De excuses voor de teleurstellende kwaliteit van “The Lord of the Rings: Gollum” schijnen te zijn geformuleerd door uitgever Nacon, zonder enige medeweten van studio Daedalic Entertainment. Er wordt zelfs beweerd dat de verklaring in kwestie haastig en slordig is samengesteld met de hulp van ChatGPT.
In een recent interview met twee anonieme medewerkers van Daedalic Entertainment door het Duitse GameTwo werd uitgebreid gesproken over de ontwikkelingsperikelen van het geflopte “The Lord of the Rings: Gollum”. Een opvallend detail is dat de verontschuldiging die door de officiële studioaccount werd gedeeld tot stand is gekomen zonder medeweten, inbreng of goedkeuring van Daedalic Entertainment.
Bovendien suggereert men dat de tekst snel is gegenereerd met behulp van ChatGPT. Dit werpt wellicht een nieuw licht op waarom de verontschuldiging al snel werd afgedaan als “niet oprecht” door vele fans. Enkele opvallend vreemd geformuleerde passages en een spelfout in de titel van het spel, waarin wordt verwezen naar “The Lord of the Ring” in plaats van “The Lord of the Rings, lijken deze beweringen verder te ondersteunen.
“The Lord of the Rings: Gollum” werd bij de lancering geconfronteerd met een golf van verpletterend negatieve reacties en verdiende snel de twijfelachtige eer van een van de slechtst beoordeelde spellen van het jaar. Deze negatieve ontvangst werd voornamelijk toegeschreven aan technische problemen, maar ook aan de eentonige gameplay en het oninteressante verhaal.
Tijdens het gesprek wijzen de Daedalic Entertainment-medewerkers vooral naar het beperkte budget als oorzaak van de problemen. Met slechts 15 miljoen dollar om mee te werken, lag hun budget ver onder het gemiddelde budget van 50 tot 300 miljoen voor vergelijkbare games. Dit toont nogmaals aan dat ontwikkelaars en studio’s soms moeten worstelen met financiële beperkingen die verre van toereikend zijn voor ambitieuze projecten.