De populaire game-engine Unity krijgt veel kritiek van ontwikkelaars vanwege de aankondiging van een nieuwe ‘Unity Runtime Fee’ die vanaf januari 2024 van kracht zal zijn. Deze vergoeding is afhankelijk van het aantal gebruikers dat een game installeert.
De ‘Runtime Fee’ wordt in rekening gebracht zodra bepaalde omzet- en installatiedrempels worden overschreden. Deze drempels variëren afhankelijk van het type abonnement dat ontwikkelaars gebruiken. Voor gebruikers met Unity Personal of Plus-licenties ligt de drempel voor hun project op $200.000 aan omzet in 12 maanden of 200.000 totale installaties. Voor Pro- en Enterprise-licenties worden deze cijfers verhoogd naar 1 miljoen.
De kosten worden maandelijks in rekening gebracht en variëren ook weer per licentie. Unity Personal en Plus-gebruikers betalen aanvankelijk 20 cent per installatie, terwijl Pro- en Enterprise-gebruikers 15 cent per installatie betalen, met een lager tarief naarmate het aantal installaties de oorspronkelijke drempel overschrijdt.
De exacte details zijn echter nog onduidelijk. Er zijn tal van vragen over hoe installaties via diensten zoals Xbox Game Pass worden geteld, wat er gebeurt met demo’s en hoe eventueel misbruik wordt aangepakt. En is een installatie gebaseerd op gebruikers of op apparaten?
Het is niet verwonderlijk dat deze verwarrende aankondiging tot grote bezorgdheid en onvrede heeft geleid. Deze ‘Runtime Fee’ kan namelijk aanzienlijke gevolgen hebben voor de inkomsten van elke game.
Unity probeert nu de schade te beperken door geleidelijk meer duidelijkheid te verschaffen over wat wel en niet wordt meegerekend voor deze nieuwe vergoeding, maar het zal nog enige tijd duren voordat deze storm binnen de game development community zal gaan liggen.
Eén ding is wel al zeker: met deze beslissing zet Unity het vertrouwen en de loyaliteit van zijn gebruikers op het spel.