Adventskalenders en de maand december gaan hand in hand. Het is nu eenmaal de leukste manier om af te tellen naar kerst. Vaak gaat dit gepaard met chocolade, actiefiguren of bonnetjes. In 2006 had Nintendo echte een ander idee.
Nintendo bracht in 2006 een heleboel nieuwe games uit in de kerstperiode. Om deze te promoten werd een erg aparte manier gebruikt. Er kwam een Flash platforming game op de markt die dezelfde gameplay had als de mascotte van Nintendo, Mario. Chubby (de überschattige sneeuwman waarmee je pinguïns vermoordt) is in dit verhaal de protagonist en in de plaats van muntjes te verzamelen ga je voor sneeuwvlokjes.
Nu, het leuke aan dit project was dat er 24 levels waren. Als je bekend bent met een adventskalender gaat er misschien wel een belletje rinkelen. Of misschien eerder een sneeuwklokje? 24 dagen voor kerst en 24 levels. Elke dag kon je in december 2006 thuiskomen na school, surfen naar de website, en gratis genieten van een nieuw level waarbij er telkens een nieuwe game gepromoot werd die er aan zat te komen met de kerstdagen.
Ten eerste, een leuke, creatieve en unieke manier om een game in een adventskalender te gieten. Ten tweede, een leuke manier om je komende games te promoten. Iets anders dan de advertenties die we nu zo snel mogelijk proberen te skippen. Helaas was deze game enkel beschikbaar tot in januari 2007. Nog even kwam Chubby piepen in 2010 om WiiWare games te promoten maar toen verdween de game als sneeuw voor de zon.
Dat dachten we. Want de game was eigenlijk gewoon beschikbaar op de site van de ontwikkelaars. Maar we weten allemaal dat de gouden tijd van Flash games voorbij is. Op 31 december 2020 konden we officieel Flash begraven en er afscheid van nemen. Bijgevolg kwam de missie in Snowdrift land ook tot zijn einde. Er zijn achterdeuren om toch nog met flashgames aan de slag te kunnen maar door technische redenen lukte dit nu niet met Mission in Snowdrift Land.
De ontwikkelaars van de game, ExtraToxic, hadden alle rechten van de game. Het enige wat ze deden was een plaats om te adverteren geven aan Nintendo. Hierdoor konden ze dus eigenlijk doen met Chubby wat ze wilden. Nick Robinson, een YouTuber, ging op onderzoek uit. Door zijn interesse kregen de ontwikkelaars het idee om Chubby te remasteren en uit te brengen op Steam.
Een aantal dagen geleden werd de kickstarter succesvol afgerond en kan je de game nu terugvinden op Steam! Zelf met een gratis te spelen demo. Op deze manier kan je genieten van toch wel een heel unieke game. Naast het vloeiend platformen neemt het nog eens de gedaante aan van een adventskalender. Zo kan je net zoals in 2006, samen met Chubby, aftellen naar een flashtastische Kerst!
Zou je de game in eenmaal uitspelen? Of hem toch gebruiken als een echte adventskalender? Laat het weten in de comments!