In juli kondigde ergonomiegigant Herman Miller aan dat ze zullen samenwerken met Logitech om een reeks gaming-meubelen te lanceren. Hoe ver reikt die ambitie van Herman Miller en wat zijn hun volgende stappen? Gamerverse ging in gesprek!
We spraken met Jon Campbell, Business Lead bij de gaming-afdeling van Herman Miller. Hij vertelde ons alles over de huidige aangekondigde producten van de gaminglijn van Herman Miller en wat de ambities voor de toekomst zijn. Het volledige interview kan je luisteren in podcastvorm (zoals op Spotify) of op ons YouTube-kanaal (met timecodes).
Waarom de uitbreiding naar de gamingmarkt?
De meeste gaming stoelen die je op dit moment kan kopen zien er allemaal heel futuristisch uit, maar qua ergonomie zijn ze duidelijk niet het beste van het beste. Was deze realisatie de grootste motivatie voor Herman Miller om zich op de gaming markt te begeven? “Je hebt helemaal gelijk, de huidige gaming stoelen focussen zich op één ding en dat is het uiterlijk,” zegt Jon. “Ze geven een perceptie van ergonomie, maar die visie trekken ze niet door wanneer het echt gaat om het ondersteunen van je lichaam.”
Maar dit was niet de enige motivatie voor Herman Miller om zich op de gaming markt te gooien. “Een grotere motivatie was gewoon om feedback te krijgen van klanten. Herman Miller bevindt zich nu inderdaad pas op de gaming markt, maar gamers kiezen al geruime tijd voor Herman Miller. Deze uitbreiding is dus onze reactie op die feedback.“
Om dit nieuwe avontuur van Herman Miller tot een succes te brengen, vallen ze terug op de ervaring van Logitech. “Wanneer we bij Herman Miller een nieuwe uitdaging aangaan, dan gebruiken we altijd outside resources. Een deskundige partner nemen ligt dus in lijn met onze geschiedenis, vandaar de samenwerking met Logitech.“
De bedoeling is om next-gen meubilair voor gamers te maken
Jon Campbell, Business Lead bij Herman Miller Gaming
Wat is de ambitie op lange termijn?
“Wat je van Herman Miller mag verwachten, is enerzijds dat we onze huidige producten beter willen laten matchen met gamers. We hebben gehoord van consumenten dat ze houden van onze producten, maar dat ze die producten willen in een kleurenpalet dat beter bij gamers past en ook het lichaam van een actieve gamer ondersteunt. Anderzijds bestuderen we ook actief gamers om zo next-gen gaming meubelen te ontwikkelen.“
Op de vraag of Herman Miller ook op een hardwareniveau gaat samenwerken met Logitech (bijvoorbeeld voor een ergonomisch toetsenbord), geeft Jon geen eenduidig antwoord, maar hij sluit het idee zeker niet uit. “Logitech heeft al heel wat geweldige ergonomische producten, maar het zal zeker interessant zijn om tijdens onze samenwerking te bekijken welke nieuwe IP’s worden gemaakt. Wanneer je heel slimme mensen samenbrengt (wij zijn experts in kantoormeubels, zij zijn experts in (gaming) randapparatuur) dan ontstaan er vaak heel interessante en creatieve ideeën. Ik zeg dus geen neen tegen zoiets want the sky is the limit in dit geval, maar onze focus ligt momenteel op next-gen meubilair.“
De bureau en monitorarm die werden aangekondigd, zijn dat reskins van bestaande Herman Miller producten?
Wat meteen opviel bij de aankondiging van de producten, was dat de monitorarm en bureau op het eerste zich niet anders zijn van de bestaande Herman Miller-producten (met uitzondering van de kleur). We vroegen na bij Jon waar het verschil bij deze producten precies zit.
“De monitorarm is een bestaand product dat een aantal jaar geleden verscheen. Het is wellicht een van de best monitorarmen die je kan krijgen, op het vlak van hoe hij beweegt en functioneert. Je kan heel snel en eenvoudig de positie van je monitor wijzigen, en we denken dat dat zeker een meerwaarde zal zijn in de huidige COVID-wereld, waar een gaming bureau tegenwoordig ook dienst doet als werkbureau.“
“De bureau werd gebaseerd op de Nevi, maar het oppervlak heeft een aanpassing gekregen. De gelamineerde versie die je vindt op de reguliere versie, is nu een soft-touch mat zwarte afwerking die niet reflecteert. Voor streamers is het bijvoorbeeld belangrijk om een bureau te hebben die het licht niet reflecteert.“
Waarom werd de bestaande Embody Chair gebruikt als basis voor de gaming stoel?
