Sergiy Galyonkin, de architect van de publicatiestrategie bij Epic Games, heeft aangekondigd dat hij het bedrijf zal verlaten. Galyonkin speelde onder andere een cruciale rol bij de ontwikkeling en lancering van de Epic Games Store in 2018.
Voordat hij bij het bedrijf kwam, stond Galyonkin bekend als de bedenker van SteamSpy, een vernieuwende website die inzicht bood in de verkoopcijfers van games op het Steam-platform. Deze tool automatiseerde het verzamelen van spelergegevens en presenteerde deze in statistieken zoals eenheden verkocht en totale speeltijd voor elke game op het platform. Na zijn overstap naar Epic Games in 2016 paste Galyonkin zijn expertise toe om vergelijkbare analytische systemen te ontwikkelen voor de Epic Games Store.
Via X kondigt hij nu zijn vertrek aan. Hij vertelt dat Epic Games momenteel een transformatie ondergaat, waarbij het evolueert van een game-ontwikkelaar, engine-creator en uitgever naar wat hij ‘Epic 5.0’ noemt. Hij erkent echter dat hij geen goede match is voor deze nieuwe fase. Desondanks benadrukte hij dat hij niet van plan is om de gamingindustrie vaarwel te zeggen. Sterker nog, hij belooft nog actiever en vocaler te zijn, nu hij zich geen zorgen meer hoeft te maken over PR-verplichtingen.
Het is vooralsnog onduidelijk of zijn vertrek verband houdt met de recente aankondiging van Epic Games om meer dan 800 medewerkers te ontslaan, als gevolg van aanzienlijke investeringen en lagere dan verwachte inkomsten uit Fortnite.