Blizzard heeft aangekondigd dat het einde nadert voor de Overwatch League zoals we die tot nu toe hebben gekend. Deze beslissing komt na een lange periode van onzekerheid over de toekomst van deze esports-competitie.
De Overwatch League zag het levenslicht in 2016 en werd opgezet volgens het model van traditionele professionele sportcompetities. Teams werden toegewezen aan steden en namen deel aan seizoensgebonden thuis- en uitwedstrijden, gevolgd door een spannende play-offreeks en een groots wereldkampioenschap. Het concept was veelbelovend, maar het ondervond een moeizame start vanwege de aanzienlijke opstartkosten.
De competitie stuitte al snel op uitdagingen en werd hard getroffen door de Covid-19-pandemie, die de plannen om livepubliek te verwelkomen doorkruiste. De overstap naar een online-formaat verminderde de verwachte inkomsten voor de teams. Hoewel er in 2021 geleidelijk weer live-evenementen plaatsvonden, bleven de tegenslagen elkaar opvolgen, zoals aanzienlijke dalingen in kijkcijfers na de overgang van Twitch naar YouTube. Niet veel later escaleerde de situatie toen beschuldigingen van discriminatie en seksueel wangedrag binnen Activision Blizzard aan het licht kwamen, wat leidde tot het verlies van belangrijke sponsors.
Nu ligt de toekomst van de Overwatch League in handen van de deelnemende teams, die moeten kiezen tussen voortzetting in de huidige vorm of het accepteren van een aangeboden ontslagvergoeding. Het lijkt zeer waarschijnlijk dat de meerderheid zal opteren voor het laatste, waarbij Activision Blizzard een aanzienlijke compensatie van $6 miljoen per team zal moeten betalen, wat neerkomt op een totaal van $120 miljoen.
Ondanks het naderende einde van de huidige opzet van de competitie heeft Sean Miller, de commissaris van Overwatch, bevestigd dat Blizzard vastbesloten is om een competitief ecosysteem te behouden in 2024 en daarna, zij het in een vernieuwde vorm.