“We hebben samengewerkt met TSM, San Francisco Shock en soortgelijke teams en hebben in hun teamhuizen hun speelmanier bestudeerd. Bovendien hebben we ook uitgebreid met ze gepraat over hun verwachtingen over gaming stoelen en bureaumeubels in het algemeen. Het werd duidelijk dat gamers doorgaans een rechtop actieve houding aannemen en we merkten op dat gaming stoelen die stijl niet ondersteunen. Toen we ons huidige portfolio naast de resultaten van deze studies legden, werd duidelijk dat we ons bestaande aanbod wat zouden moeten aanpassen om tot deze positie te kunnen komen.“
“Spelers lieten weten dat ze een stoel willen die uitgebreide aanpassingsmogelijkheden biedt, en de Embody-stoel is een van de stoelen in ons assortiment die enorm veel van deze mogelijkheden biedt. Het heeft alle standaard aanpassingsmogelijkheden, maar ook de unieke ‘backfit’ die zich aanpast aan jouw unieke spinale kromming. Iedereen zijn spinale kromming is namelijk anders, en wanneer de rug van de stoel niet verstelbaar is, dan is je hoofd niet meer correct gepositioneerd. Dit zagen we keer op keer bij spelers. Daardoor brachten spelers hun hoofd naar voren en zo was hun wervelkolom niet meer correct uitgelijnd. Als gevolg krijg je last van nekpijn en pijn in je onderrug. Met de Embody-stoel krijg je jouw hoofd in de juiste positie gebaseerd op jouw eigen spinale kromming.“

Wat is er precies veranderd bij de Embody Gaming Chair?
“We hebben koelschuim gebruikt op strategische plaatsen op het zitvlak en de rugleuning. Dit brengt de rugleuning wat naar voren en maakt het zitvlak wat hoger, wat ervoor zorgt dat je in die actievere rechtop gaming-houding kan zitten. Bovendien wordt je lichaamswarmte ook afgevoerd zodat je thermisch neutraal blijft. Tot slot hebben we samengewerkt met verschillende teams om te kijken waar we heen wilden op esthetisch vlak.“
Opvallend is het gebrek aan een hoofdsteun, waarom is dit?
Gamers houden doorgaans van een hoofdsteun op hun stoelen, maar bij de Embody Gaming Chair ontbreekt dit.
“Een hoofdsteun is een heel interessant gegeven. Er is een perceptie dat we een hoofdsteun nodig hebben – wellicht omdat onze autozetel een hoofdsteun heeft – maar in feite kan je de positie van je hoofd controleren door je lichaam in de juiste positie te houden. Wanneer je de Embody Gaming Chair juist gebruikt, zal je hoofd correct ondersteund worden en je zal niet die behoefte hebben om met je hoofd ergens tegen te leunen.“
Hoe weet je precies dat je de stoel correct gebruikt?
“Dat is een geweldige vraag, je weet dat je een stoel correct gebruikt wanneer de stoel verdwijnt wanneer je hem gebruikt. Een stoel moet perfect aansluiten op jouw unieke anatomie, zodat het in feite een deel van je lichaam wordt. Op hermanmiller.com/gaming vind je ook enkele video’s die je helpen bij het afstellen van jouw stoel. Net zoals elk product dat zoveel mogelijkheden biedt om af te stellen, zal je wellicht een dag of twee nodig hebben om de positie wat te tweaken, maar daarna voel je gewoon dat je in de juiste positie zit omdat het zo comfortabel is.“
Je weet dat je een stoel goed gebruikt wanneer je hem niet meer voelt.
Jon Campbell, Business Lead bij Herman Miller Gaming
Wat is precies de rol van Logitech in deze samenwerking?
Buiten een logo van Logitech, lijkt het niet echt duidelijk wat exact de meerwaarde is van Logitech bij de samenwerking met Herman Miller. Jon geeft verduidelijking.
“Externe hulp zoeken wanneer we designuitdagingen aangaan is een deel van het Herman Miller DNA. De samenwerking met Logitech is heel belangrijk voor ons omdat Logitech G de doelgroep door en door kent. Ze weten wat gamers willen. Het gaat om het samenbrengen van deze twee werelden om in eerste instantie meteen een product op de markt te brengen, maar anderzijds ook studies blijven doen om gamers beter te begrijpen en te ontdekken hoe wij kunnen bijdragen met next-gen bemeubeling.“
Logitech-producten vind je in alle winkels, maar Herman Miller producten zijn doorgaans een stuk minder eenvoudig te kopen. De gaming producten van Herman Miller zijn nu de enige producten die je rechtstreeks via de Herman Miller website kan kopen. Verandert de samenwerking met Logitech iets aan de distributie van de producten? Zullen we binnenkort een Embody Gaming Chair kunnen kopen overal waar we Logitech-producten kunnen kopen?
“De distributie van Logitech is absoluut ongelooflijk, en Herman Miller probeert dat op dit moment te evenaren. Enerzijds door beroep te doen op onze samenwerking met Logitech, maar ook door onze eigen infrastructuur op te zetten in Europa. Momenteel zijn we wat gelimiteerd in Europa, maar we blijven eraan sleutelen om onze distributie in Europa te verbreden. Op dit moment gebeurt er veel werk achter de schermen om onze producten rechtstreeks aan de consument te kunnen verkopen (te beginnen met onze Herman Miller Gaming producten via onze webshop) en via retailers.“

De Embody-stoel is een high-end stoel, zullen goedkopere stoelen zoals de Aeron ook een gaming-behandeling krijgen?
