“Single Player games zijn aan het uitsterven.” Het is een stelling die je de laatste tijd genoeg hoort. Een uitgelekte presentatie van Sony bewijst echter het tegendeel.
Recent kon Vice een interne presentatie inzien van Sony. De presentatie werd in 2019 gemaakt voor ontwikkelaars en richtte zich op de “activities” en ingebouwde “gamehulp” van de PlayStation 5.
De presentatie opent met een stevige stelling: “Iedereen weet dat single player aan het sterven is”. Op diezelfde slide toont Sony ook enkele van hun bestverkochte games die teren op multiplayer, zoals Grand Theft Auto V en Black Ops 3. In de volgende slide ontkracht Sony echter dat statement. Op basis van interne tracking data kunnen ze namelijk besluiten dat single player aan het bloeien is. PlayStation-gebruikers spenderen meer tijd offline dan online. De effectieve slides kunnen niet worden getoond, omdat er een watermerk op staat die de identiteit van de bron weergeeft.
Te weinig tijd
Toch ervaren gamers ook wat pijnpunten bij single player games. Een van die pijnpunten is dat spelers bijvoorbeeld niet meer weten waar ze het laatst waren gebleven, waardoor het moeilijk is om de game terug op de pikken. Ook is het moeilijk om sociaal te zijn over de game zonder gevaar voor spoilers.
Gamers ervaren ook tijdsgebrek, en wanneer je een single player game speelt weet je nooit precies hoeveel tijd je kwijt zal zijn. En wanneer spelers dan eindelijk wat tijd kunnen vrijmaken om te gamen, weten ze niet meer waar ze gebleven zijn. Het is net op basis van die ervaringen dat PlayStation het “Activities” systeem heeft geïmplementeerd op de PlayStation 5. Op die manier hebben spelers een indicatie van hoe lang een bepaald hoofdstuk precies zal duren, en kunnen ze eenvoudig van het ene naar het andere hoofdstuk springen.