De laatste weken heeft Roblox herhaaldelijk de voorpagina’s gehaald. Vorige maand werd met veel enthousiasme aangekondigd dat Roblox binnenkort beschikbaar zal zijn op PlayStation. Vorige week trok het bedrijf de aandacht door het ontslag van dertig werknemers en vandaag staat de overname van Speechly in de schijnwerpers. Laten we eens kort stilstaan bij deze gebeurtenissen.
Onlangs heeft Roblox bekendgemaakt dat het dertig werknemers heeft ontslagen, die eerder verantwoordelijk waren voor het aantrekken van nieuw talent. Deze beslissing komt bovenop een eerder vertraagd wervingsproces. In een officiële verklaring aan TechCrunch bevestigde Roblox dat het bedrijf in het verleden “agressieve groeidoelstellingen” heeft nagestreefd, wat resulteerde in aanzienlijke investeringen in talentacquisitie. Om de kosten in lijn te brengen met de huidige groeidoelen, heeft Roblox besloten om het team te verkleinen en de wervingsbehoeften beter af te stemmen. Het is belangrijk op te merken dat deze verandering geen invloed zal hebben op andere teams binnen de organisatie, aldus het bedrijf.
Bijna tegelijkertijd heeft Roblox een andere opmerkelijke zet gedaan door Speechly over te nemen, een Finse start-up die gespecialiseerd is in spraakmoderatietechnologie. Hoewel de financiële details van de overname niet zijn vrijgegeven, lijkt deze stap gericht op de verbetering van Roblox’s voice chat service, die voor het eerst werd geïntroduceerd in 2021. Dit kan worden gezien als een poging om de gebruikerservaring te versterken en tegelijkertijd de veiligheid en kwaliteit van online interacties te waarborgen.
Deze recente ontwikkelingen lijken erop te duiden dat Roblox een verschuiving maakt van een periode van snelle groei naar een meer gefocuste aanpak om de huidige gebruikerservaring te verbeteren.