Het is een mooie tijd voor liefhebbers van het vechtgenre. Met de langverwachte release van Street Fighter VI eerder dit jaar en de opwinding die het aankomende Tekken 8 met zich meebrengt, maar ook met Mortal Kombat 1, die zowel een frisse start belooft als voortbouwt op hetgeen wat Mortal Kombat 11 tot zo’n succes maakte.
Wanneer ik in mijn eigen gamehistorie graaf, is Tekken altijd mijn favoriete vechtgame geweest. Ik kan me nog levendig herinneren hoe ik urenlang voor mijn oude PlayStation zat, ontelbaar potjes uitvechtend in Tekken 3. Mortal Kombat daarentegen, gleed altijd een beetje langs mij heen. Hoewel ik de serie altijd bewonderde om zijn iconische status en beruchte fatalities, verloor het altijd de strijd in een gameavondje met de maten. Toch waardeer ik de inspanningen van de recentere delen in de Mortal Kombat-franchise om niet alleen de hardcore vechtfans aan te spreken, maar ook solospelers te verleiden met uitgebreide verhaalmodi.
Op zijn Marvels
Voor mij is de verhaalmodus van Mortal Kombat 1 dus sowieso een van de sterkste punten van het spel. De game vertelt een verhaal dat voortbouwt op de gebeurtenissen van Mortal Kombat 11, waarin Liu Kang de nieuwe hoeder van de tijd werd en het universum opnieuw schiep. Een nieuw begin, zie ook de 1 in de titel, waardoor men niet bang is om sommige personages te veranderen of te heruitvinden, waardoor je een frisse kijk krijgt op oude bekenden. In elke akte, er zijn er vier in totaal en ik was er op een gematigde moeilijkheidsgraad ook een zestal uur zoet mee, wissel je tussen verschillende personages en beleef je hun perspectief op het verhaal.
Daarom vond ik de Story Mode een geweldige manier om vertrouwd te raken met de besturing en de speelstijlen van meerdere personages, terwijl je geniet van een goed gemaakt en zeer vermakelijk avontuur. Eentje dat tot leven wordt gebracht met heel veel tussenfilmpjes, knappe beelden en realistische gezichtsanimaties, (op een paar stinkerds na) zeer degelijk acteerwerk en spannende en goed gechoreografeerde actie- en vechtscènes. Het zit bovendien tjokvol verwijzingen naar de geschiedenis en mythologie van de franchise.
Invasie
Naast de verhaalmodus biedt Mortal Kombat 1 nog meer manieren om je vechtvaardigheden te testen en te verbeteren. Of je nu solo of online wilt spelen: er is een modus voor iedereen. Een van de meest opvallende nieuwe toevoegingen is de Invasion-modus, een bordspel-achtige ervaring die je beloont met cosmetische items en andere extra’s. Het combineert een vechtspel met RPG-elementen, waarbij je op de bordspel-achtige map verschillende knooppunten bereikt die gevechten, minigames, beloningen of geheimen bevatten. Je gebruikt items om je statistieken te verhogen of speciale effecten te activeren. Invasion is bedoeld als een live service, die regelmatig wordt bijgewerkt met nieuwe seizoenen en thema’s. En dat is maar goed ook, want voor nu kleven er ook nog wat nadelen aan. Ik vond de Invasion-modus in zijn huidige vorm al snel repetitief en eentonig worden. Ik miste ook wat spanning en uitdaging, terwijl de cosmetische items die je kunt ontgrendelen nog niet erg aantrekkelijk zijn. Ik vond het eerder een leuke afleiding dan een essentieel onderdeel van de game.
Na het afronden van de verhaalmodus heb ik nog het meeste tijd besteed aan de Tower-modus, de klassieke spelmodus die je toelaat om een reeks gevechten te voltooien met elk personage, om zo hun individuele verhaallijn en einde te ontdekken. De Arcade-modus is een andere optie die je toelaat om te vechten tegen willekeurige tegenstanders in verschillende moeilijkheidsgraden. De online modus is tenslotte de optie die je toelaat om te vechten tegen andere spelers over de hele wereld, maar daar loop ik – met mijn beperkte ervaring in vechtgames – altijd in een wijde boog omheen, al leek alles hier naar behoren te werken.
