Dungeons of Hinterberg wil een mix zijn van actie-RPG en sociale sim. Als onderdeel van gamescom had ik de mogelijkheid om de indie een half uurtje te spelen in het bijzijn van een paar mensen van het Oostenrijkse ontwikkelteam Microbird.
Dungeons of Hinterberg speelt zich af in en rond Hinterberg, een dorpje in de Oostenrijkse Alpen. Het kleine bergdorp was een klein skigebied, maar op de latten staan en jezelf stomdronken zuipen op een après-ski is er niet langer de belangrijkste toeristische attractie. Neen, het zijn de 25 magische kerkers bomvol monsters die onlangs zijn verschenen rond Hinterberg waarvoor avonturiers van over de hele wereld naar het idyllische dorp trekken. Zo ook je personage Luisa, die een pauze neemt van haar hectische bedrijfsleven om er de kerkers te bedwingen.
Dungeon crawler
In het kleine hokje in de persruimte van Xbox mag ik, na een korte tutorial in de weg ernaartoe, een van die dungeons proberen. Ondertussen laat ik mij vertellen dat er vier hoofdgebieden zijn die zijn geïnspireerd op echte Oostenrijkse biomen. Elke regio heeft ook zijn eigen look en feel met verschillende soorten magie en vaardigheden die je kunt gebruiken om het gebied te doorkruisen.
De kerker die ik in de gamescomdemo trotseer bestond uit een goede mix van gevechten en puzzels, die niet moeilijk op te lossen zijn, maar waarvoor je wel elke vaardigheid nodig hebt. Het eenvoudige, maar vermakelijke vechtsysteem bestaat uit lichte en zware klappen met je zwaard, afgekruid met andere aanvallen zoals een destructieve sprong die alle vijanden (die overigens zijn geïnspireerd op Oostenrijkse folklore) om je heen treft. Het duurt niet lang voor ik de wrecking ball, een enorme bal die je kunt laten ontploffen, in mijn moveset mix. Het is dus perfect mogelijk om vijanden op een aantal echt creatieve manieren te verslaan.
Puzzels oplossen
Voordien had ik die bal enkel gebruikt om enkele eenvoudige omgevingspuzzels op te lossen. Ik gebruikte de explosieve bal bijvoorbeeld om een stapel stenen weg te blazen die mijn pad blokkeerden. Iets verderop lag de hoop stenen op een ontoegankelijke plaats, waardoor ik eerst met een ranged spell een liftje moest activeren om de bal hogerop te krijgen. De aard van de puzzels varieert schijnbaar in elke omgeving, maar die in onze speelbare demo doen allemaal denken aan het puzzelontwerp uit de Zelda-titels. Het is allemaal gekende kost, maar toch ben ik gecharmeerd door de eenvoudige hack & slash actie en puzzelintermezzo’s.
Een beetje sociaal doen
Na het voltooien van een dungeon, is het tijd om terug te gaan naar het titulaire dorpje. Hier schakelt het spel over naar sociale aspecten, want je kan Hinterberg uitgebreid verkennen. Er zijn daar allerlei NPC’s die je kunt leren kennen en met wie je een persoonlijke band kunt vormen. Vriendschappen smeden doe je niet zomaar: ze maken een betere avonturier van je. Sommigen van hen zullen je helpen om sterker te worden of je nieuwe, nuttige vaardigheden leren. In de demo sprong ik de eerste de beste bar binnen. Ik knoopte een gesprekje aan met één van de tooghangers en na het fijne gesprek kreeg ik prompt een fotomodus. Heel toepasselijk, want wie mij beetje kent of volgt weet dat ik veel bezig ben met virtuele fotografie. Dit gesprek betekende ook meteen het eind van de demo. Op een gegeven moment werd ik terug naar mijn hotelkamer gestuurd voor wat nachtrust zodat Luisa de volgende dag goed uitgerust aan dezelfde gameplaylus kan beginnen.
Europese striptekenaars
Na afloop liep ik dus best enthousiast weer naar buiten. Die dagelijkse gameplaylus van avonturieren en achteraf rondhangen in Hinterberg sprak mij wel aan. Ik kan ook de visuele stijl, waarvoor het bescheiden team bij Microbird zich naar eigen zeggen liet inspireren door Europese striptekenaars, wel waarderen, ook al ligt het gevaar op de loer dat al te veel titels deze gebruikt hebben. Toch schittert de Oostenrijkse setting juist dankzij de keuze voor dit kleurrijke, stripachtige ontwerp.
Het was er wel aan te zien dat Dungeons of Hinterberg zich momenteel in een pre-alpha status bevindt, met houterige animaties en hier en daar wat haperingen. Concluderend heb ik alle afzonderlijke elementen wellicht al in een hoop andere games gezien, maar toch liep ik met het gevoel naar buiten dat Dungeons of Hinterberg het straks in zich heeft om een bijzondere indie te worden. Dungeons of Hinterberg komt in 2024 uit voor Xbox Series X|S, PC en is vanaf dag één beschikbaar voor Game Pass-abonnees.