De PlayStation 4 dateert al van 6 jaar geleden. Toen hadden mijn ouders de PlayStation 4 verstopt omdat ik bezig was met mijn examen. Pas na mijn laatste examen kreeg ik de doos in de handen, een moment dat ik nooit zal vergeten. Ondertussen zijn er al 99 999 999 mensen op de wereldbol die een gelijkaardig moment hebben beleefd.

Vorige week kregen we te horen dat de PlayStation 4 het ongelooflijke verkoopcijfer behaalde van 100 miljoen verkochte exemplaren. De enige consoles die dit punt ooit bereikten waren de Nintendo Wii en de PS2.

De Nintendo Wii

nintendo wii console black and white

De Nintendo Wii was in zijn tijd revolutionair. Velen hadden een Nintendo Wii in huis staan. Het was dan ook een meer kindvriendelijke console met de vele Mario-games. Dat was dan ook het jaar 2006 toen ik zelf nog maar 10 jaar oud was. Zelf heb ik mijn Wii nog altijd staan en regelmatig druk ik die goede oude power button nog eens in. Meestal rond mindernacht, want dan doe ik mijn Midnight Just Dance sessie. Just Dance 4 is toch wel mijn meest gespeelde game op die console. Gek genoeg heb ik daar 24 uur gameplay op, wat dus wil zeggen dat ik al een volledige dag in mijn leven heb gedanst. En dan hebben we het nog maar enkel over Just Dance 4…

Een tweede reden waarom mijn Wii weer wakker geschud wordt is, omdat ik er Gamecube-games kan op spelen. Nintendo had, toch tot de Switch uitkwam, de gewoonte om hun consoles backwards compatible te maken. Nintendo DS games kunnen gespeeld worden op de 3DS, GameBoy Advance games op de Nintendo DS, Wii games op de Wii U. Dat maakte de Nintendo consoles ook wel uniek in de reeks. In plaats van telkens ports te maken voor de volgende generatie consoles, kon je gewoon als het ware retro gamen op de nieuwe console. Helaas is dit tijdperk voorbij met de Switch en hebben we al tientallen ports in de winkelrekken zien staan.

Velen van mijn generatie hebben een Wii gehad en zijn er deels mee opgegroeid, maar velen hadden ook een console die iets eerder op de markt was.

PlayStation 2

playstation 2 console

Het jaar is 2000. Het jaar voor de millennials. Veel is er mis gegaan in dit jaar, vooral met de kinderen die in dat jaar geboren zijn. Mijn zus is een millennial dus ik kan ervan meespreken. Blij dat ik een 90’s kid ben. Maar back on track. De PS2 console kwam dat jaar uit, de eerste console die ooit 100 miljoen exemplaren kon verkopen. Dat kwam vooral door de Battlefront games, Spyro en Crash. Games die we nu allemaal geremastered hebben gekregen op de PS4. Toeval? Ik denk het niet.

Helaas was ik die tijd niet echt een console gamer maar een handheld gamer. De GameBoy Advance en de Nintendo DS waren mijn ding, maar nu heb ik ook een PS2 staan. Er zijn nog altijd een aantal games die het waard zijn om hem in huis te halen, zoals Ape Escape bijvoorbeeld!

De PlayStation 2 deed er vijf jaar en negen maanden over om het cijfer te bereiken. De PlayStation 4 doet dat iets eerder. Zijn levenstijd bedroeg vijf jaar en zeven maanden, wat de Playstation 4 ook de snelste console maakte die dit verkoopcijfer behaalde. De kroon is voor jou, Sony.

How did this happen?

Hoe komt het nu dat ook de PS4 het 9-tal cijfer bereikte in verkoopcijfers? Wel, dat is voornamelijk door de vele exclusives die de console te bieden heeft. Spider-Man, God of War, Horizon Zero Dawn en Uncharted zorgden er zeker voor dat de home console een must-have is. EA was flink mis toen ze zeiden dat de singleplayer games uitgestorven waren. De exclusives die hieronder te zien zijn, werden hartelijk ontvangen door vele gepassioneerde gamers, waaronder ook mezelf. Iedereen wacht ondertussen ook op een sequel van deze games. Breng Aloy zo snel mogelijk terug <3.

god of war horizon zero down and spiderman

Een groot verschil met zijn grote “tegenhanger”, Xbox One, was dat de PS4 tijdens de launch beschikbaar was in 48 verschillende landen terwijl de Xbox One slechts beschikbaar was in 13 verschillende landen. Dat zorgde er alvast voor dat de keuze in 35 landen gemakkelijk gemaakt was en er op die manier een flinke achterstand voor Microsoft ontstond. Een tijdje geleden zijn ze ook gestopt met het delen van hun verkoopcijfers. Misschien iets om niet zo trots op te zijn?

