Lang dachten we dat Dead Island 2 een verloren zaak was. Maar na acht moeilijke ontwikkelingsjaren, waarin de game van de ene studio naar de andere ging, geeft het project plots weer een teken van leven. Sterker nog: Dead Island 2 verschijnt begin volgend jaar al en op Gamescom konden we de game zelfs al een twintigtal minuten uitproberen!
Voor we de controller in onze handen mogen nemen, krijgen we te horen dat Dambuster Studios, dat is het team achter Homefront: The Revolution, zich vanaf 2018 over het getroebleerde project mocht ontfermen. Ze hebben de setting – Los Angeles – behouden, maar verder is alles helemaal opnieuw gebouwd.

FLESH
Een zombie-uitbraak teistert LA, of Hell-A zoals de ontwikkelaars het graag zelf noemen, elke evacuatiepoging is mislukt en het leger heeft zich teruggetrokken. De demo die we op Gamescom spelen, stuurt ons naar de Santa Monica Pier als Amy, één van de zes speelbare personages, om er een laptop met een ‘blood drive’ te bemachtigen. Amy is geïnfecteerd, maar ze heeft een soort immuniteit ontwikkeld waardoor ze speciale acties kan uitvoeren. We krijgen ongeveer twintig minuten om het einde te bereiken, met tussen ons en onze bestemming – het reuzenrad op de pier – een heleboel zombies om tot moes te kloppen.
Dankzij de gore-technologie, die hier FLESH wordt genoemd en waar Dambuster naar eigen zeggen heel wat ontwikkeltijd aan heeft besteed, verminken we de zombies op ons pad op allerlei gruwelijke manieren. Er wordt weer niet op een litertje bloed gekeken, we slaan zombies tot pulp en scheiden ledematen van hun verrotte lichaam.
We kunnen in deze demo ook al een brede waaier aan verschillende wapens uitproberen. Vanuit een first-person perspectief knallen we enkele vuurwapens leeg, maar de focus ligt toch op een veelzijdig arsenaal aan dodelijke mêleewapens. Zo vochten we onder meer met een vlijmscherpe katana, een enorme voorhamer, Wolverine-achtige klauwen met een elektrische lading en een moersleutel. Afwisselen doen we met een goed gesmeten molotovcocktail of bait bomb, explosieven die hier achter een korte cooldown zitten, maar we zien ook hoe Amy in een fury-staat kan komen, die ons een paar seconden onkwetsbaarheid en krachtigere slagen geeft.

Strandwandeling
De demo start met een nachtelijke strandwandeling, vervolgens langs het pretpark op de pier waar we de stroom moeten herstellen in een arcade om verder te komen, om uiteindelijk te eindigen bij een intense confrontatie aan het reuzenrad. Het spel stuurt daar verscheidene vijandgolven op ons af en we moesten voortdurend in beweging blijven, aanvallen ontwijken en elk wapen in mijn arsenaal gebruiken om er heelhuids uit te komen.
Iets wat mij overigens niet gelukt is. Ik moest er een paar keer opnieuw beginnen, waardoor ik ook de finale confrontatie met Butcho niet tijdig heb gehaald. Misschien had ik de mogelijkheden die de omgeving mij bood wat vaker moeten benutten, want naast de gebruikelijke gasflessen om op te schieten, kun je met elektrisch geladen aanvallen of voorwerpen bijvoorbeeld ook plassen water veranderen in een dodelijke val om een paar zombies te elektrocuteren.
Ik vond ook een paar skill cards, maar in de demo had ik nauwelijks de tijd om deze kaarten toe te wijzen. Het zorgt straks wellicht voor een extra RPG-laagje, waarin de verzamelbare kaarten voor verschillende vaardigheden zullen zorgen om zo je personage wat naar wens te kneden.

Voorlopige conclusie
Eerlijk is eerlijk: ik zat niet meer te wachten op Dead Island 2. Natuurlijk presenteert zo’n demo slechts een deel van het totaalplaatje, maar in die twintigtal minuten zag ik wel al een visueel zeer gepolijste, maar ook zeer fijn spelende game. ’T Is natuurlijk precies wat je van Dead Island verwacht: lekker veel gore, in your face combat met een grote verscheidenheid aan verschillende wapens en een speelse toon. Dead Island 2 maakt dus een onverwachte comeback en op Gamescom maakte het een goede eerste indruk. En dat is meer dan we durfde te hopen van een project dat zich jarenlang in de negende cirkel van de ontwikkelingshel bevond.
Dead Island 2 wordt uitgebracht voor PS4, PS5, Xbox One, de Xbox Series-consoles, Google Stadia en pc (via de Epic Games Store) op 3 februari 2023.