Als het recente verleden ons iets heeft geleerd, dan is het dat het aanbieden van cloud gaming geen sinecure is. Zelfs wanneer je alle hardware en ingewikkelde technologie op punt hebt gezet, is er nog altijd een juridische strijd om de games te kunnen aanbieden. Boosteroid durft de strijd toch aan te gaan, hoe ver staat de vrij onbekende cloud gaming provider vandaag?
Boosteroid kwam voor het eerst in mijn aandacht na de aankondiging van een samenwerking met Microsoft. Een samenwerking waar we in de praktijk voorlopig nog niets van zullen merken, want Boosteroid vertelt aan Gamerverse dat het een “lang proces is tussen juridische en technische teams”. Op de vraag hoe de samenwerking eruit zal zien en of dat betekent dat spelers ook Game Pass games kunnen spelen op de service, moet Boosteroid ons voorlopig het antwoord schuldig blijven. “We hebben nog geen details over de toevoeging van Microsoft games,” laten ze weten. Ook een ETA ontbreekt voorlopig nog.
Is de service – los van de veelbelovende samenwerking met Microsoft – ook überhaupt een degelijke cloud gaming oplossing?
Indrukwekkende latency
Het voornaamste pijnpunt bij veel cloud gaming providers is de input latency, waardoor het vaak moeilijk wordt om een game te spelen. Vooral bij Project xCloud laat de latency zich voorlopig nog duidelijk merken, waardoor het moeilijk wordt om een game zoals Forza Horizon of Halo te spelen zonder meteen tegen een boom te knallen of een volledig magazijn te moeten leegschieten voor een simpele grunt.
Bij Google Stadia had ik enkel maar positieve ervaringen met de input latency, waardoor zelfs een game zoals Destiny 2 perfect speelbaar was (al was het altijd wat een ghost town wegens het beperkte aantal spelers).
Die input latency – oftewel, hoe lang duurt het vooraleer je op het beeld het resultaat ziet van het indrukken van een knop – is dan ook het eerste dat moet meevallen bij een cloud gaming service. Is de latency te hoog, dan zijn games onspeelbaar en dan houdt het al snel op. Bij Boosteroid was ik meteen aangenaam verrast van de lage input latency. Ik nam de proef op de som door een game te spelen die ik nooit zou willen spelen op een cloud server: Call of Duty: Modern Warfare 2. Tot mijn grote verbazing was zelfs het spelen van multiplayermatchen perfect mogelijk. Op het vlak van input latency valt er dus weinig aan te merken. Dikke pluim voor Boosteroid!
Teleurstellende beeldkwaliteit
Maar, er is wellicht ook een reden waarom de input latency zo uitstekend is, want Boosteroid houdt voorlopig maar weinig reden met beeldkwaliteit. Het is duidelijk dat het team prioriteit geeft aan het optimaliseren van de latency. Logisch, want zelfs al kan je prachtige 4K-beelden op het scherm van je gebruiker toveren, als de latency tegenvalt kunnen er geen games worden gespeeld.
Momenteel biedt Boosteroid enkel een resolutie aan van 1080p met een maximale framerate van 60fps. Speel je op een mobiel apparaat dan volstaat dit wellicht prima, maar het wordt vrij problematisch als je speelt op een 4K-monitor of zelfs een 1440p-monitor (wat bij mij het geval was).
In Call of Duty: Modern Warfare 2 had ik er erg veel moeite mee om vijanden te onderscheiden van de achtergrond. Alles ziet er nu eenmaal wat blurry uit, zeker wanneer vijanden zich op ettelijke meters van je af bevinden.
Ik speelde ook de singleplayer intro van Call of Duty: Modern Warfare 2 die er bijna fotorealistisch uitziet op een high-end gaming pc of next-gen console, maar hier totaal geen indruk kan maken. Het ontbreekt de Boosteroid servers niet aan grafische kaart (je kan perfect de nieuwste games op de hoogste settings spelen), maar de kwaliteit wordt volledig teniet gedaan door de lage resolutie.