“Dat zit absoluut in de pijplijn, we willen een breed spectrum aan prijs en prestaties aanbieden. Ik weet dat we in de komende maanden spannende dingen gaan aankondigen. Er zijn zoveel mogelijkheden en we blijven feedback krijgen van klanten die ons zo helpen om meer uitbreidingen van producten te maken die specifiek zijn toegespitst op de behoeftes van gamers.“
We gaan in de komende maanden nog spannende nieuwigheden aankondigen.
Jon Campbell, Business Lead bij Herman Miller Gaming
Waarom zou iemand de Embody Gaming Chair kopen in plaats van de bestaande Embody Chair?
“Ik denk dat je heel snel zal merken dat er een significant verschil is op posturaal vlak. Bij de Embody Gaming Chair krijg je de mogelijkheid om rechtop te zitten voor een actieve gamerstijl. Als je een gamer bent die licht vooruit leunt tijdens het gamen, zal de Embody Gaming Chair een goede oplossing zijn voor jou. Ik denk ook dat gamers heel erg onder de indruk zullen zijn van de stof en de gehele look van de stoel. Niettemin is de Embody Chair een stoel die al jarenlang gebruikt wordt door gamers, dus ik wil zeker die versie niet afschilderen als minderwaardig. Als je bijvoorbeeld een witte stoel wilt is de Embody Chair nog steeds een geweldige keuze, maar dan mis je dat strategisch geplaatste schuim dat je in een actievere houding brengt.“
Heb je algemene ergonomietips voor gamers?
Iedereen heeft recht op een comfortabele zitplaats, ook wanneer je geen dure bureaustoel kan betalen. Daarom vroegen we Jon om algemene ergonomietips die iedereen kan toepassen, zonder dat je moet beschikken over een ergonomische bureaustoel.
De meeste mensen zetten hun stoel te hoog.
Jon Campbell, Business Lead bij Herman Miller Gaming
“Wanneer je op een stoel zit, is het altijd belangrijk om die stoel correct aan te passen voor jou. Het eerste waar iedereen aan moet denken, is aan de hoogte van de stoel. Meestal zetten mensen hun stoel te hoog, waardoor hun voeten niet plat op de grond staan. Zo verlies je jouw ankerpunt. Negen op tien keer moet ik bij mensen de stoelhoogte verlagen. Als je jouw lichaam van opzij bekijkt, moeten je benen een hoek van 90 graden maken met de vloer.“
“Als je de rug van je stoel niet kan verzetten en je hebt enkel een lage rugsteun, dan zou ik heel voorzichtig zijn met op je onderrug duwen. Als je kijkt naar je wervelkolom, dan is je lumbar het deel dat naar binnen buigt en daarom denken mensen dat daar een kussen plaatsen voordelig is voor je wervelkolom, maar dat klopt niet. Zoals Newton ons leerde dat je voor elke kracht een gelijke tegenkracht krijgt. Dus als je op je lumbar duwt, dan wordt je bekken naar achteren geduwd en komt je wervelkolom in een ongezonde C-vorm. Als je dus een stoel hebt waarbij je enkel steun in je onderrug hebt, verlaag die steun dan zo laag als mogelijk of haal hem weg. Het doet wellicht meer kwaad dan goed.“
“Denk ook aan je volledige setup. Als je een verstelbare bureau hebt, breng die dan ook wat omlaag zodat je armen comfortabel kunnen rusten. Tot slot dien je ook aandacht te besteden aan jouw scherm. Als je scherm niet op de juiste hoogte staat, zal je hoofd steeds bewegen waardoor je wervelkolom uit de ideale positie komt. De meeste mensen moeten hun scherm hoger zetten en dan lichtjes naar voren kantelen. Je ogen moeten recht naar het midden van het scherm kijken – misschien iets lager – zonder dat je jouw hoofd moet bewegen.“
Wat met de positie van toetsenbord en muis?
Wanneer ik zelf aan het gamen ben, dan liggen mijn toetsenbord en muis eigenlijk zo ver mogelijk naar achteren op de bureau. Zo liggen mijn beide armen eigenlijk volledig op de bureau. Is dat een slechte gewoonte?
“Dat gaat heel afhankelijk zijn van persoon tot persoon, jij klinkt als een FPS-speler. Ik speel Counter-Strike dus ik zit ook zo, dat zorgt er namelijk voor dat mijn pols van de rand van de tafel komt. Op die manier leg je geen grote last op je pols, zodat je geen carpal tunnel krijgt. Je kan dus gerust je monitor zo ver mogelijk op je bureau zetten, helemaal met je stoel onder je bureau schuiven en zo je armen op je bureau laten rusten, ik denk dat dat een geweldige manier is om te gamen.“