Spirittea, de indiesensatie van Cheesemaster Games en uitgever No More Robots, kijkt terug op een succesvolle debuutweek waarin verschillende mijlpalen werden verpulverd.
Het spel wordt treffend omschreven als een unieke mix tussen Stardew Valley en Studio Ghibli-film Spirited Away. In het verhaal volgen we een schrijver die naar het platteland vlucht, op zoek naar inspiratie voor zijn volgende roman. Nadat hij onbedoeld een slok neemt uit een mystieke theepot en de gave verwerft om geesten te zien en ermee te communiceren, stort hij zich op het herstel van een oud badhuis om deze rusteloze zielen te helpen ontspannen.
In slechts één week heeft Spirittea al 150.000 spelers betoverd op PC, Nintendo Switch en Xbox Game Pass. Via X deelde Mike Rose, oprichter van uitgever No More Robots, zijn analyse van dit succesverhaal. Want het spel bleek niet alleen op de eerste dag winstgevend te zijn, maar het overschreed ook moeiteloos de magische grens van 1 miljoen dollar aan verkopen, waarmee het driemaal zijn ontwikkelingskosten heeft terugverdiend.
Rose benadrukte: “Dit is een van onze meest indrukwekkende lanceringen”. Opmerkelijk genoeg vormden Game Pass en de Switch gezamenlijk maar liefst 80 procent van de inkomsten. In een trendbreuk ten opzichte van eerdere spellen van No More Robots, bleek Steam ditmaal het zwakst te presteren.
Game Pass blijkt de katalysator te zijn geweest voor het succes van Spirittea, aldus Rose, waarbij het platform het leeuwendeel van de 150.000 spelers huisvestte. Intrigerend genoeg kochten velen het spel op Steam of Switch nadat ze de Game Pass-versie hadden ervaren, waardoor de algehele ervaring uitzonderlijk positief was voor het team.
Dit triomfantelijke nieuws gaat hand in hand met de aankondiging dat Spirittea de komende maanden en jaren verder wordt uitgebreid. Ontwikkelaar Cheesemaster Games belooft een periode van constante updates, gevolgd door de genereuze uitrol van gratis content.