De makers van de populaire development tool zien zich na de enorme hetze verplicht om eerdere aankondigingen terug te schroeven
Je kon hier al eerder lezen hoe Unity de mist inging door een (op het eerste zicht makkelijk exploiteerbare) nieuwe betalingsmethode te willen opleggen, het verzet van de brede gaminggemeenschap ertegen en uiteindelijk de belofte om het verdienmodel alsnog onder de loep te nemen.
Nu komt Unity over de brug met nieuwe voorwaarden die al een pakje beter verteerbaar zijn. Zo zullen developers niet per keer dat het spel geïnstalleerd wordt moeten dokken, Unity Personal (voor kleine studio’s die weinig geld binnenhalen) zal nu gratis beschikbaar zijn voor ontwikkelaars die minder dan 200.000 doller in plaats van 100.000 dollar omzet draaien én de nieuwe (ondertussen afgezwakte) prijzen voor het gebruik van Unity zullen uiteindelijk niet retroactief van aard zijn – alleen ontwikkelaars die spelletjes uitbrengen met de 2024-versie van de game engine zullen instappen in het nieuwe systeem.
Zonder meer een opluchting voor heel wat kleinere studio’s die aan de alarmbel trokken bij de aankondigingen, al is het vertrouwen van tal van ontwikkelaars stevig geschaad. De vraag blijft maar of nieuwe projecten nog met de populaire game software gemaakt zullen worden en welke impact deze initieel weinig weloverwogen veranderingen zullen hebben op Unity Technologies. Het volledige statement vind je in ieder geval hier terug.