Het lijkt een indrukwekkende prestatie: een game die meer dan drie miljoen keer wordt verkocht in minder dan een week. Toch heeft Square Enix, uitgever van Final Fantasy XVI, laten weten dat deze verkoopcijfers niet voldoen aan hun hoogste verwachtingen.
Verrassend, vooral gezien de eerdere successen van de franchise. De grootste verklaring voor de tegenvallende resultaten ziet CEO Takashi Kiryu in de trage overstap van gamers naar de nieuwe generatie consoles. Dit onthulde hij – volgens Bloomberg – na de recente kwartaalcijfers, waarin een omzetstijging van 14,4 procent werd genoteerd, maar de winst daalde met maar liefst 78,5 procent.
De daling in winst kan deels worden toegeschreven aan de competitie op de mobiele markt en de hoge kosten die gepaard gaan met de ontwikkeling van grootschalige games, waaronder de Pixel Remaster-serie en Final Fantasy XVI zelf.
Maar Square Enix wanhoopt niet. Door de steeds grotere beschikbaarheid van de PlayStation 5 verwacht het bedrijf dat de verkoopcijfers zullen stijgen. Daarnaast zijn er plannen om het spel uiteindelijk ook naar de pc te brengen, ook al blijft de game nog zeker een half jaar exclusief voor PlayStation 5.