De Belgian Game Awards 2023 werden op vrijdag 23 juni gehouden in een overvolle zaal in La Sucrerie in Waver. Er werden meer dan 50 games van eigen bodem ingezonden en de zevenkoppige professionele jury heeft de beste games in verschillende categorieën gekozen na een persoonlijke kennismaking met de beste creatieve projecten van ons land.
Verder mocht het thuispubliek stemmen op hun favoriete titel, werden de beste studio en de meest veelbelovende opkomende studio gekozen en mochten de beste lokale esportsevenementen het tegen elkaar opnemen voor een felbegeerde trofee.
Het podium en het scherm waren alvast een schot in de roos:
Maar jullie willen natuurlijk weten wie er gewonnen heeft, dus zonder verder oponthoud, hier zijn de winnaars van de Belgian Game Awards 2023:
Best Narrative: Ghost on the Shore
Ghost on the Shore is een spel vol ziel over emotionele banden die zelfs de dood overstijgen. Riley krijgt te maken met een eigenzinnige geest die haar aanspoort tot een avontuur langs de atmosferische kusten van het eiland waarop haar boot na een storm komt vast te zitten. Beetje bij beetje komt het tragische geheim van het eiland aan het licht. Het verhaal is de drijvende veer achter deze titel!
Best Sound: Please, Touch the Artwork
De muziek in Please, Touch the Artwork past perfect bij de ontspannen sfeer. Je hebt echt het gevoel dat je een museum bent binnengestapt en op je rustige gemak door interactieve tentoonstellingen loopt. Elke puzzel wordt begeleid door een deuntje waardoor je achterover kunt leunen, jezelf kunt onderdompelen in de virtuele museumervaring en gewoon kunt genieten van wat artistiek puzzelplezier.
Best Graphics: Spookware
De skeletbroertjes in Spookware worstelen zich door een interessante combinatie van cartooneske 2D en realistische 3D-beelden die veel spelers aan de Paper Mario serie zouden kunnen doen denken. De griezelige minigames, daarentegen, zijn duidelijk geïnspireerd door WarioWare, en laten een overvloed aan verschillende visuele ontwerpen zien met een geheel eigen stijl. Een pareltje om je knokige vingers bij af te likken!
XR Game of the Year: Hubris
Hoogmoed komt voor de val, maar daar hoeft Hubris zich niets van aan te trekken. Hubris is een VR game die zich afspeelt in een uniek en kleurrijk scifi universum, met bewegingsopties die je inlevingsvermogen versterken, waaronder zwemmen, klimmen en springen. Spelers moeten grondstoffen verzamelen en hun wapens upgraden om het op te nemen tegen buitenaardse wilde dieren, droids en mensachtige vijanden. Het verlegde de grenzen van wat mogelijk is in VR en is een van de meest visueel indrukwekkende titels op eender welk VR platform. Leuk weetje: deze is ook NET uit op Quest en PSVR2!
Best Applied Game: Please, Touch the Artwork
Een tweede trofee voor het aanraken van kunst? Het lijkt erop dat het breken van de museumregels loont! In Please, Touch the Artwork verken je de geheime werelden achter 3 iconische Mondriaan-schilderijen. Het is niet alleen een ontspannende puzzelervaring, maar het leert je ook over een wereldberoemde kunstenaar en kan spelers zelfs inspireren om een museum te bezoeken (maar misschien de titel toch niet te letterlijk nemen!)
Student Game of the Year: 9 Months
Op een dag wordt de student de meester! 9 Months is een kort maar diep ontroerend spel waarin je op een onverwachte manier omgaat met rouw. De gameplay is eenvoudig, maar bereikt zijn doel om een aangrijpend verhaal te vertellen door middel van een interactieve videogame en laat een blijvende indruk achter op iedereen die het speelt. Speel het hier!
