In een periode waar eindeloze gamereleases zich opstapelen en ik me enorm lang frustreerde bij een joekel van een skillcheck met een genadeloze eindbaas, besloot ik toch de hulp in te roepen van een doorgewinterde Soulslike-veteraan. Samen met Paul dook ik in de meedogenloze wereld van Armored Core VI: Fires of Rubicon, een game die een intense uitdaging belooft in een genre dat ver afstaat van de duistere fantasiewerelden waar FromSoftware dezer dagen om bekendstaat. Daarom leek het ons een goed idee om de Gamerverse-beoordeling ook gewoon gezellig met z’n tweeën te doen.
Davy: Dit lijkt een opmerkelijke verschuiving van de duistere fantasiewerelden van Dark Souls en Elden Ring naar de mecha-gevechten in Armored Core VI. Maar wist je dat From Software eigenlijk eerst in de tegenovergestelde richting ging?
Paul: Zeker. De Armored Core-franchise dateert al uit 1997, lang voor From Software bekendheid verwierf met hun Souls-games. Dus, terwijl het misschien verrassend anders lijkt, heeft deze ontwikkelaar al eerder zijn sporen verdiend. Ze hebben het mech-genre in de loop der jaren geperfectioneerd en nu zijn ze na een lange afwezigheid terug met Armored Core VI: Fires of Rubicon.
Davy: Sinds de laatste Armored Core heeft From Software inderdaad een heleboel Souls-games gemaakt. En je ziet ook duidelijke invloeden van die games terug.
Paul: Ja, Fires of Rubicon is een fascinerende samensmelting van het verleden van de Armored Core-serie en het opvallende gameontwerp van het moderne From Software. De combinatie van mecha-gevechten en de uitdagende, strategische aanpak die we kennen van Soulslike-titels maakt het tot een boeiende ervaring. Het handelsmerk van het hedendaagse From Software – moeilijkheid – is zeker aanwezig, maar Armored Core VI biedt een schat aan opties en tactieken om elke uitdaging te overwinnen.
621
Davy: We gaan het zo meteen nog over die talrijke opties hebben, maar ik zag ook gelijkenissen in hoe minimaal het verhaal wordt verteld. Het is zeker fascinerend, maar het kost wat extra werk om het echt te ontdekken en het ontvouwt zich vooral via missiebriefings.
Paul: Fires of Rubicon speelt zich af in de verre toekomst, waar huurlingen vechten vanuit gigantische mecha’s die Armored Cores worden genoemd. De wereld van Rubion staat op het punt van een crisis, want er is een waardevolle energiebron genaamd Coral en verschillende bedrijven willen er de rechten op hebben. Je speelt als een genetisch verbeterde augmented human die alleen wordt aangeduid met een nummer: 621. Jij en je handler Walter, komen aan op de planeet Rubicon en je begint met het ondernemen van huurlingenmissies. Hierbij kom je in conflict met deze bedrijven, evenals met rebellengroepen en een handhavingsteam. Het levert een fascinerend verhaal op, maar het wordt inderdaad vooral geleverd door middel van missiebriefings, in-game dialogen en logboeken. De nadruk ligt hier echt op de actie. En die actie is razendsnel en hectisch.
Opwindende actie
Davy: Ja, het is opwindend en intens. De missies zelf zijn relatief kort, vaak binnen tien minuten te klaren. Hoewel de grotere missies met stevige eindbazen meer tijd kunnen vergen. Het draait allemaal om snelheid en momentum. Je moet vertrouwen op je volledige arsenaal om raketten, vijanden en andere bedreigingen te ontwijken. Je bent een logge machine, maar je hebt een verrassend gevoel van wendbaarheid en kracht, waarbij je voortdurend moet nadenken over je bewegingen en acties.
Paul: Het kost overigens wel wat tijd om alles volledig onder de knie te krijgen. De beginmissies van Armored Core VI zijn gelukkig een goede introductie en na de eerste serieuze skillcheck stuur je die mech al veel minder nerveus door de arena. Van zodra al je manoeuvres een tweede natuur worden, is het echt een zaligheid.
Davy: Wat echt opvalt is de spectaculaire schaal van de gevechten. Nu ja, jij bent veel verder geraakt dan mij in de game, maar van wat ik heb gezien, wordt er slim gebruik gemaakt van verticaliteit. Bij één missie had ik zelfs even het gevoel een futuristische Shadow of the Colossus te spelen. Missies zijn soms erg kort, maar From Software heeft wel een breed scala aan diverse missies gecreëerd. Dit voegt wat variatie toe aan de opwindende gameplay van Armored Core VI. In de missies dat ze all-in gaan is het echt genieten en dan zijn er nog die indrukwekkende baasgevechten.
