Baldur’s Gate 3 heeft nog enkele belangrijke technische uitdagingen voor het z’n volle potentieel kan bereiken op PS5
Baldur’s Gate kwam al op 3 augustus op PC uit en werd een maand later, namelijk eerder deze week, ook uitgebracht op de console van Sony. Het spel is een schot in de roos, zowel op vlak van verkoopcijfers als van reviews. Helaas botst het spel tegen wat technische uitdagingen. Op PC wist Baldur’s Gate zelfs de meest recente processoren op hun knieën te krijgen. Nu blijkt ook de PS5-versie de nodige mankementen te vertonen.
De PS5-versie komt met een kwaliteits- en prestatiemodus, respectievelijk in 1440p met 30 fps en 1140p met 60 fps. In het tweede geval wordt er gebruikgemaakt van FSR 2.0 om de resolutie van een lage(re) naar een hoge(re) te reconstrueren, in dit geval van 960p naar 1440p. Een handig trucje om betere beelden af te leveren met een lage impact op de interne componenten van de PlayStation, waardoor framerates dus de hoogte ingaan. Combineer dit met grafische opties die het equivalent zijn van de hoogste op PC en je krijgt een aangenaam ogend spel.
Helaas zijn geen van beide modi perfect. In drukkere gebieden neemt de framerate een stevige duik, met in beide gevallen een ondergrens van een 20-tal fps, dus zowat één derde van de prestatiemodus. Logischerwijs is ook hier de processor dus de boosdoener, of correcter: het tekort aan degelijke optimalisering van het spel, waardoor de capaciteiten van de CPU onderbenut worden. Daar komt ook de nodige “screen tearing” bij, waardoor verschillende stukken van beelden tegelijkertijd getoond worden. Dat betekent dat je bijvoorbeeld het bovenste drie kwart van een beeld te zien krijgt, maar het onderste dat van een volgend of vorig beeld is.
Al bij al zijn deze problemen niet onoverkomelijk, gezien de aard van het spel. Het spel verwacht geen precieze acties met perfecte timing, dus een lagere framerate heeft weinig impact op de gameplay zelf. Toch kijken we alvast uit naar een patch die deze veeleer irritante problemen snel de wereld kan uithelpen. Later dit jaar komen ook de Xbox Series-versies uit, hopelijk vanaf dag 1 in betere staat dan de PS5-versie.
Benieuwd naar een heldere uiteenzetting van de problemen van Baldur’s Gate op PS5? Dan kunnen we de video van Digital Foundry over dit onderwerp warm aanraden.