The Future

Next Gen

Google Stadia staat alvast voor de deur; de cloud gaming generation. Dit zou een gevaar kunnen zijn voor onze fysieke consoles. Wat als we binnen 10 jaar geen fysieke consoles meer hebben maar enkel onze mobiele telefoons gebruiken om games te streamen. Wie weet wat er ons te wachten staat? Wie weet slaagt Google Stadia erin om de gamemarkt op zijn kop te zetten. Volgens Sony moeten we ons daar geen zorgen over maken, zij geloven namelijk niet dat de wereld al klaar is voor deze toekomst.

Volgende 100 miljoen mark?

babble1 1

De volgende home console die potentieel toont om ook dit hoogtepunt in zijn lifespan te bereiken, is de Nintendo Switch. Deze heeft, sinds 30 juni 2019, 36,87 miljoen exemplaren verkocht. Je denkt vast bij je zelf ach, dat is slecht een derde, maar dat is ook waar de PS4 strandde toen hij zo’n 2,5 jaar verder was in zijn leven. Mocht de Switch zo blijven doorgaan, zou het goed kunnen dat Sony de kroon zal moeten doorgeven.

Playstation Fanboy

Toen ik dit nieuws zag, zwaaide ik een arm omhoog terwijl mijn hand een vuist maakte en luidkeels een lange “yes” uitbrulde in de vorm van een oorlogskreet. Ja, ik ben een Playstation fanboy. Dat begon ook allemaal met de PS4. Ten eerste hebben we de grote hoeveelheid games die te vinden is op de console en de vele verschillende exclusives waar we, als PS4-gamers, van kunnen genieten. Er is daadwerkelijk voor iedereen iets wat de exclusives betreft en alleen de namen God of War en Spider-Man zouden je al moeten overtuigen om de console in huis te halen.

Een tweede puntje zijn de Platinum Trophies. Als je een trouwe Babblefield-lezer bent, weet je vast wel dat ik een Trophy hunter ben. Ik koop tientallen games en heb geen behoefte aan een game die geen Platinum heeft (al zijn er altijd een aantal uitzonderingen). Maar dit trophy systeem zorgde er wel voor dat ik een nieuw doel had in mijn gamewereld: zoveel mogelijk Platinum Trophies scoren, waar ik er op dit moment toch wel al 33 van heb.

De PS Vita is een fantastische handheld. Het maakt niet uit wat anderen zeggen, ik ben fan. Dat is merendeels omdat ik in mijn jeugd een handheld gamer was, maar ditmaal kon ik er ook Platinum trophies op verdienen. Door de handheld wereld en de trophies samen te voegen heb ik nog steeds een ongelooflijke tijd met de Vita.

Vervolgens hebben we nog de PS VR die ik deze zomer heb aangekocht en waar ik nog steeds geen spijt van heb. In mijn ogen heeft de wereld van VR gaming nog een grote toekomst voor zijn neus staan. Daar heb ik ook al een stukje over geschreven. Maar om de PS VR te kunnen gebruiken, heb je uiteraard een PS4 nodig. Misschien heeft dat ook een invloed op de sales, maar ik geloof dat wanneer je geen PS4 hebt en je VR wilt spelen, je dan wel zal gaan voor de Oculus Rift of een ander alternatief.

Trophies en exclusives zorgen ervoor dat mijn hartje voor altijd bij PlayStation zal liggen. Wat er ook aan zit te komen, ik sta aan je zijde Sony. De kroon van meest verkochte home console hebben ze dubbel en dik verdiend. Laten we zorgen dat de kroon in de familie blijft door met z’n allen de PS5 aan te schaffen.

Timon Vermeulen
Author

Timon kijkt verder dan de grote titels en laat zich graag verrassen door de fijne dingen in het leven, zoals een goede wijn en een indiegame die onder de radar leeft. Triple-A games vindt hij nogal vaak inspiratieloos en daarom volgt hij de indiewereld met een arendsoog. Tot zijn wilde dromen behoort dan ook de wens om ooit een indie game te maken. Naast zijn drukke planning als Trophy Hunter, kan je hem vaak vinden op Hearthstone of Overwatch. Verder kan je hem steeds plezieren met een Monster Collector, Roguelike of een tactische cardgame.

Laat een reactie achter