Tijdens de jongste Nintendo Direct van 21 juni werden naast een resem aan nieuwe games ook een hoopje remasters, remakes en heruitgaven aangekondigd, waaronder Batman: Arkham Trilogy. We stelden een overzicht samen van alle beschikbare info en gaan wat dieper in op enkele interessante broodkruimels.
It’s not that bad, man
Tijdens de jongste Nintendo Direct van 21 juni werden naast een resem aan nieuwe games ook een hoopje remasters, remakes en heruitgaven aangekondigd. Naast de langverwachte Metal Gear Solid: Master Collection Vol.1 en een volwaardige remake van Super Mario RPG, werd ook Batman: Arkham Trilogy aangekondigd. Mogen we ons verwachten aan fundamentele aanpassingen ten aanzien van de originele trilogie, wat weten we over de ontwikkelaar verantwoordelijk voor de port en kan de Switch die op z’n laatste benen loopt Batman: Arkham Knight wel draaien? We stelden een overzicht samen van alle beschikbare info en gaan wat dieper in op enkele interessante broodkruimels.
Eerder benieuwd naar een overzichtelijk relaas van de Nintendo Direct? Dat pende collega-redacteur Aaike hier vlijtig voor je neer.
Nintendo liet de eerste trailer voor Batman: Arkham Trilogy op ons los
… En we kunnen alleen maar blij zijn dat onze favoriete getormenteerde superheld ook Nintendo-spelers zal laten kennismaken met spectaculaire Arkham-games. Want al konden de console-fanaten al genieten van de spin-off Batman: Origins – Blackgate (een side-scroller) op de 3DS en werden we ook getrakteerd op Batman: The Telltale Series (een interactief verhaal waarin je keuzes een belangrijke impact hebben), toch vond geen enkel hoofdstuk van de eigenlijke Arkham-trilogie zijn weg tot de populaire spelcomputers. Daar komt nu dus verandering in, want zowel Batman: Arkham Asylum (2009), Batman: Arkham City (2011) als Batman: Arkham Knight worden nu uitgebracht op de Switch. Batman: Arkham Origins, een prequel en tevens ook het ietwat lelijke spin-offeendje van de Trilogie valt alweer in geen velden of wegen te bekennen.
Nintendo PS360
Dat de Nintendo Switch een prima platform is om games van de zevende generaties naar te porten, werd al meermaals aangetoond. Of het nu gaat om Dragon’s Dogma, Dark Souls, The Elder Scrolls V: Skyrim of Alien: Isolation, de Switch ontpopte zich in enkele jaren tijd tot een echte bondgenoot om (ver)oudere(nde) games een tweede leven te geven. Sterker, verschillende ports bleken effectief de ultieme manier te zijn om de game te spelen dankzij een stabielere framerate, snellere laadtijden en kleine technische verbeteringen. Ook Batman: Arkham Asylum en Arkham City zagen initieel het licht op het moment dat de PS3 en Xbox 360 hoogdagen vierden.
Niet alleen een gemuteerde joker, maar ook onze ogen krijgen er wat van langs
Toegegeven, als je de trailer van nabij bekijkt is dat er ook aan te zien. Zowel qua kleurenpalet (die typische groen-grijze tinten met te felle neonlichten) als qua technische snufjes (overmatig gebruik van blur en bloom, texturen in lage resolutie) begint het beestje onverbiddelijk z’n leeftijd te tonen. De eerste twee Arkham-spellen schreeuwen “Unreal Engine 3” uit volle borst, al heeft dat natuurlijk z’n charmes. De games kunnen zich gelukkig nog steeds fier op de borst kloppen voor de meteen herkenbare artistieke stijl die handig speelt met groteske stripverhaalverhoudingen van de personages en gotische, victoriaanse en art deco-invloeden om er vervolgens een coherent geheel van te maken. De brutale en frontale gevechtenformule is op z’n eentje verantwoordelijk voor de combat mechanics van een hele generatie. Kortom: ja, ook anno 2023 zijn ze erg de moeite dankzij hun gevarieerde locaties, erg solide gameplay en tijdloze artistieke keuzes.
