang om het opnieuw te spelen groter maakt. Er is nog meer, want de meeste verhaalmissies hebben een A-kant of een B-kant. Nog meer keuzes om te maken. Gelukkig is het makkelijk om via het missieselectie scherm de niet gespeelde missies toch te spelen.

De missies zijn heel erg verschillend van elkaar. Hierdoor voelt de game nooit als saai aan. De gameplay is natuurlijk hetzelfde, maar soms zit er wel een bepaalde twist in. Zo heb ik een leger moeten vermoorden met enkel een paar doggo’s en heb ik met een sniper een bepaalde man in een kamp moeten vermoorden. Eens iets anders dan mensen omver rijden.

Buiten de story is er ook een Skirmish mode. Hier kan je dus gewoon strijden tegen de AI.

Mods & Multiplayer

Mods maken games op zijn minst 10 keer leuker. Zo heb ik bijvoorbeeld Darkest Dungeon aangeschaft op pc, ook al had ik de game al op PS4, puur om mods te kunnen gebruiken. Sommige fans ergerden zich aan een aantal dingen in Command & Conquer, dus verzonnen ze een oplossing. Met behulp van mods zijn er een hele hoop kleine dingen die je leven in de game veel gemakkelijker maken, zoals bijvoorbeeld meerdere muren plaatsen in één keer. Natuurlijk zijn er ook wat absurde dingen zoals honden die in vuurballen veranderen. Maar geef toe, die zijn de leukste.

Ook is er multiplayer aanwezig in de games, al worden mods daar natuurlijk niet ondersteund. Geen idee hoe je online moet spelen? Alle gespeelde matchen van de community kunnen herbekeken worden. Ik heb er een aantal bekeken en zo heb ik toch het een en ander geleerd. We zijn er voor elkaar toch?

Multiplayer is zeker leuk als je een vriend hebt. Samen strijden en al zijn units omver rijden met een tank. Sorry, ik geraak er echt niet over.

Mocht je creatief ingesteld zijn, kan je ook je eigen mappen maken met de Map Creator. Ik was tevreden met wat er in de game zat, maar als je dat niet bent, kan je het zelf maken.

Yay or nay?

Ik heb een leuke tijd beleefd met de games. Hier en daar zal ik nog wel eens een aantal mods testen, want dat is toch wel het leukste in zo’n games. Fans van C&C zullen deze waarschijnlijk al in hun gamebibliotheek hebben staan. Zeker na het lange wachten. Als het de eerste keer is dat je een RTS speelt, net zoals ik, raad ik aan je geld er tegenaan te werpen. Tenslotte is het geen triple-A prijs.

Er is ook een gigantisch verschil tussen de eerste en de tweede game. Niet enkel qua eenheden, maar zeker qua graphics. Red Alert ziet er een stuk moderner uit.

De twee originele games zijn echter wel gratis te spelen. EA biedt deze namelijk gratis aan als freeware. Maar dan heb je uiteraard geen toegang tot de vele mods, nieuwe UI en remastered soundtracks.

Volg Gamerverse

Volg ons op sociale media en blijf op de hoogte van alles wat speelt in het gaming universum!

Timon
Author

Ik kijk graag verder dan de grote titels en laat me graag verrassen door de fijne dingen in het leven, zoals een goede wijn en een indiegame die onder de radar leeft. Triple-A games vind ik vaak nogal inspiratieloos en daarom volg ik de indiewereld met een arendsoog. Tot mijn wilde dromen behoort dan ook de wens om ooit zelf een indie game te maken. Naast mijn drukke planning als Trophy Hunter, kan je me vaak vinden op TeamFight Tactics. Verder kan je me steeds plezieren met een Monster Collector, Roguelike of een tactische cardgame.

Deel je mening!

Pin It on Pinterest

Share This

Deel dit artikel

Deel dit artikel met je vrienden!