De nieuwste driver van NVIDIA belooft hogere framerates voor Starfield, maar is dat ook zo?
Met elk nieuw langverwacht spel, komt ook de vraag hoe het draait op huidige hardware. We weten uit verschillende testen dat Starfield vooral veelvragend is voor de gemiddelde processor, maar de game is niet bepaald een sinecure voor grafische kaarten. We hadden al recht op een day one-patch met Game Ready Driver 537.13, maar nu is er dus een nieuwe uit waardoor het spel hogere framerates moet bereiken. Volgens NVIDIA hoort het spel gemiddeld zo’n 5% verbetering te zien op GeForce RTX 40 Series-kaarten. Ook de 30 Series horen voorzien te zijn van een performantieboost. Uit onze test blijkt deze voorspelling ook effectief te kloppen.
Als je spel op dit moment gemiddeld zo’n 50 à 60 fps haalt, betekent dat dat je je aan een twee à drietal extra beelden per seconde kan verwachten. Niets wereldschokkends, dus, maar toch mooi meegenomen. Nu is het hopen dat Bethesda zelf erin slaagt om het spel van de nodige verbeteringen te voorzien zoals DLSS 2 of zelfs 3, wat voor een beter beeld zou moeten zorgen dan de AMD-upscalingstechniek én dankzij frame generation het spel voor heel wat spelers op een stabiele 60 frames per seconde kan vastpinnen.
Een belofte die vandaag in ieder geval in een blogpost van de gamegigant verscheen. De veelgevraagd FOV-slider zal ook z’n intrede doen, net als degelijke ondersteuning voor HDR. Daarnaast zijn er, godzijdank, verdere performance-verbeteringen aangekondigd die tot stand zullen komen in samenwerking met Nvidia, AMD, and Intel. En zoals elk zichzelf respecterend Bethesda-spel, zal er officiële ondersteuning komen voor mods die het spel die nog een jarenlange levensimpuls zullen geven.
Voor wanneer die verbeteringen net gepland zijn, staat op dit moment niet vast. De laatste GeForce-driver kan je in ieder geval via deze link downloaden.