Epic Games, de maker van het nog steeds immens populaire Fortnite en de game-engine Unreal Engine, heeft aangekondigd dat het 830 werknemers ontslaat, wat neerkomt op ongeveer 16% van zijn totale personeelsbestand.
Het bedrijf zegt dat het deze moeilijke beslissing heeft genomen omdat het al een tijdje meer geld uitgeeft dan het verdient, door te investeren in de volgende evolutie van Epic en om Fortnite te laten groeien als een metaverse-geïnspireerd ecosysteem voor creators.
In een memo aan het personeel, die nu op de website van het bedrijf wordt gedeeld, schreef CEO Tim Sweeney dat hij lang optimistisch was geweest dat ze deze overgang konden doormaken zonder ontslagen, maar dat hij achteraf zag dat dit onrealistisch was. Hij merkte ook op dat de groei van Fortnite vooral wordt gedreven door creator content met aanzienlijke inkomstendeling, en dat dit een bedrijf met lagere marges is dan toen Fortnite Battle Royale opkwam.
De getroffen werknemers, die vooral uit niet-kernontwikkelingsgebieden komen, krijgen zes maanden basissalaris en zes maanden door Epic betaalde gezondsheidszorg, schreef Sweeney. Het bedrijf zal ook afstand doen van twee eerdere overnames: Bandcamp sluit zich aan bij Songtradr en de advertentieactiviteiten van SuperAwesome worden een onafhankelijk bedrijf onder het merk SuperAwesome. Ongeveer 250 mensen van de 830 verlaten Epic als gevolg van deze desinvesteringen.
Sweeney benadrukt echter dat de toekomstperspectieven van Epic nog altijd sterk zijn. Het bedrijf zal doorgaan met het aanwerven van personeel voor kritieke functies. “Must succeed initiatives” zoals het komende seizoen en hoofdstuk van Fortnite, evenals aankomende projecten met de codenamen Del Mar, Sparks en Juno blijven prioriteit voor het bedrijf en ze blijven ook investeren in first-party development.