Ik ben een grote indie game fan. En Moonlighter is een geweldige game, zolang je maar niet voor de Platinum gaat. Want dan kan je ,net als ik, te maken krijgen met trophies die niet werken.

Gameplay

Het idee achter Moonlighter is erg uniek. Van zodra ik de game ontdekte was ik verkocht. Je bent de eigenaar van een shop, maar de items die je verkoopt moet je zelf gaan vinden. De game is dus een combinatie van een dungeon crawler en een shopkeeper game. Dungeon crawlers heb ik al genoeg gezien, maar een shopkeeper game was wel heel erg nieuw voor mij. De combinatie is ook als melk bij cornflakes. Lekker apart, maar nog beter samen.

babble2 2

Je moet zelf je prijzen bepalen en aan de hand van de reacties van mensen zie je hoe goed ze die prijs vinden. Elk item heeft een normale prijs die je moet ontdekken en dat kan je alleen door voortdurend je prijzen aan te passen, tot je uiteindelijk de juiste prijs vast hebt. Met al dat geld kan je betere gear kopen, potions laten maken en je shop upgraden.

De game prikkelde mijn nieuwsgierigheid

Items verzamelen gebeurt dan door dungeons te doen. Je verslaat allerlei monsters en pakt een aantal items mee naar huis, die je de volgende dag in de rekken plaatst. Hoe dieper je in de dungeon gaat, hoe groter de beloning. Natuurlijk moet je wel niet te gierig zijn. Eenmaal je verslagen wordt ben je namelijk al je items kwijt.

babble2 7

Er zijn 4 verschillende dungeons. Telkens wanneer je de eindbaas hebt verslagen van een dungeon komt de volgende vrij. In die dungeon vindt je opnieuw unieke verschillende monsters die je moet leren kennen. En bovendien allerlei nieuwe items. De game prikkelde mijn nieuwsgierigheid enorm: wat zou er achter de deur van de volgende dungeon zitten?

De Trophy Glitch

“Maar als je trophies nog niet werken 6 maanden na de release, maak ik er geen woorden meer aan vuil.”

Op mijn weg naar de Platinum struikelde ik even op een aantal trophies die toch voor een uitdaging zorgden. Ik moest namelijk elke boss verslaan ZONDER enige vorm van schade te krijgen. Het is alsof je een Dark Souls game speelt waarbij je het aanvalspatroon van de boss perfect moet kennen om telkens de juiste timing te kiezen om te dodge rollen. Geloof me maar als ik zeg dat ik hier een aantal uur aan heb versleten. Zeker bij de derde boss. Ah, die stomme slang.

Na al het gedoe van de bosses was ik er eindelijk van af. Ein-de-lijk, Alle 4 verslagen. De rest zou gewoon een wandeling door het park moeten zijn. Maar in dat park zat er in een struik mij nog iemand op te wachten. Een overvaller die me uiteindelijk naar huis zou jagen.

Een andere trophy in de game is om 1000 enemies per dungeon te verslaan. Dat vraagt niet zoveel moeite eenmaal je de sterkste gear hebt gemaakt. Met gemak versloeg ik in elke dungeon 1000 enemies. De ene trophy na de andere kwam tevoorschijn. Tot ik me opeens begon af te vragen dat het best wel lang duurde bij de laatste dungeon.

Het duurde heeeeeeel lang bij de laatste dungeon. Verdacht lang. Mijn buikgevoel begon me te zeggen dat ik al veel meer dan 1000 robotjes in elkaar had gemold. Om het toch maar eens te controleren heb ik geteld hoeveel monsters ik versloeg telkens ik uit de dungeon ging. En ja hoor, ik had er 1236 verslagen in 2 uur tijd. En nog steeds geen trophy.

Mijn Platinum 31.2

Na me even boos te maken heb ik toch maar beslist om de game uit te spelen. Ik kan de game niet zomaar aan de kant leggen zonder het einde te weten. Om het uit te spelen krijg je ook twee trophies. Of dat zou toch zo moeten… Helaas kreeg ik hier opnieuw geen enkele trophy.

Na een dag te pauzeren installeerde ik de game opnieuw. Misschien hielp dat wel om de bugs en glitches van de trophies eruit te halen. Misschien kreeg ik nu wel de trophy en kon ik alsnog de Platinum halen. Een sprankeltje hoop was terug te vinden in mijn ogen. Maar wanneer ik het spel opnieuw uitspeelde, geen trophies.

Zo werd mijn wandeling in het park verstoord door iemand die me wou beroven. En nu ga ik dat park niet meer binnen. Sorry Moonlighter en Digital Sun Studio, maar als je trophies nog niet werken 6 maanden na de release, maak ik er geen woorden meer aan vuil.

Verdict

Begrijp me niet verkeerd. Moonlighter is een unieke game en er is geen soortgelijke game te vinden op de markt. Niets mis met de gameplay. Alleen had ik wel liever een roguelike gezien, maar dan zou het concept van de game misschien niet meer werken. Ik heb er een negatieve ervaring aan over gehouden door de trophies. En ik ben er niet blij mee. Dat heeft Digital Sun ook gemerkt in het mailtje die ik naar hen heb verstuurd. Misschien overdrijf ik wat, maar ik ben dan ook wel een Platinum hunter. Alle tijd die ik in een game heb gestoken voor de belachelijke trophies zijn nu voor niets geweest.

Zo zie je mij, die nooit meer Moonlighter zal spelen, en hopelijk ook jou, on the Babblefield!

Timon Vermeulen
Author

Timon kijkt verder dan de grote titels en laat zich graag verrassen door de fijne dingen in het leven, zoals een goede wijn en een indiegame die onder de radar leeft. Triple-A games vindt hij nogal vaak inspiratieloos en daarom volgt hij de indiewereld met een arendsoog. Tot zijn wilde dromen behoort dan ook de wens om ooit een indie game te maken. Naast zijn drukke planning als Trophy Hunter, kan je hem vaak vinden op Hearthstone of Overwatch. Verder kan je hem steeds plezieren met een Monster Collector, Roguelike of een tactische cardgame.