Eerlijk is eerlijk: de release van Crash Team Rumble kwam voor mij uit het niets. Na het bekijken van een korte aankondigingstrailer dacht ik: “dit ziet er iets voor mij uit!” en dat bleek ook het geval te zijn. Crash Team Rumble is een game die mij met zijn rechttoe rechtaan aanpak als een onverwachte wervelwind aangenaam heeft verrast. De grote vraag is echter hoelang het mij nog weet te boeien.
Eenvoudig concept
Crash Team Rumble is een multiplayer online battle arena game. In elke MOBA-game strijden twee teams tegen elkaar om de overwinning. In Crash Team Rumble behaal je die overwinning door eenvoudigweg om ter snelst 2000 punten te scoren met je team. Dat gaat als volgt: je kiest een personage uit de drie beschikbare types, verzamelt appels door kisten kapot te maken en levert deze af in de bank-zone van jouw team. Easy peasy lemon, euh apple, squeezy!
Verschillende maten, gewichten en speelstijlen
In Crash Team Rumble heb je na verloop van tijd keuze uit 10 personages die onderverdeeld zijn in drie categorieën. Crash Bandicoot, Tawna Bandicoot en Catbat zijn ‘Scorers‘ die zoveel mogelijk appels (en dus punten) moeten binnenhalen. Coco Bandicoot, Dr. Neo Cortex en Dr. N. Gin zijn ‘Boosters‘ die vooral rondlopen om speciale platformen en bonussen te activeren voor hun team. Tenslotte heb je nog vier ‘Blockers‘ die het andere team het scoren van punten proberen te beletten. Dit kan door op vijanden vijanden te schieten en schoppen tot ze erbij neervallen of door ze simpelweg uit de doelzone te slaan als een soort voetbalkeeper. Dingodile, Dr. Nitrus Brio, Dr. Nefarious Trophy en Ripper Roo zijn de ‘Blockers’ van dienst.
Elk personage binnen elke klasse heeft nog eens zijn eigen aanvallen en statistieken, waardoor je telkens een (beperkt) aantal nieuwe controls moet aanleren, maar vooral ook een nieuwe speelstijl moet hanteren en onder de knie krijgen. Ik heb momenteel zeven van de tien personages vrijgespeeld en kan tot nu toe het best overweg met ‘Scorer’ en ‘Booster’ types. Naast statistieken die betrekking hebben op je levensbalkje, je kracht, je snelheid en het aantal appels dat je kan dragen, krijgt elk personage ook een moeilijkheidsgraadmeter. Zo kan je snel inschatten met welk personage je als nieuwkomer het best aan de slag gaat.
Diverse locaties en beloningen
Een MOBA-game als Crash Team Rumble heeft niet enkel leuke personages nodig, maar ook leuke locaties om in rond te rennen. Ontwikkelaar Toys For Bob heeft duidelijk aandacht en tijd geïnvesteerd aan dit onderdeel van het spel. Elke kaart heeft een eigen thema, indeling en speciale ‘Gem Stations’ waar je speciale ‘superbonussen’ kan activeren voor je team. Mijn favoriete map is Tiki Towers waar je met de superbonus ‘Uka Uka’ je vijanden kan aanvallen met een regen van meteoren terwijl je zelf beschermd wordt door een schild. Na het winnen of verliezen van een potje Crash Team Rumble, krijg je je statistieken van die wedstrijd te zien en krijg je de nodige XP en bijhorende beloningen, die vooral cosmetisch zijn van aard. Challenges afwerken geeft je nog meer XP en laat je sneller levellen. Hoe hoger je level, hoe meer personages je vrijspeelt en hoe meer verschillende tenues en accessoires je kan dragen.
Feest voor trofeeënjagers…
Ik speelde Crash Team Rumble een week lang, telkens in sessies van een (half) uurtje. In die korte tijd heb ik al 24 van de 45 beschikbare trofeeën behaald. De platinum trofee behalen zou me volgens de gespecialiseerde website Powerpyx slechts 20 tot 25 uur tijd moeten kosten en deze opdracht krijgt een score van 2.5/10, wat heel haalbaar is. Wie de platinum wil behalen, wordt verplicht om met elk personage te spelen en elk type uitrusting minstens één keer te gebruiken.
…maar hoelang nog?
Ik amuseer me voorlopig kostelijk met Crash Team Rumble, maar de vraag die ik mij bij dit soort game stel is eenvoudigweg: “hoelang blijft dit leuk?”. Na een kleine tien uur spelen heb ik het gevoel dat ik alles zowat gezien heb. Ik kijk ernaar uit om de resterende personages vrij te spelen, beter te worden en meer trofeeën in de wacht te slepen, maar los van het verbeteren van je eigen speelstijl, kan je geen upgrades winnen die je sterker maken. Eenmaal die platinum trofee binnen is, zie ik mij deze game nog zelden opstarten. Des te meer omdat je geen lokaal potje met je vrienden kan spelen. Je speelt ofwel een oefenmatch tegen bots, ofwel een competitieve online match, ofwel vriendschappelijk tegen je online vrienden. Zonde. Ontwikkelaar Toys For Bob heeft in zijn roadmap voor deze live service game al nieuwe locaties, personages en krachten aangekondigd, maar dit spel zou vooral gebaat zijn bij extra game modi. Voor een basisprijs van 30 euro denk ik echter niet dat die er zullen komen.
Samenvatting
Crash Team Rumble
Crash Team Rumble is een fijne game die zich uitstekend leent om snel tussendoor even te spelen. Het concept is in een vingerknip uitgelegd, de controls zijn gemakkelijk onder de knie te krijgen, de gameplay is vlot en het beloningssysteem werkt verslavend. De makers hebben originele en gevarieerde speelbare locaties in elkaar gebokst die zich perfect lenen tot korte, chaotische wedstrijdjes. Het ontbreekt het spel echter aan diepgang met maar één echte gamemodus, waardoor de game snel op de achtergrond dreigt te verzeilen.
PRO
- Eenvoudig concept met een duidelijk doel
- Eenvoudige controls
- Vlotte gameplay
- Verslavend beloningssysteem
CON
- Mist diepgang en variatie
- Sporadisch lange laadtijden