De Finse ontwikkelaar Remedy Entertainment heeft een strategische koerswijziging aangekondigd voor hun multiplayerproject, voorheen bekend onder de geheimzinnige codenaam Vanguard. In plaats van te kiezen voor een free-to-play-model, zal het spel nu worden gelanceerd als een premium-release.
In een officieel persbericht liet Remedy weten dat deze beslissing het resultaat is van nauwe samenwerking en evaluatie met Tencent, hun partner in dit project, na de proof-of-concept-fase.
Hoewel het oorspronkelijke plan was om een free-to-play multiplayeravontuur te bieden, bleek uit deze evaluatie dat een premium release beter past bij de visie van Remedy en meer stabiliteit brengt in een industrie die vaak worstelt met onzekerheden rond nieuwe free-to-play games.
De Finse studio werkt al geruime tijd aan Project Vanguard, dat voortaan de naam Kestrel draagt. Deze aankondiging volgt kort op de release van Alan Wake II, waarvoor Remedy ook enthousiast twee betaalde uitbreidingen heeft aangekondigd. Bovendien liggen er in de toekomstige plannen van Remedy remakes op de loer voor de iconische Max Payne en Max Payne 2, evenals de conceptfase van Control 2.