Kameo was een onderschatte Xbox 360-game
Haha, vergeef mij dat ik de koptekst bij deze alinea gebruik om de ondergewaardeerde Xbox 360-titel Kameo even in de schijnwerpers te zetten, maar ik moet altijd aan die game denken omdat ‘Kameo’ één van de nieuwe kenmerken van de Mortal Kombat 1-gameplay is. Het Kameo-systeem laat je toe om een back-upvechter te selecteren die je kan helpen in de strijd. Je kunt je Kameo-vechter oproepen met een druk op de knop en hij of zij zal een snelle aanval uitvoeren, maar de personagetandem wordt bijvoorbeeld ook benut voor een Fatal Blow, een fatale klap die bedoeld is om de verliezende speler een kans te geven om het tij te keren en te ontsnappen aan een zekere nederlaag. Afgezien van de kenmerkende Fatalities, zijn Fatal Blows de meest gore momenten in de game. Ze brengen de slow-motion röntgeneffecten terug en je ziet vol in beeld hoe ijspegels de organen spiesen of hoe schedels tot botfragmenten worden geklopt.
Hoewel het niet de meest innovatieve toevoeging is, is het Kameo-systeem een geslaagde manier om meer personages te betrekken bij het spel en een handige manier om de zwakheden van bepaalde vechters te omzeilen. De perfecte match kan echt een enorm verschil maken in het gevecht.
Een genot om te spelen
Het Kameo-aspect is een leuke toevoeging aan de klassieke formule. Hoewel Mortal Kombat, met zijn stijvere bewegingen die precisie en timing vereisen, nooit mijn favoriete vechtgame is geweest, voelt het in Mortal Kombat 1 precies soepeler en natuurlijker aan dan de vorige delen, met combo’s die vloeiend in elkaar overgaan. De gameplay is zoals altijd eenvoudig te leren, maar moeilijk te beheersen, waarbij elk personage een aantal speciale bewegingen heeft die je kunt uitvoeren met een combinatie van de actieknoppen en richtingen. De balans tussen offensieve en defensieve technieken zit goed: tussen combo breakers, parries en tal van andere opties kan een verdedigende speler rekenen op verschillende (vaak lastige) technieken om de tegenstander te counteren en de situatie om te draaien. Mortal Kombat 1 is zo echt een genot om te spelen voor zowel beginners als ervaren Mortal Kombat-spelers.
Een lust voor het oog
En wow, Mortal Kombat 1 is een lust voor het oog. De personagemodellen zijn erg gedetailleerd – van gezichtsanimaties tot spiercontracties, er is een grotere vloeiendheid in de animaties en de prachtig weergegeven omgevingen vormen een verbluffend decor voor de vele vechtpartijtjes. Hoewel ik toch wat interactieve elementen mis in het decor, blijft het een visueel en soepel draaiend spektakel. De speciale effecten die het scherm vullen zijn zeer indrukwekkend, vooral voor de personages die veel gebruik maken van elementaire aanvallen.
Kortom: Mortal Kombat 1 is een van de mooiste en beste vechtspellen en een titel die zich gemakkelijk staande houdt tussen de concurrentie. En dat is knap, want die concurrentie was nog nooit zo hevig.
Samenvatting
Mortal Kombat 1 biedt een stevig en spektakelrijk singleplayer-verhaal en boeiende modi, hoewel de Invasion-modus op dit moment te snel eentonig wordt. De introductie van kameo-vechters en vloeiendere gameplay zorgen voor een verfrissende gevechtsdynamiek, terwijl de game visueel van het scherm spat. Hierdoor zet het spel weer een stap vooruit ten opzichte van zijn voorganger.
PRO
- Toffe verhaalmodus
- Kameo is een kleine, maar verfrissende toevoeging
- Ziet er geweldig uit
CON
- Invasion-modus op dit moment te eentonig