Er was niet heel veel te beleven in de Xbox persruimte op Gamescom 2022, maar ik kreeg wel de mogelijkheid om 30 minuten lang aan de slag te gaan met Pentiment, een passieproject van Obsidian.
Pentiment wordt ontwikkeld onder het toeziend oog van de legendarische game designer Josh Sawyer. Hij staat vooral bekend om het ontwikkelen van dynamische games waar de keuzes die je maakt een grote impact hebben op het verloop van het verhaal. Bij Pentiment is dat dan ook niet anders.
In Pentiment, een game die zich afspeelt in de 16e eeuw, wordt je vriend beschuldigd van moord. Het is aan jou om te ontdekken wie de schuldige is, maar het interessante is dat je nooit te weten zal komen wie het écht heeft gedaan. Jij beslist wie het verdient om gestraft te worden voor deze misdaad.

Pentiment is een van die games die je moeilijk kan beoordelen na een korte gameplaysessie van 30 minuten. Het is namelijk pas na een aantal uren dat je echt feeling begint te krijgen met de personages en locaties, maar 30 minuten is wel voldoende om een impressie te krijgen van de uitstraling en gameplay mechanics.
Bij het begin van de demo kies je enkele karaktereigenschappen voor de protagonist Andreas. Ik koos bijvoorbeeld dat Andreas een achtergrond heeft in geneeskunde en dat hij in Vlaanderen heeft gewoond. De eigenschappen die je kiest bepalen welke dialoogopties je krijgt. Aan dialoog is er overigens geen gebrek. Aangezien er geen voice-acting is, zal een groot deel van je speelsessie dan ook bestaan uit lezen.
Daarnaast speelt de game ook als een bescheiden point-and-click game, waarbij je taken moet doen zoals stokken verzamelen. Dat is echter waar de gameplay soms nogal traag aanvoelt. De animaties die worden gebruikt bij taken zoals het oprapen van items of het aaien van een kat voelen nogal langdurig aan.

Naast de interessante insteek qua verhaal werd ik verliefd op de grafische stijl. Je krijgt de keuze om de dialogen weer te geven in een manuscript-stijl, of in een lettertype dat makkelijker leesbaar is. Het geschreven lettertype draagt enorm bij aan de sfeer die wordt neergezet in de game. Een leuk detail is dat er soms een schrijffout wordt gemaakt, die daarna terug automatisch wordt verbeterd.
Die sfeer werd nog wat kracht bijgezet door een onheilspellende storm die kwam opzetten. Wellicht gaat het hier om een vorm van foreshadowing en ik ben alvast heel benieuwd om te ontdekken in welke hachelijke situaties Andreas nog zal belanden. Op het einde van de demo kregen we een soort aftelklok te zien die aangaf dat er nog 1 dag en 19 uur op de teller stond. Ik vroeg Obsidian welke rol deze aftelklok speelt in het grotere geheel, maar daar wilden ze voorlopig nog geen antwoord op geven.

Pentiment lijkt een erg interessant passieproject te worden van Obsidian. Zeker als je een voorliefde hebt voor geschiedenis en geen probleem hebt met veel dialogen lezen, heb je met Pentiment een titel om naar uit te kijken. Na 30 minuten spelen heb ik het gevoel dat ik nog maar het topje van de ijsberg heb gezien en dat deze game een stuk dieper gaat dan je zou verwachten. Pentiment verschijnt op 15 november voor Xbox en Windows PC. Bovendien is de game ook vanaf dag 1 inbegrepen bij Xbox Game Pass.