Disney Lorcana is officieel overal beschikbaar vanaf 1 september. Twee weken voor deze datum kregen de lokale winkels echter al de kans om het product aan te bieden. Ik pre-orderde enkele boosterboxen en ging meteen aan de slag. Na wat testen en het zoeken van een speelstijl binnen een nieuwe TCG, eindigde ik op deze decks.
Ik ben altijd al iemand geweest die zowat tegen de “meta” ingaat. Liever geen decks die iedereen speelt. Eerder een deck die meestal wat leuker is om te spelen. Vaak heb ik ook ingenieuze ideeën en combo’s die ik wil doen werken. In praktijk blijkt dat dan echter weer moeilijker te gaan. Verwacht nu geen top level decks, maar eerder iets leuks om mee te brengen naar je local matches.

Dit deck focust zich vooral op Ariel die helemaal als eerste kaart in de rij staat. Wanneer je een item speelt kan je Ariel opnieuw gebruiken om te questen. Wat eigenlijk het hele plan van dit deck is. Door Mickey en One Jump Ahead krijg je sneller meer Ink om nog sneller veel items te kunnen droppen. Deze combo werkt het beste wanneer ook Maurice op het veld ligt. Zijn effect laat je een kaart trekken wanneer je een item speelt. Aangezien er veel items in het deck zitten, is de kans groot dat er een nieuw item komt. Combineer dit met één of twee Eye of The Fates en je kan al snel van 4 lore naar 20 springen in één beurt.
Helaas is dit deck nogal zwak tegen de Steel decks aangezien zij kaarten spelen die schade aanbrengen aan kaarten, ook al heb je deze niet gebruikt. Wanneer Ariels niet op het veld kunnen blijven, blijft het moeilijk om dit deck te spelen. Als alternatieve win-conditie kan je ook snel wat lore scheppen met Tamatoa en een hele hoop items op je bord.
Oorspronkelijk zag ik dit idee in een video op Youtube van phonetiic. In de comments zag ik echter dat de combinatie met Amethyst (paars) misschien beter was dan steel (grijs). Aangezien ik al een ander Steel deck heb, besliste ik maar een versie te maken met paars.

Dit deck is gevormd rond de “mill” strategy. “Mill” wil eigenlijk zeggen dat je zorgt dat je tegenstander geen kaarten meer heeft om te trekken, waardoor hij het spel verliest. Dit doe ik vooral door de kaart A Whole new World te spelen. Deze kaart zorgt ervoor dat je je hand moet weggooien en zeven nieuwe kaarten moet pakken.
Aangezien je maar maximaal viermaal dezelfde kaart mag spelen, zijn er andere manieren nodig om te zorgen dat A Whole New World meerdere keren kan worden gespeeld. Dit kan door Lady Tremaine en Do It Again. Beiden halen een actiekaart – de whole new world dus – uit de discard terug in je hand.
Het moeilijkste aan dit deck is vooral het vinden van World en iemand hebben die dit lied kan zingen, waardoor je de ink voor World niet moet betalen. Om te zingen heb je iets op je veld nodig van vijf of meer. Meestal gebruik ik de Giant Tinker Bell om te zingen. Beast en Captain Hook zijn ook bruikbaar natuurlijk, en zelf beter. Kaarten zoals Simba, Tinker Bell Tactician en Ransack zorgen ervoor dat ik sneller op zoek kan naar World. Alleen is het opletten dat je meer kaarten blijft overhouden dan je tegenstander, anders verlies je voor hij/zij dat doet. Om dit wat te voorkomen speel ik het deck met 64 kaarten. De meeste andere decks spelen met max 60 kaarten en trekken hier en daar nog wat extra kaarten door effecten of actiekaarten. Met 64 blijft het verschil toch groot genoeg.
Opnieuw heb ik dit niet zelf uit mijn mouw geschud, maar was het weer een Youtube video die me aanspoorde om dit te gebruiken.

Rockstar Stitch is één van de populairste kaarten. Zeker in de agressieve speelstijlen. Gecombineerd met Emerald (groen) kan je heel snel aan heel wat lore zitten. Je tegenstander zal het moeilijk krijgen om de grote lore questers weg te krijgen zoals Kuzco, Mad Hatter en Chesire Cat omdat ze allemaal een effect hebben waarvan de eigenaar een bonus krijgt. Met behulp van Just In Time kan je zowel Kuzco als Mad Hatter eerder op het veld krijgen, waardoor ze nog lastiger worden.
Gecombineerd met de aggro Stitch kan dit een deckje zijn waarvan je de race niet kan winnen. Normaal zou Rapunzel er ook in moeten, maar deze heb ik op dit moment niet beschikbaar. Rapunzel zou ik ongetwijfeld 4x spelen in plaats van Minnie en Jasper.
Dit zijn de drie decks die nu volledig gesleeved klaarzitten om de meta te breken in set 1. Set 2 komt uit in november. Ongetwijfeld zie je nog meer tips & tricks hier, op Gamerverse!