De indie-ontwikkelaar van één van de bestverkopende spelletjes ooit steunt zo gratis instrumenten die andere kleine studio’s kunnen inzetten om vorm te geven aan hun creaties
Re-Logic, de ontwikkelaar van het immens populaire Terraria die op plaats 13 staat van de best verkochte spelletjes aller tijden, heeft besloten de handen uit de mouwen te steken na de recente aankondiging van de wijdverspreide game engine Unity. De software wordt immers gebruikt voor ettelijke honderden, zo niet duizenden spelletjes, maar kondigde recent aan een nieuw beleid te voeren waardoor ontwikkelaars diep in de buidel moesten tasten. Niet alleen zou dit een stevige financiële impact hebben op kleinere studio’s, maar het voorgestelde systeem leek gemakkelijk te exploiteren, waardoor je met enige slechte wil de bankrekening van een ontwikkelaar zou kunnen ruïneren. Dankzij de (welverdiende) storm aan kritiek en verontwaardiging besloot de maker van Unity om het beleid alsnog bij te sturen, al is het momenteel koffiedik kijken wat dat nu concreet betekent. Iets wat duidelijk niet voldoende is volgens Re-Logic.
Terraria maakt geen gebruik van Unity, maar wilde duidelijk niet aan de zijlijn blijven zitten. Daarom besloot de ontwikkelaar tweemaal 100.000 dollar steun uit te trekken voor Godot Game Engine en FNA. Daar blijft het niet bij, want Re-Logic zal ook op maandelijkse basis 1000 dollar aan elk van de projecten blijven verlenen. Op die manier garandeert de ontwikkelaar een mooie toekomst voor eenmans- en kleine indie-studio’s die dagelijks het beste van zich geven.