Het is een mooi jaar qua game-releases, maar een erg somber jaar voor game-ontwikkelaars. Quasi wekelijks moeten we hier op gamerverse.be een nieuwe ontslagronde melden. Zelfs bij de gerenomeerde Naughty Dog studio, ontwikkelaar van onder meer The Last of Us en Uncharted, werden onlangs een heleboel ontwikkelaars ontslagen.
Het nieuws werd opgepikt op kotaku.com. Hun bronnen zeggen dat er twee weken geleden intern melding gemaakt werd van ontslagen in de studio in Santa Monica in Californië. Er werden kunstenaars en producers ontslagen, maar de meerderheid van de ontslagen mensen werkte bij de dienst ‘quality assurance testing’. Zij moeten ervoor zorgen dat de game soepel draait en geen bugs vertoont. De bronnen zeggen dat minstens 25 ontwikkelaars deel uitmaakten van de inkrimping. Het lijkt erop dat het voltijds personeel geen deel uitmaakt van de bezuinigingen. In juli waren er nog meer dan 400 mensen aan de slag bij Naughty Dog.
Bronnen vertelden aan Kotaku dat er geen ontslagvergoeding werd aangeboden voor degenen die momenteel zijn ontslagen, en dat getroffen ontwikkelaars en overige werknemers onder druk worden gezet om het nieuws stil te houden. Hun contracten worden pas eind oktober officieel beëindigd en er wordt van hen verwacht dat ze de rest van de maand doorwerken. Sony reageerde niet onmiddellijk op een verzoek om commentaar.
Ondanks de populariteit van de recente HBO-serie van The Last Of Us, heeft de ontwikkeling van een multiplayer-spin-off, gebaseerd op de Factions-modus van de eerste game, al heel wat voeten in de aarde gehad. Bloomberg meldde in juni dat Sony het budget had verminderd voor het project na een negatieve interne beoordeling door Bungie, de onlangs verworven live-service ontwikkelaar achter Destiny 2. Een bron vertelt Kotaku nu dat de release van de multiplayer-game zich op dun ijs bevindt. Anderzijds zou er wel aan een remake van The Last of Us Part II gewerkt worden, slechts drie jaar na de release van de originele game.