Blizzard heeft Diablo IV spelers deze week getrakteerd op een fikse update patch. In mijn review van Diablo IV kon je al lezen dat spelers wereldwijd (en ikzelf ook) hebben geklaagd over het gebrek aan voldoening tijdens het spelen van Diablo IV doordat hun personage(s) niet sterk genoeg aanvoelde(n). Update patch 1.0.3 pakt die problemen aan.
De patch lost een hoop bugs op, maar het belangrijkste doel is om elke klasse opnieuw te balanceren en te verbeteren en om “de ervaring wanneer je een level stijgt, glad te strijken” door de kracht van bepaalde vaardigheden te vergroten.
“We gaan door met onze inspanningen om alle builds uit alle klassen leuk en krachtig te maken met een nieuwe ronde van balance updates. We hebben met name feedback uit de community ontvangen waarin staat dat basis skills niet genoeg impact hebben in gevechten,” schrijft de ontwikkelaar in de volledige patch notes. “Deze veranderingen veranderen niets aan de fundamentele relatie tussen basic skills en core skills, maar we hopen dat ze helpen om de level-up ervaring soepeler te laten verlopen terwijl we extra manieren onderzoeken om ze te versterken. We vergroten ook de kracht van sommige skills waarvan spelers vinden dat ze tekortkomen ten opzichte van die van hun medespelers.”
Concreet werd de schade die je doet met basisaanvallen 1 tot 3 procent verhoogd. Er zijn ook veranderingen in de snelheid waarmee het Barbarian personage ‘Fury’ genereert en de Necromancer ‘Essence’ genereert. In combinatie met het verlagen van de cooldown tijd voor enkele skills, zou dit ertoe moeten leiden dat elke klasse minder vaak zonder energie komt te zitten en over het algemeen krachtiger aanvoelt vanaf het begin van het spel.
Er zijn ook aanpassingen gebeurd aan de wereld eenmaal je de endgame hebt bereikt. Spelers krijgen nu bijvoorbeeld meer ervaring voor het voltooien van Nightmare Dungeons en het openen van Helltide chests, en Helltide roaming bosses zullen nu “consistent loot van hogere kwaliteit opleveren”.
Daarnaast bevat update patch 1.0.3 bugfixes voor alle onderdelen van het spel, waaronder kerkers, de user interface, gevechten, lokale co-op en meer. Wordt Diablo IV zo gaandeweg dan toch de topper zoals we die verwacht hadden?