Most Promising Start-up Studio: Godspear Games
Godspear Games heeft een achtergrond in serious games en heeft laten zien hoe goed ze zijn in het omzetten van ideeën in leuke videogames. Hun aankomende titel Textbound Tales is een boeiend spel dat het geliefde tekstgebaseerde RPG-genre nieuw leven inblaast en combineert met een verbazingwekkende cartooneske visuele stijl. De studio wil in de komende 4 jaar groeien tot een team van ~5 mensen.
Best Studio: Happy Volcano
You Suck at Parking en The Almost Gone zijn zorgvuldig gemaakte games die al vanaf de eerste release van uitzonderlijke kwaliteit waren. Deze games zijn een voorbeeld van de opmerkelijke vaardigheden van Happy Volcano en laten zien hoe een ogenschijnlijk eenvoudig concept kan veranderen in een onvergetelijke ervaring als het vlekkeloos wordt uitgevoerd. Afgezien van de games zelf, koestert de studio een inclusieve omgeving die prioriteit geeft aan het welzijn van het team. Ze dienen als een uitstekend model voor effectief teamwerk en deze ethos wordt weerspiegeld in de games die ze ontwikkelen.
Best Belgian Esports Game: Warhammer 40.000: Shootas, Blood & Teef
Wij zijn even verrast als de studio zelf met deze nominatie, gezien er niet echt sprake is van enige esports activiteiten omtrent Warhammer 40K: Shootas, Blood & Teef. Maar de jury zag hier duidelijk wel potentieel in omdat je de game zowel co-op als versus elkaar kan spelen. We vermoeden dat deze categorie volgend jaar van naam zal veranderen en Best Multiplayer zal heten om verdere verwarring te voorkomen. (Persoonlijk hadden we hier Breachers als de meer logische keuze gezien)
Best Belgian Esports Event: Elite Series League of Legends
De Elite Series wedstrijden zijn het hoogste niveau van Benelux esports en de opstap voor lokaal talent naar internationaal sterrendom in titels als League of Legends, Valorant en Rocket League. In deze officiële league spelen de beste 8 League of Legends-teams van de Benelux, die elk hun deel van de prijzenpot van €28.000 proberen te winnen en de kans krijgen om de Benelux te vertegenwoordigen in de EMEA Masters.
Audience Award: You Suck At Parking
You Suck at Parking is ’s werelds meest EXTREME parkeerspel en het enige racespel waarin het je doel is om te stoppen. Rij, drift en parkeer in dit eenvoudige en toegankelijke, maar uitdagende spel waarin parkeren belangrijker is dan je rijvaardigheid. Verzamel auto’s, leer nieuwe mechanica, daag de wereld uit en pas je auto aan in deze steeds veranderende parkeersimulator.
(Ondanks de wel terechte winnaar vond ik het persoonlijk wel jammer dat de publieksprijs dezelfde genomineerden had als de Belgian Game of the Year prijs, in voorgaande jaren kon je hier voor eender welke game kiezen die was uitgekomen in de toegelaten periode. Hopelijk zien we die aanpak volgende editie terug)
En dan nu, het moment waarop iedereen zat te wachten. Wie neemt de belangrijkste trofee mee naar huis? Welke game mag het kroontje van beste Belgische game van de afgelopen jaren dragen?
Belgian Game of the Year: Spookware
Spookware is een prachtige mix van hectische, snelle minigames en een grappig avontuur met een geweldige visuele stijl. Het heeft een hart, voelt fris aan en laat een duidelijke impact achter op iedereen die het speelt. Het barst van de creativiteit en maakt je hongerig naar meer. En vergeet niet je melk te drinken, dat is goed voor je botten! Een meer dan terechte winnaar en een game die iedereen zeker eens moet gespeeld hebben! (Check het hier)
Hopelijk leerden jullie enkel nieuwe Belgische games kennen en proberen jullie ze zelf eens uit. Het was alleszins een geweldig spektakel. Willen jullie de volledige show zelf bekijken? Dat kan op VRT MAX: Bekijk het hier!