Oordeel gerust zelf op basis van onderstaande video. Let wel: op een smartphone of tablet zal de kwaliteit prima meevallen, maar van zodra je het op een groter scherm bekijkt (idealiter op de monitor van je computer), zal je alvast de pixels kunnen tellen. Voor de volledigheid: deze opname gebeurde op een high-end gaming pc met een bekabelde internetverbinding van 1Gbps.
Bij een wat oudere game zoals Days Gone had ik precies hetzelfde probleem. De game is perfect speelbaar dankzij de uitstekende latency, maar het rondrijden in de postapocalyptische omgeving verliest heel wat van zijn charmes door de teleurstellende beeldkwaliteit.
Boosteroid is overigens wel van plan om 4k 120 fps servers te introduceren, maar ook dat omschrijven ze als een “complex en tijdrovend proces” waarbij er nog geen vooruitzicht is voor een eventuele uitrol.
Ruime bibliotheek
Bij Google Stadia moest je games aankopen in de Stadia Store om ze te kunnen spelen. Bij Shadow Tech kreeg je een computer waar je volledige vrijheid had om te installeren wat je wou. Boosteroid zit er tussenin. Via de Boosteroid applicatie kan je de bibliotheek raadplegen. Het gaat hier om games die officieel ondersteund worden door Boosteroid. Bij elke game wordt ook telkens aangegeven welke launcher wordt ondersteund. Je dient dus zelf te beschikken over de games (al ondersteunt Boosteroid ook enkele free-to-play games zoals Warzone en Fortnite).
Zowat elke game die ik wou spelen (Days Gone, Death Stranding, Call of Duty: Modern Warfare 2, Cyberpunk 2077) kon ik gelukkig vinden in de bibliotheek. In sommige gevallen staan games zelf dubbel in de lijst (zoals in bovenstaand screenshot het geval is met Cyberpunk 2077) omdat in zo’n geval meerdere launchers worden ondersteund. Recente games zoals The Last of Us Part I en Dead Island 2 kon ik echter niet vinden op de service. Houd er ook rekening mee dat games terug kunnen verdwijnen van de service, eventueel zelfs zonder voorafgaande aankondiging.
Klik je een game aan, dan wordt een virtuele machine opgestart waar de game launcher (zoals Steam of Epic Games) wordt geopend. In de meeste gevallen kan je inloggen en meteen beginnen spelen, maar bij de launchers van Blizzard en Rockstar Games moet je zelf nog de game installeren (dat is geen technisch probleem, maar zuiver een juridische kwestie). Dat gaat overigens vrij snel. Modern Warfare 2 kon ik downloaden aan een gemiddelde snelheid van 120 Mbps.
Wat me ook opviel bij het starten van een Steam-game op een virtuele machine, is dat je toegang krijgt tot je volledige Steam bibliotheek. Op die manier kan je dus ook niet ondersteunde games installeren op de virtuele machine, maar later kwam ik erachter dat het support-team van Boosteroid dit minder fijn vindt. “De opslagruimte op onze servers is beperkt. Wie niet ondersteunde games zelf downloadt en installeert, zal een ban krijgen”.
Boosteroid cloud gaming: conclusie
Boosteroid maakt indruk met zijn lage input latency en ruime aanbod qua games (je moet wel zelf beschikken over de games via een van de ondersteunde game launchers). Ook de prijs is gunstig: 7,49 euro per maand is aan de lage kant voor een cloud provider. De grootste limitatie is echter de beeldkwaliteit, die momenteel wordt beperkt tot 1080p met een framerate van 60fps. Daardoor wordt het moeilijk om te genieten van de nieuwste games. Boosteroid werkt momenteel echter aan 4k 120fps servers, dus ik houd de cloud provider aandachtig in de gaten!