Recent kondigde Sony hun gloednieuwe PS5-controller aan genaamd de DualSense. De meningen over het design zijn nog steeds verdeeld, maar volgens ontwikkelaar Tequila Works wordt de controller een stuk beter dan de huidige DualShock-controller.
Raúl Rubio, de CEO van ontwikkelaar Tequila Works (Deadlight, Rime, Gylt), ging onlangs in gesprek met het Spaanse MeriStation. Het gesprek ging onder andere over de aanpassing naar telewerken, maar interessanter is dat er ook gepraat werd over de nieuwe DualSense-controller voor de PlayStation 5. Het stuk werd vertaald door een NeoGAF-gebruiker.
Raúl laat uitschijnen dat hij bij de huidige controllers een bepaalde durf mist om het anders aan te pakken, iets wat je bij de Stadia-controller bijvoorbeeld wel hebt. Met de DualSense heeft hij alvast goede moed.
“Ik speel op elk platform: pc met muis, Nintendo Switch, Stadia met een tablet of het eerste ding dat ik vind.” Door dat constant schakelen, miste hij enkele zaken. Hij geeft het voorbeeld van de ingebouwde speaker op de DualShock-luidspreker. “De ingebouwde speaker voegt tal van mogelijkheden toe om in-game acties te ontwikkelen waar alles berust op context, bijvoorbeeld wanneer iemand je belt via een telefoon. Dit zijn details die bijdragen aan de diepgang.”
Betere positie van de lichtbalk
De lichtbalk op de DualShock 4-controller is ook altijd een punt van kritiek geweest. Ook daarover laat de ontwikkelaar zich uit. “De lichtbalk werd oorspronkelijk gemaakt voor de camera zodat de positie van de controller bepaald kan worden, maar nu is de positie van deze balk verplaatst omdat ze zich realiseren dat veel mensen dicht bij hun televisiescherm zitten en zo een constante reflectie hebben. Het feit dat de lichtbalk nu rond het touchpad is gewoon een ergonomisch detail, maar het draagt veel bij.”
Rubio is vooral enthousiast over de haptic feedback op de controller. “Haptische feedback is iets dat je niet alleen in passieve termen kan zien. Wat zou er gebeuren als we biometrische gegevens krijgen van de speler en als we kunnen weten hoe de speler zich voelt. Zo krijg je meer een ervaring zoals bij Stadia.”
Exponentieel beter
“Die kleine innovaties, al die aanpassingen, maken het geheel exponentieel beter.” Wat de Xbox Series X-controller betreft, ziet hij het meer als een evolutie van iets dat al geweldig werkte. “Wanneer ik de Xbox Wireless Controller gebruik (op pc, nvdr), dan is het voor het gemak. Het werkt gewoon en het is simpel. Het is een traditionele controller, maar met een goed verdeeld gewicht en goede knopgevoeligheid. Het is een meer conservatieve aanpak; een filosofie waarbij ik – als een ontwikkelaar – meer zie dat ze mikken op standaardisering van onderdelen en gimmicks links laten liggen. De Microsoft controller werkt perfect.
“Alles wat je doet op pc, kan je ook doen op de Xbox Series X. Als je het op die manier bekijkt, dan is die controller meer een evolutie. Bij de PlayStation 5 zie ik dat Sony iets meer gedurfd uit de hoek komt en dat ze proberen om meer te doen met de share button, wat altijd meer een one-way proces was in plaats van het effectief delen van een ervaring.”
De krachtigste consolegeneratie
Rubio gelooft dat de PS5 en Xbox Series X grotendeels dezelfde hardware hebben en dat het verschil in hardware exponentieel beter is in vergelijking met de vorige generatie. Elk onderdeel van de nieuwe consoles (CPU, GPU, snelheden, etc) is voor hem zeer indrukwekkend en hij is ervan overtuigd dat de consoles vele jaren zullen meegaan.