I always feel like somebody’s patching me
We kunnen de 15 jaar oude S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky niet betichten van een bug-vrij parcours te rijden of een erg stabiele game te zijn, maar de tweede opus van de begeesterende trilogie is overduidelijk een passieproject. S.T.A.L.K.E.R. heeft nooit kunnen rekenen op exuberante verkoopcijfers, maar werd al snel een cult-game met oerloyale aanhangers. Een gemeenschap van fans van het genre heeft jarenlang het beste van zichzelf gegeven om niet alleen extra content aan te leveren voor de game en zo de levensduur ervan meerdere malen te vermenigvuldigen, maar ook de nodige stabiliteitsverbeteringen en allerhande patches de wereld in te sturen. Zo behield het spel jarenlang een hoge mate van relevantie bij een relatief kleine groep overtuigde spelers. Al werd de officiële Steam-versie op 15 juni getrakteerd op een patch van exact 293 kilobyte…
Geen anomalie, zo blijkt, maar een welbewuste keuze van GSC Game World. In aanloop naar S.T.A.L.K.E.R. 2 (waarvoor je hier een indrukwekkende trailer kan terugvinden) was de ontwikkelaar receptief voor alarmbellen van de fanbase die met hun 12de generatie Intel Core-processoren het spel niet meer naar behoren konden spelen op Windows 11. Dat probleem werd op 6 juni de wereld uitgeholpen, met op 15 juni nog een update met beperkte verbeteringen.
Geen waslijst aan verbeteringen, maar wel enkele broodnodige om het spel in 2023 te spelen
Het is op z’n minst atypisch dat een ontwikkelaar oor heeft naar verzuchtingen over een spel dat anderhalf decennium geleden het licht zag. Het is een vorm van betrokkenheid die we enkel maar kunnen aanmoedigen, gezien er meer dan genoeg voorbeelden zijn waarbij halfbakken releases kort na uitgave worden losgelaten.
Interesse om jezelf onder te dompelen in de fascinerende wereld van S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky, maar ietwat afgeschrikt door verouderde aspecten van het spel? Vrees dan niet, want op Mod DB vind je mods ontwikkeld door de genereuze fanbase die zowat elk aspect van het spel kunnen verbeteren.