Maar wat is het verschil nu net tussen de Batman: Arkham Trilogy en de Batman: Arkham Collection die ons in 2020 al voorgeschoteld werd op PC, Xbox One en PS4? En wat met Batman: Return to Arkham op dezelfde platformen uit 2016? Laat ons beginnen bij het begin. Toegegeven, dat doe ik vooral uit egoïstische overwegingen: ik weet nog niet hoe dit artikel zal eindigen.
Een port van een port van een port van een
In een notendop: de originele Arkham Asylum en Arkham City kregen in 2016 een opfrisbeurt, waardoor ze ook op de achtste generatie consoles gespeeld konden worden. Geen simpele conversie dus, maar wel een soort van remaster die de texturen ten goede kwamen, maar ook de artistieke visie hier en daar aanpaste. Dat laatste werd niet altijd even goed ontvangen door zowel gamers als reviewers. Ik zou hier dieper op ingaan, maar laat jullie liever in de zeer capabele handen van de mensen van Digital Foundry die de port tot op het bot ontleedden.
Een beeld uit de vergelijkende YouTube-video van Digital Foundry
Het zijn dan ook deze recentere versies die uiteindelijk samen met Batman: Arkham Knight werden uitgebracht als de Batman: Arkham Collection. Dat er niet eerder gekozen werd voor de officieuze-verheven-tot-officiële-naam Batman: Arkham Trilogy, zal ons ook een raadsel wezen. Het is wel degelijk deze geüpdatete versie (samen met alle DLC) die de basis vormt voor wat ons op de Switch te wachten staat. Qua nieuwe content zagen we geen indicaties. We kunnen ons dus onderdompelen in de reeds bestaande games, zonder noemenswaardige aanpassingen.
De olifant in de kamer
Voor de twee eerste games is er weinig reden om ons zorgen te maken. De remakes doorstaan de tand des tijds net dat tikje beter dan de originele versies. Dan is alles koek en ei, toch? Zoals men al ‘ns zegt, bestaan alle goede dingen in drieën. Zo ook dit genereuze pakketje dat je toch een uur of 90 zoet zal houden, als je werkelijk de volledige content van A tot Z gezien wilt hebben. Dus laat ons het hebben over de mooiste, de beste, maar ook de meest problematische van dit jolige trio genaamd Batman: Arkham Knight.
Flashback naar 2015. Arkham Knight begroet de wereld. De console-versies mogen er zijn: 8 maanden na de initieel aangekondigde releasedatum blijkt het uitstellen ervan de enige juiste keuze te zijn geweest. Helaas hebben PC-aanhangers minder geluk: een uiterst belabberde Batman-game doet hen oplaaien. Zelfs Valve, toen al gigant in de wereld van ons favoriete medium, trekt snel z’n conclusies en kiest eieren voor z’n geld: het spel wordt meedogenloos van het platform gesmeten voor z’n tekortschietende prestaties, zelfs op peperdure gaming PC’s. Slechts drie maanden later wordt het spel er opnieuw toegelaten door de zachte reus Gabe Newell. We kunnen dus wel stellen dat Batman: Arkham Knight, ondanks al z’n kwaliteiten, een zorgenkindje was.
De recentste Batman-game (we gaan andere spin-offs even strategisch negeren) is dan ook een visueel spektakel. Geen evidente opdracht voor Turn Me Up Games, al heeft de spelletjesontwikkelaar ondertussen de nodige ervaring met het porten van games naar de Nintendo Switch. Voor een spel als Arkham Knight is dat alvast geen overbodige luxe. Met conversies als It Takes Two, Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 en Borderlands – Legendary Collection wekt de ontwikkelaar in ieder geval het nodige vertrouwen op.
De Switch houdt van de zevende generatie consoles, maar ook van de achtste?
It ain’t over till the Fatman sings
Het enige wat we kunnen doen is dus afwachten. Uit de trailer blijkt in ieder geval dat Batman: Arkham Knight geen streamversie wordt (oef) en z’n visuele identiteit duidelijk blijft behouden (dubbele oef), zij het in een geüpscalede versie. En dat is goed nieuws, want het komt de details op onze kleine schermen enkel ten goede. Als de trailer enigszins representatief is voor het eindresultaat, hebben we dit eindejaar recht op een trio aan spelletjes dat niet al te wazig hoort te zijn. En dat in tegenstelling tot de datum waarop ze zullen verschijnen. Momenteel houdt Nintendo het immers op een “herfst 2023”.