Paul: Indrukwekkend zijn ze zeker. Pittige obstakels ook, bij eentje had ik echt zin om met mijn hoofd tegen de muur te bonken omdat het mij lange tijd net niet lukte. Maar de voldoening wanneer je het gevaarte uiteindelijk op de knieën dwingt, dat blijft – net als in andere From Software-titels – zo’n fantastisch gevoel. Het interessante in Armored Core VI is dat het bij de eindbazen minder om het leren van aanvalspatronen gaat en meer om het experimenteren met je loadout en aanpassingsopties.
De ene mech is de andere niet
Davy:
Inderdaad, je kunt vrijwel elk onderdeel van je mech aanpassen, van wapens tot benen, armen, boosters en meer. Dit geeft je zoveel vrijheid om je speelstijl aan te passen. Elk nieuw onderdeel heeft het potentieel om nieuwe builds en strategieën te ontgrendelen.
Paul: Het is een van de beste aspecten van Armored Core VI. Er is een enorme hoeveelheid variatie in hoe je je mech kunt bouwen. Of je nu gaat voor een zware tank die enorm veel schade kan incasseren of een extreem behendige en snelle mech: de mogelijkheden lijken eindeloos.
Davy: Wat echt geweldig is, is dat elke build levensvatbaar kan zijn voor elke missie en dit komt tot uiting in het ontwerp van de missies zelf. Het geeft je de vrijheid om een eigen unieke speelstijl te omarmen. Als je problemen hebt met een eindbaas, dan is het soms het beste om je build even opnieuw te configureren en een nieuwe tactiek te proberen. Met zoveel onderdelen en wapens om te mixen en matchen, kun je meerdere ideale builds vinden om een lastig obstakel te overwinnen. Hoewel ik ben afgehaakt op een joekel van een skillcheck (en er nog tal van andere games op de to do-stapel lagen), kon ik het overigens wel waarderen dat er checkpoints waren in de missies/tijdens een baasgevecht.
Razendsnelle actie geeft geen kick
Paul: Wat nog indrukwekkender is, is dat deze razendsnelle actie wordt ondersteund door fantastische technische prestaties. Het draait als een droom op een Series X en bleef consequent op 60 frames per seconde, zelfs terwijl alles om me heen ontplofte. Al is er ook een 30FPS-optie beschikbaar, in ruil voor een strakkere beeldkwaliteit, maar je wilt dit echt in de best mogelijke framerate spelen.
Davy: De performance valt inderdaad weinig over te zeggen, maar eerlijk gezegd: visueel bleef ik toch wat op mijn honger zitten. Texturen stelden van dichtbij teleur, de gebouwen oogden zo 2010 en de omgeving lijkt leeg. En die explosies om je heen? Bwaah, ik heb al beter gezien.
Paul: Je hebt zeker gelijk dat het visueel niet de meest opvallende game is. Toch zijn er verschillende epische momenten van indrukwekkende omvang, waarin het artistieke vernuft van FromSoftware prevaleert boven de kwaliteit van texturen in een vaak sombere en lege industriële wereld. Maar het belangrijkste is dat de actie – die echt FANTASTISCH is – erg soepel op het scherm komt en daar slaagt deze game perfect in. Het is de gameplay die hier schittert. Het vakmanschap van From Software komt hier wederom goed naar voren.
Verdict
Paul: Armored Core VI: Fires of Rubicon is simpelweg één van de beste mechgames ooit, vol met ontzagwekkende en intense gevechten, maar ook met een duizelingwekkende reeks opties om al de moeilijkheidspieken te overwinnen.
Davy: Mooie woorden. Misschien moet ik toch even aan mijn build sleutelen om eindelijk die ene eindbaas te verslaan.
Samenvatting
In een wereld van mecha-games, weet Armored Core VI: Fires of Rubicon zich makkelijk te onderscheiden met gevarieerde missies, stevige eindbazen en een ongeëvenaarde snelheid en intensiteit. Hoewel het bij momenten zeer uitdagend is en stevige moeilijkheidsgraadpieken kent, biedt deze titel een verbluffend scala aan opties om de moeilijkste obstakels te overwinnen. Het samenstellen van je mech is sowieso één van de sterkste punten in de game. Hoewel het visuele aspect wat te wensen overlaat, is het de strakke performance en sublieme gameplay die hier schittert.
PRO
- IJzersterke performance...
- Sublieme actie
- Zeer aanpasbare mech
CON
- ... maar visueel niet altijd de opvallendste game
- Drastische pieken in moeilijkheidsgraad